Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

chiller

All mulig kapasitet som er under 0% er jo bortkasta. Greit at de kanskje har noe der for å sikre seg selv mot å stoppe før de når 0, men jeg kan ikke legge ut på tur og belage meg på å kjøre _etter_ at bilen sier det er 0 igjen.

hemi

Hvor mange timer etter 100% på en lader bør man stå før man kan kjøre @chimp?

Contango

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 08. november 2018, klokken 13:42
Dersom TB har forvarmet på denne måten vil han kunne bomme med flere  kwh.
Nei, han er faktisk ikke så bortreist.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

geear

Sitat fra: Chimp på torsdag 08. november 2018, klokken 14:01
Den med å ikke kjøre til batteriet/bilen stopper er faktisk ganske stor bommert av han, i den spanske testen gjorde de nettopp dette og så at bilen gikk langt etter å ha truffet 0. Han hadde vel 2-3  % igjen og beregnet deretter ut fra dette. Så kan du si at det er umulig  for han å kjøre bilen til flatt batteri og at han gjør det tilsvarende på andre biler. Men som nevnt av andre så oppgir biler  % forskjellig, så det kan ikke gjøres likt.
Det går ikke an å kalkulere med det som ligger under 0%. Det er vel ikke mange elbiler som med kontinuerlig kjøring faktisk stopper på 0%, men om de hadde gjort det så hadde det nesten vært lettere å forholde seg til. Det blir helt meningsløst å ta det med, da det ikke kan planlegges med å kjøre til 0%.

Sitat fra: Chimp på torsdag 08. november 2018, klokken 14:01I tillegg tok han ut laderen til bilen da den viste 100 %, selvom den fortsatte å lade. Han sa den umulig kunne lade mer nå,fordi den hadde stått 30 min på 100 %. Men det gjøres forandringer , så han skulle langtidsladet den til den var helt ferdig, ikke hui og hast på en ladestasjon.
Når ble det slik at 100% ikke var 100% lenger? Hva er fullt nå med britisk måleskala? 102%? Den kunne vist 99% i en evighet, men når den er 100% så er den 100%. Hvordan vet man at de få wattene ikke var en vifte eller en eller annen form for standby-trekk? Han har forøvrig gjort omtrent det samme på flere andre biler han har testet (stoppet på 99% f.eks.), så de får forholdsvis lik behandling.

Sitat fra: Chimp på torsdag 08. november 2018, klokken 14:01
Masse sånne småting med TB som ikke er vitenskapelig gjør at testene faktisk må tas med en klype salt
Er enig i at testene til TB må tas for det de er, men de er ikke håpløse og gir en god pekepinn både på plass, funksjonalitet, rekkevidde, forbruk og så videre, og foreløpig har de vist seg å være minst like gode og troverdige som den mer etablerte media sine tester.

Eksempelvis testet han nettopp e-Golf 300km i 90km/t-testen, og fikk ca. 19 mil, mot 50 mil på Kona i 25 grader. Det er åpenbart at det blir en mismatch her, men like fullt er det interessant.

daktari

Vi har jo kjøpt 90 kWh brutto, 84,7 kWh netto.
Hvis 1,5-3 kWh av disse igjen finnes kun under 0% på GOM, så har TB rett (estimert 81 kWh usable) og vi kjøperne lurt? Man må ikke gamble på å kjøre under 0 - flakbil neste!
Jeg forventer at disse 84,7 kWh ligger mellom 0-100%
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Jeg føler meg tidvis som om jeg er midt i et religiøst forum. Observasjoner som ikke passer inn i historien motargumenteres med uforståelige forklaringer og observatøren diskrediteres.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tellus

Sitat fra: Contango på torsdag 08. november 2018, klokken 15:10
Jeg føler meg tidvis som om jeg er midt i et religiøst forum. Observasjoner som ikke passer inn i historien motargumenteres med uforståelige forklaringer og observatøren diskrediteres.

Dette var da lavmål selv til deg å være.

Eneste som diskrediteres her de du nettopp karaktereiserte som religiøse. 
Dette er et diskusjonsforum. Hvis du ikke tåler argumentasjon så finn noe annet å gjøre.

Chimp

Sitat fra: chiller på torsdag 08. november 2018, klokken 14:25
All mulig kapasitet som er under 0% er jo bortkasta. Greit at de kanskje har noe der for å sikre seg selv mot å stoppe før de når 0, men jeg kan ikke legge ut på tur og belage meg på å kjøre _etter_ at bilen sier det er 0 igjen.
Det er heller ikke poenget. Jeg sier at han burde hatt med disse i sin kalkulasjon av hvor langt bilen kan gå. Det gjøres med andre biler. Antar det også har betydning hvor mye som gjenstår i bånn når du sjekker total ladekapasitet

Ang lade til 100 %, dette var et eksempel på feilkilde. Hvis cellene stabiliseres etter 100 % og vil gi bedre range når dette er gjort, da bør man vente til bilen sier den er ferdig med å lade. Ikke i det daglige men i en test!

Har heller aldri sagt at testene hans er håpløse, men at det er forhold som bør tas med en klype salt så jeg velger å tro på jaguar sin 84.7 - fortelling og ikke TB sin

Contango

Forskjellen på påstander og tester er at sistnevnte lar seg gjenskape og overprøve. Her er TBs siste test https://youtu.be/0QxPw0gWAoQ og konklusjonen er fra 17:00 og utover. Bilen har 81,5 kw tilgjengelig kapasitet og kan kjøre 370 km i 90 km/t. Enten lyver Jaguar, eller så lyver TB, eller så er forbruksmålingen på bilen feil eller så er GOM/batteri indikator feil. Det målbare, på basis av informasjonen bilen selv gir, er 81,5 kw og 370 km.
Gjør gjerne en ny test, dokumenter den og publiser resultatet. At det ligger tilgjengelige KW på topp og bunn er RELIGION inntil noen har påvist det på en slik måte at det er overprøvbart.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Chimp

Jeg tror GOM gjør som navnet tilsier, gjetter. Altså ikke fakta, men antatt
Batteriindikatoren tror jeg lyver, tror den sier 0% men har igjen 10km.
Kall meg gjerne religiøs:)

Contango

#655
Chimp - det må du selvfølgelig få lov til å tro. Mitt raseri er at Jaguar ubestridelig publiserer motstridende fakta gjennom bilen og markedsføringsavdelingen. Det gjør at spekulasjoner og teorier får lov å florere og Daktari løper ned for å ta ut kontakten i begrunnet frykt for å degradere batteriet. Jeg synes det er helt utrolig at Jaguar ikke får mer kritikk og press for å øke «presisjonen» i kommunikasjonen sin.
Hadde jeg fått bilen hadde jeg forholdt meg til observasjonene og ikke markedsføringen. Dvs for planlegging av forbruk, rekkevidde og lading. Ergo - hadde med god samvittighet ladet til 100 prosent hver gang.

Tillegg: Det gjør meg ikke mildere til sinns å se Insignia markedsføre rekkevidden som de gjør her: https://www.insignia.no/kampanjer/nye-helt-elektriske-jaguar-pace-er/?utm_source=dbm&utm_medium=display&utm_campaign=I-PACE&utm_content=RON
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tellus

TB gjorde følgende så vidt jeg husker.

Ladet til instrumentet viste 100% på hurtiglader (det stod fortsatt 30 minutter gjenstående). Kjørte til det var X prosenter igjen.
Tok deretter gjennomsnittforbruket og multipliserte med antall km kjørt og fikk Y kWh brukt. Deretter regnet han at batteriet inneholder (Y*100)/(100-X) totalt.

Feilkilder:
- Batteriet var neppe ferdig balansert (30 minutter gjenstående idikerer også dette). Ladingen foregikk på hurtiglader. Et batteri som ikke får tid til å balansere seg vil ikke bli fulladet. Lading stopper når første celle når target. Hadde bilen vært ladet til 100% på normalmåten med hjemmelader ville balansering kunne vært gjort.
- Beregening av gjennomsnittsforbruk er ingen eksakt vitenskap.
- Det er ganske sikkert mer energi igjen etter at 0% vises.

Har selv gjort tilsvarende kalkyle og fått nesten 83kWh totalt med min bil. Tipper det kan være et par kWh under 0%.

Det er helt greit å gjøre slike tester. Å rapportere praktisk rekkevidde og praktisk batterikapasitet er selvfølgelig interessant nok i seg selv.

Nå er det neppe smart å la 0% være antatt 0%. Da vil  bilen noen ganger kunne stoppe med 5 km igjen andre ganger kan du kjøre 5 km ekstra. Grunnen til dette er at det ikke er noen eksakt vitenskap å bergne gjenstående energi. Coulombtelling er lite eksakt. Antar at BMS bruker batterispenning og empiriske data når gjenstående energi estimeres.

Amperaen min har en grei løsning der GOM slutter å gi estimat når den når 20 km gjenstående. Med all tydelighet kommuniseres da at nå er du på utrygg grunn. Regner med at Ampera-E rapporterer gjenstående til antatt stopp på bilen før 20km gjenstående nås. Vi kan jo håpe at Jaguar etterhvert adopterer en slik filosofi. Så langt ser det ut som om Jaguar har prioritert at færrest mulig skal få ufrivillig stopp etter å kjørt bilen tom.

Hvis man gjør tilsvarende på Tesla tippe jeg du vil kunne se lignende avvik (i den grad vi i hele tatt tror vi vet hva netto kapasitet måtte være for de forskjelige modellen). Bare pass på å ikke bli stående i kø. Leste noe om at Tesla ikke tar med energi som forbrukes når bilen ikke er i bevegelse.

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på torsdag 08. november 2018, klokken 17:13
TB gjorde følgende så vidt jeg husker.

Ladet til instrumentet viste 100% på hurtiglader (det stod fortsatt 30 minutter gjenstående). Kjørte til det var X prosenter igjen.
Tok deretter gjennomsnittforbruket og multipliserte med antall km kjørt og fikk Y kWh brukt. Deretter regnet han at batteriet inneholder (Y*100)/(100-X) totalt.

Feilkilder:
- Batteriet var neppe ferdig balansert (30 minutter gjenstående idikerer også dette). Ladingen foregikk på hurtiglader. Et batteri som ikke får tid til å balansere seg vil ikke bli fulladet. Lading stopper når første celle når target. Hadde bilen vært ladet til 100% på normalmåten med hjemmelader ville balansering kunne vært gjort.
- Beregening av gjennomsnittsforbruk er ingen eksakt vitenskap.
- Det er ganske sikkert mer energi igjen etter at 0% vises.

Har selv gjort tilsvarende kalkyle og fått nesten 83kWh totalt med min bil. Tipper det kan være et par kWh under 0%.

Det er helt greit å gjøre slike tester. Å rapportere praktisk rekkevidde og praktisk batterikapasitet er selvfølgelig interessant nok i seg selv.

Jeg ladet til 100%, men den ladet lenge.
Kjørte 98 km og regnet ut forbruket i antal kwh. Kom frem til ca 82,3kwh utifra at det var 71% SOC når jeg kom hjem. MEN. Da jeg sjekket appen etterpå og da jeg satte meg i bilen neste gang viste den 72%. Utifra det ville tilsvarende forbruk gi nettokapasitet på ca 85kwh.

Contango

Stikkontakt - det er en helt misvisende test. Du må gjøre som TB og kjøre bilen nesten tom før du kan beregne kapasitet på batteriet. TB gjør det på alle tester fordi prosentvis batteri og GOM er altfor upresist før du kommer ned mot slutten.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Stikkkontakt

#659
Sitat fra: Contango på torsdag 08. november 2018, klokken 17:33
Stikkontakt - det er en helt misvisende test.

Så det er HELT misvisende når jeg ender opp midt mellom Jaguars oppgitte verdi og TBs interpolerte verdier uten å lade bilen opp?
Hvordan vet du at GOM på I-Pace er mer nøyaktig på lav SOC enn høy?
Vennligst fortell, for dette er ny info.
Den kan vel like gjerne være feil over hele spekteret og 0% er kanskje ikke helt tomt heller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA