Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

4Matic Fanatic

Jeg skulle gjerne sett de som 'lett' kjører eGolf 190km ned mot NEDC - uten å trille rundt i 40km/h har det fra dag en føltes som et uoppnåelig tall på våre biler, en med og en uten VP.

GreenBeHH

190Km med eGolf, er vel noe jeg har uttalt og den historien passer vel bestunder eGolf.  Men, denne sommeren med 22 grader, tørt føre, sol, ikke vind og lite trafikk kjørte jeg 120 km og restkjørelengde sto 71 km (målt snitt var 11,5). De 120 km besto av 1 tur til jobb 50 km (høydemeter 300++, svinger og en stopp på ferje.  En svipptur etter jobb 20 km (1 stopp hos tannlegen).  Retur hjem fra jobb, samme som til jobb.  Kjørte meget forsiktig, passerte to bobiler på veien så ikke så sinke.  Under slike forhold (neste sommer) så forventer jeg at i-Pace skal ligge mellom 470 og 500 km.
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

Gordon Retriever


Britiske Autocar har undersøkt hvordan kjørestil påvirker forbruk/rekkevidde, og funnet at praktisk rekkevidde i testen varierer mellom 335 og 385km.

SitatSo, what have we learned? That driven modestly, the red I-Pace has covered 239 miles on a charge. The briskly driven blue I-Pace needed an electron infusion at 208 miles, which is not vastly less given that it was driven a lot harder.

Link til artikkel.

Contango

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 19:27

Britiske Autocar har undersøkt hvordan kjørestil påvirker forbruk/rekkevidde, og funnet at praktisk rekkevidde i testen varierer mellom 335 og 385km.

SitatSo, what have we learned? That driven modestly, the red I-Pace has covered 239 miles on a charge. The briskly driven blue I-Pace needed an electron infusion at 208 miles, which is not vastly less given that it was driven a lot harder.

Link til artikkel.
Klarer du å se hva slags hjul det er på bilene i testen? Ser ut som 18'' synes jeg.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

daktari

Ser ut som 20" 5-eikers felger 'Style 5068' med Gloss Black Finish.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Min oppsummering ut fra alt jeg har lest opp til nå:
I-Pace med 20'' har en praktisk rekkevidde på rundt 350 km på sommeren uten kraftig regn. Kan pines opp mot kanskje 375-400 km med veldig forsiktig kjøring men det er konsistent tilbakemelding fra brukere og testere at bilen også er ganske grådig ved forsiktig kjøring. Det virker å være overraskende store variasjoner fra de eierne som har fått bilene sine, og det er uklart hva som forårsaker disse variasjonene. Dekkdimensjonen påstås å påvirke forbruket med ca 5% per 2'', men det er det ingen dokumentasjon på.

Bilen har en vesentlig dårligere energieffektivitet enn spesielt modell S, men også modell X, og det med motorer som Jaguar hevder er mer effektive. Hypotesen er at aerodynamikken er mye bedre på Tesla. Men energibruken ved lave hastigheter er også høyere. Det er mange som forventer at rekkevidden vil bli bedre med softwareoppdateringer fremover - slik det var med Tesla. Bakgrunnen er en hypotese om at fremre og bakre motorer bedre kan samkjøres enn de gjør i dag. Denne hypotesen er det ingen som kan underbygge, og det stilles spørsmålstegn ved om Jaguars motorteknologi gir den muligheten.

Jaguar sier ingen ting, og all informasjon kommer fra eiere eller testere. Det Jaguar har sagt er WLTP på 470 km og EPA range på ca 370 (bilen selges altså med svært forskjellige rekkevidde estimater i Europa og USA). Kanskje TBs pågående test vil gi mer informasjon ila de nærmeste dagene.

Min personlige vurdering er at Jaguar ikke kan forsvare prisingen av spesielt de dyre utgavene med dagens praktiske rekkevidde. Kjøper man en bil til 800-950k gjør man ikke det for å ligge i kjølvannet av busser og trailere på motorveien.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

geear

Bjørn la ut 90km/t test tidligere i dag:

https://youtu.be/0QxPw0gWAoQ

373km uten klimaanlegget på (defekt varmeapparat).

Tidligere har jeg lest at det er null problem å fullade i-Pace på grunn av stor buffer i topp, men i følge videoen til Bjørn er det tilnærmet null regen på 100%, det tyder på at cellene er temmelig fulladet?

Tellus

21.4 kWh/100 km. Det gir en rekkevidde på 396 km. Viser instrumentene feil eller har Jaguar puttet inn et mindre batteri enn annonsert ? Det stod foresten "battery preconditioning" i displayet. Vet ikke helt hva det betyr. Var det såpass kaldt at batteriet måtte bruke energi for å holdes i arbeidstemperatur ?

daktari

Sitat fra: gr på onsdag 03. oktober 2018, klokken 18:04
Bjørn la ut 90km/t test tidligere i dag:

https://youtu.be/0QxPw0gWAoQ

373km uten klimaanlegget på (defekt varmeapparat).

Tidligere har jeg lest at det er null problem å fullade i-Pace på grunn av stor buffer i topp, men i følge videoen til Bjørn er det tilnærmet null regen på 100%, det tyder på at cellene er temmelig fulladet?
Mener ryktet om buffer i topp kom fra Bjørn selv. FAQ fra Jaguar sier lad til 80%.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Pallesnekkern

Sitat fra: Tellus på onsdag 03. oktober 2018, klokken 18:10
21.4 kWh/100 km. Det gir en rekkevidde på 396 km. Viser instrumentene feil eller har Jaguar puttet inn et mindre batteri enn annonsert ? Det stod foresten "battery preconditioning" i displayet. Vet ikke helt hva det betyr. Var det såpass kaldt at batteriet måtte bruke energi for å holdes i arbeidstemperatur ?

Er nok ikke kaldt nok til at preconditioning var nødvendig, ihvertfall ikke etter en hurtiglading. Men husk at denne 90km/t testen ble utført med utetemp mellom 15-5 grader, vesentlig kaldere enn når han testet Kona og Niro. Det utgjør for 10-15% på forbruket pga økt luftmotstand. 

På sommeren går nok denne 400km, men du må trolig kjøre norsk landevei med snitt på 70km/t og maks 80km/t for å komme i nærheten av WLTP tallene. 

Å ja, det ser ut som tilgjengelig kapasitet kun er 81kW/t. Det er lavt hvis det ikke ligger noen kW/t i bånn, slik at du kan kjøre et stykke etter at GOM viser 0 km.

Tellus

Tok meg tid til å se de siste avlesing av instrumenter.

Rett før stopp: 367.4 km + estimert 10 km rest. Snitt 21.5
Etter stopp; 373.1 km + estimer 6 km. Snitt 21.4

Da Teslabjørn stoppet var den idikerte rekkevidden med andre ord 379.1 km.
Anslår gjennomsnittsforbruk til å være 21.45.
Dette gir totalt 81,3 kWh benyttet. Det mangler 3.4 kWh for å nå 84.7.

Noe må nødvendigvis finne etter de gjenstående 6 km. Bilen bråstopper ikke her. Den var ikke kommet i skillpaddemodus engang. Noe finnes på toppen som Teslabjørn ikke fikk dyttet på. Lading over natt på hjemmelader er måten å fylle helt opp på.

geear

Mener han sa at målingene hans har vist 81,3 og 81,8 tilgjengelig?

Evighetslading på 100% er neppe det som utgjør forskjellen. Har aldri opplevd at mine elbiler står og saktelader på 100% "over natta"...

La også merke til preconditioning, men trodde det bare var et valg?

Contango

Sitat fra: Pallesnekkern på onsdag 03. oktober 2018, klokken 18:30
Sitat fra: Tellus på onsdag 03. oktober 2018, klokken 18:10
21.4 kWh/100 km. Det gir en rekkevidde på 396 km. Viser instrumentene feil eller har Jaguar puttet inn et mindre batteri enn annonsert ? Det stod foresten "battery preconditioning" i displayet. Vet ikke helt hva det betyr. Var det såpass kaldt at batteriet måtte bruke energi for å holdes i arbeidstemperatur ?

Er nok ikke kaldt nok til at preconditioning var nødvendig, ihvertfall ikke etter en hurtiglading. Men husk at denne 90km/t testen ble utført med utetemp mellom 15-5 grader, vesentlig kaldere enn når han testet Kona og Niro. Det utgjør for 10-15% på forbruket pga økt luftmotstand. 

På sommeren går nok denne 400km, men du må trolig kjøre norsk landevei med snitt på 70km/t og maks 80km/t for å komme i nærheten av WLTP tallene. 

Å ja, det ser ut som tilgjengelig kapasitet kun er 81kW/t. Det er lavt hvis det ikke ligger noen kW/t i bånn, slik at du kan kjøre et stykke etter at GOM viser 0 km.
Det er gjentatte påstander om at WLTP er mulig, men ingen har fått det til. Se testen. Den er utført uten varmeapparat og med minus 100 høydemeter. Det kompenserer for temperaturen. Han sier selv 350 km rekkevidde i praksis. Hvorfor er det så vanskelig å akseptere at bilen ikke lever opp til forventningen Jaguar har skapt?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Pallesnekkern

Sitat fra: Contango på onsdag 03. oktober 2018, klokken 19:42
Hvorfor er det så vanskelig å akseptere at bilen ikke lever opp til forventningen Jaguar har skapt?

Det er jo egentlig det jeg sier. Mens Kona og Niro klarer WLTP lett i 90km/t, så må I-pace ha langt gunstigere forhold for å i det hele tatt komme i nærheten. Så jeg er ikke uenig med deg.

Men nå er WLTP litt mer komplisert enn å kjøre i 90km/t, så for en bil med høy luftmotstand blir dette ikke en riktig testmetode, men selvfølge relevant som en praktisk test.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA