Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

elgee

Stort sett vindstille, svak motvind på vidda. Temp fra 5 ned til -3. Hjem igjen i dag, skal legge ut resultat.

elgee

Hjemme igjen, samme rute, start 1010moh, ned på 450moh, opp igjen på 1251moh før ned til fjorden og avslutning på 100moh.
Forbruk 19,8 kWh/100km og 38% på batteri.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Stikkkontakt

Det var vel litt kaldere i dag enn på fredag?
Ser jeg er på 3-talletpå min Netatmo nå et par mil vestom deg..

PKM

Kjørte tur-retur Oslo-Fetsund med bilen jeg fikk på torsdag :)
Batteri ved start 87%
Batteri slutt 61%
Distanse 76,9 km
Snittfart 70kmt
Gj.snitt forbruk 22,9kwh/100km i følge kjørekomputeren
Dagslys, tørt, ecomodus, 22 grader i kupe, ikke AC
18 tommer vinterdekk
Bil forvarmet i 30 min. 5-6 grader ute
Kjørte max forsiktig for å maksimere rekkevidde. Brukte ikke Cruise Control

Ved bruk av 26% av batteriet på 76,9 km tilsvarer en rekkevidde på 295,7km. :(
Det er et skremmende høyt forbruk. ikke "innafor" i det hele tatt.

Virker på meg som det er forskjell på bilene mht til forbruk,  Noen som har hørt om at noen i-Pacer bruker mer enn andre?



Tellus

Her stemmer ikke gjennomsnittsforbruket med den prosenten bilen oppgir.

Tror du skal legge til grunn gjennomsnittsforbruket. Da får du rundt 370 km rekkevidde til stopp. Stemmer langt bedre med det som ellers rapporteres inn og med mine egne erfaringer.

Har du derimot ligget i 110 + på motorvei så virker gjennomsnittsforbruket for lavt.

Neste gang du tester forsøk å kjøre et mye lengre strekk. Du vil se at prosent brukt og gjennomsnittsverdier vil stemme bedre overens.

Nordlands

Flere har vel erfart at det virker som bilen blir "innkjørt" med at målingene stabiliserer seg etter et par 1000 km.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

jlan

Sitat fra: elgee på søndag 18. november 2018, klokken 19:34
Hjemme igjen, samme rute, start 1010moh, ned på 450moh, opp igjen på 1251moh før ned til fjorden og avslutning på 100moh.
Forbruk 19,8 kWh/100km og 38% på batteri.
Dette stemmer jo mhp. potensiell energi. Med 910m høydegevinst har du "opparbeidet":
Ep= 2300 [kg] * 9.81 [m/s²] * 910 [m] / 3600 [J/kWh] )=5.703 kWh

Basert på forskjell i forbruket med dine tall får jeg:
Ed=(0.241[kW/km]*259.9[km] - 0.198[kW/km]*258.8[km])/2=5.697 kWh
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Kåre Knatten

Som gammel dekkforhandler, er jeg ikke sikker på at utslaget henger sammen med endret felgdiameter. Heller at du gikk over til vinterdekk og at du eventuelt gikk over til smalere dekk. Jeg går alltid ned 5-8 % på min bensinbil ved overgang til vinterdekk. Har samme dimmensjon og felgstørrelse, sommer og vinter.

Stikkkontakt

Sitat fra: Kåre Knatten på mandag 19. november 2018, klokken 17:46
Jeg går alltid ned 5-8 % på min bensinbil ved overgang til vinterdekk. Har samme dimmensjon og felgstørrelse, sommer og vinter.

På f.eks e-Golf gikk forbruket opp når jeg la på vinterdekk. Men sommerdekkene på den er ganske ekstreme lavfriksjonsdekk som til dels går på akkord med andre viktige egenskaper. Slike dekk finnes ikke i dimensjoner tilpasset store SUVer.

Nordlands

Sitat fra: Kåre Knatten på mandag 19. november 2018, klokken 17:46
Som gammel dekkforhandler, er jeg ikke sikker på at utslaget henger sammen med endret felgdiameter. Heller at du gikk over til vinterdekk og at du eventuelt gikk over til smalere dekk. Jeg går alltid ned 5-8 % på min bensinbil ved overgang til vinterdekk. Har samme dimmensjon og felgstørrelse, sommer og vinter.
Det kan som nevnt være betydelig (opptil 15+ %) forskjell i rullemotstand på dekk selv med samme rating for rullemotstand, samme type (sommer/vinter) og dimensjon. Det er da null problem å finne tilfeller hvor det er større forskjeller andre veien enn det dimensjon utgjør, både for forskjellig dekktype og dekkmodell. Imidlertid er det uansett et faktum at både smalere dekk og dekk for mindre felger generelt har lavere rullemotstand. Det er bare å så hvile dimensjoner har f.eks. rullemotstand rating A.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Stikkkontakt

En litt interessant observasjon igår da jeg kjørte fra hytta. Startet med fullt batteri og kjørte nedoverbakke. Etter en stund var forbruket 0,0. Dvs batteriet var like fullt som ved stoppet lading. Likevel var det mulig å regenerere. Jeg regenererte 0,3 kwh etter at måleren stod på 0,0. For øvrig viser ikke forbruket negative tall. Men når jeg var nede på flatt terreng gikk det en liten stund før forbruket var over null. Så det negative foebruket ligger akkumulert i systemet.
Etter min forståelse betyr dette at Jaguar tillater ytterligere topping inni "forbudt område" ved regenerering ved fulladet batteri.

HelectriC

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 02. desember 2018, klokken 11:57
En litt interessant observasjon igår da jeg kjørte fra hytta. Startet med fullt batteri og kjørte nedoverbakke. Etter en stund var forbruket 0,0. Dvs batteriet var like fullt som ved stoppet lading. Likevel var det mulig å regenerere. Jeg regenererte 0,3 kwh etter at måleren stod på 0,0. For øvrig viser ikke forbruket negative tall. Men når jeg var nede på flatt terreng gikk det en liten stund før forbruket var over null. Så det negative foebruket ligger akkumulert i systemet.
Etter min forståelse betyr dette at Jaguar tillater ytterligere topping inni "forbudt område" ved regenerering ved fulladet batteri.

Interessant! Det borde da betyde at når Jaguar føler seg mer sikker på batterikvaliteten så kan de gjennom OTA åpne opp mer brukbar kapasitet  :+1:
ioniq 5

JPM

Uansett hvordan en vrir og vender på det, er rekkevidden mye lavere enn hva som ble forespeilet av Jaguar og forhandler. Det irriterer meg at test etter test "beviser" at faktisk rekkevidde er rundt 34-370 km, men Jaguar forholder seg stille. Det snakkes om SW oppdatering, rullemotstand osv, men forklaringene er i tynneste laget. Den rekkevidden som ble "lovt" da jeg kjøpte, oppveide på mange måter mangelen på effektive ladepunkter pt. Angrer meg litt på kjøpet her jeg sitter, håper det endrer seg.

geear

Sitat fra: HelectriC på søndag 02. desember 2018, klokken 14:38
Interessant! Det borde da betyde at når Jaguar føler seg mer sikker på batterikvaliteten så kan de gjennom OTA åpne opp mer brukbar kapasitet  :+1:
Tviler på at det skjer før de evt. står i en garantisak og rekkevidden har forringet seg, og skal presse en bil gjennom uten batteribytte. Jag har vel omtrent samme tilgjengelige prosentandel av batteriet som for eksempel e-Golf, som har 94% SoC ved 100%. Allerede der har man betydelig redusert levetid, så om de øker tilgangen der så faller levetiden enda mer.

tuono

#734
https://insideevs.com/electric-car-ev-range-test-rela-world/

Italiensk test presentert. Sikkert gjennomkorrupt og mafiastyrt.
Opprinnelig testreportasje (med video)
https://it.motor1.com/reviews/279422/auto-elettriche-prova-autonomia-reale-2018/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA