Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil på luftfjæring

Startet av Chris.and, tirsdag 24. juli 2018, klokken 09:58

« forrige - neste »

tibber73

Min S75D med luftfjæring fra desember 2017 har en klunkelyd. Oppdaget 5 min etter utlevering. Nå har jeg kjørt over 20000km og lyden er ikke noe bedre.

De har byttet dempere foran uten at det hjalp noe. Skal inn igjen i september, men jeg tror de har glemt det igjen. Venter på bekreftelse på time etter at jeg dro innom SC i juni.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Daniel80

Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

Megawatt

Var innom Tesla Kokstad i dag og fikk en kjøretur med en hyggelig mekaniker. Han kjente igjen lyden og kunne fortelle at det var en feil med støtdemperen foran som skapte lyden. Tesla (som lager støtdemperen selv) jobber visstnok med å finne ut av problemet siden det ikke er alle biler som opplever dette. Problemet ble registrert og jeg skulle bli kontaktet når de finner ut av det. Ble forsikret om at det ikke var noe farlig.

k1

Opplever det samme, men kun vinterstid med minusgrader. Nå i sommer er det ikke tilstede  :-\
Får vente på minusgradene før jeg tar det med SC..

KennethR

Jeg har nøyaktig samme problem som trådstarter. Klokkelyder fra forstillingen som høres tydelig på ujevn vei i lavere fart. Fikk utlevert min bil den 8.Mai (VIN: 2402XX), og lydene var der fra dag 1. Jeg dro til service center Drammen etter en uke, og de skjønte umiddelbart hva det var. Jeg tok en kjøretur på 10 meter med teknikker før ha sa at jeg kunne snu. Jeg mener de kalte det luftmoduler. I tillegg mente de at drivakslingene sannsynligvis hadde fått så mye juling at de bytter de også. Har fått time på dette 20. September, om de ikke må utsette timen nok en gang. Det var en jobb som skulle ta 1,5 dag.

Mr.D

Jeg opplever også samme lyden. Bilen har vært inne hos Tesla Trondheim der de konstaterte at dette er en kjent feil og at Tesla Engineering jobber med saken.
Som dere kan se fra tråden under er det mange som opplever denne feilen (som har vedvart lenge uten tegn til løsning).

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/rattle-noise-coming-from-front-air-suspension.108171/

Basert på det jeg leser virker det ikke som de helt vet hva lyden skyldes, så hvordan de da kan påstå at det ikke kan påvirke bilens sikkerhet stiller jeg med undrende til...
Det å bagatelliser dette blir litt for dumt, spesielt med tanke på hva de har byttet av deler for å utbedre feilen (ref linken over).

Med tanke på at de erkjenner at dette er en feil kan ikke Tesla bare feie det under teppet. Hvis feilen ikke er vesentlig nok til å kunne heve kjøpet, må de i så fall kompensere i forholde til estimert verditap eller det det vil koste å utbedre feilen.
For meg holder det ikke at Tesla bare sier at feilen ikke er vesentlig, ikke med mindre de legger frem dokumentasjon som beskriver og viser nøyaktig hva det er som forårsaker lyden og kan dokumentere at dette ikke påvirker bilens sikkerhet. Hvis de ikke kan redegjøre for hva som er feil, kan de ikke konstatere at feilen ikke er vesentlig og/eller at bilen er 100% trygg å kjøre.
Hva verditapet er, eller hva det vil koste å utbedre kan kun avklares når man vet hva som er feil.
Defor aksepterer de ikke heving av kjøpet, må de redegjøre ytterligere slik at man kan bli enig om størrelsen på kompensasjon i henhold til forbrukerkjøpsloven.

Har noen pt. fått en utredning om hva som er feil?


Hodetelefoner

Feilen er at det oppstår en lyd. Det er ikke noe "løst".

Mr.D

#22
Sitat fra: Hodetelefoner på onsdag 01. august 2018, klokken 13:37
Feilen er at det oppstår en lyd. Det er ikke noe "løst".

Er dette noe du har mottatt dokumentasjon på fra Tesla?
I så fall hadde det vært flott om du kunne dele forklaringen fra Tesla med oss

Chris.and

Heisann,
Her ser jeg at det er fler som har samme problem, og fler som har fått ulike tilbakemeldinger fra Tesla. Det jeg bemerker her er tilbakemeldingen KennethR fikk fra Tesla i Drammen, om at drivakslingene visstnok skulle ha fått såpass med juling at også de må byttes. Har du fått noen dokumentasjon på dette?

Feilen er bagatellisert av Tesla, men om drivakslingene må byttes, så kan det ikke akkurat betegnes som en bagatell..  I tilbakemeldingen fra advokaten til Tesla så anså ikke Tesla dette som en feil, og om den skulle være en feil, så var den en bagatell. Har bedt om en fullstendig historikk fra Tesla på hva som er gjort og deres internkommunikasjon rundt bilen, men ikke fått svar enda.

Jeg kommer til å legge inn en sak med krav om heving / kompensasjon til forbrukerklagenemda, da bilen har hatt så mange andre feil og mangler. Jeg mener at en slik klakkelyd i understellet på en "luksusbil" i den prisklassen er uakseptabelt, spesielt når det skal være en stillegående elbil. Så at "Dragetreneren" på linken til fora på Teslamotorsclub har vært inne på samme tanke. Det holder heller ikke at "det vil komme en løsning" som unnskyldning (dog fra advokaten var jo ikke dette en feil, så om man skal trekke slutninger fra den uttalelsen, så vil det ikke komme noen fix eller recall på det).

JorEl

Lyden av Tesla som sier det er normalt, SKJÆRER i ørene mine :-1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

KennethR

Sitat fra: Chris.and på onsdag 01. august 2018, klokken 17:29
Heisann,
Her ser jeg at det er fler som har samme problem, og fler som har fått ulike tilbakemeldinger fra Tesla. Det jeg bemerker her er tilbakemeldingen KennethR fikk fra Tesla i Drammen, om at drivakslingene visstnok skulle ha fått såpass med juling at også de må byttes. Har du fått noen dokumentasjon på dette?

Jeg har desverre ingen skriftlig dokumentasjon på dette. Ulydene kommer av det jeg mente de kalte for "Air Suspension Unit". Jeg beskrev også at jeg noen ganger opplever vibrasjoner ved harde aksellerasjoner fra 0 km/h.  Jeg tok en prøvetur sammen med teknikker, men fikk ikke fram feilen. I ettertid har jeg funnet ut at dette er mer merkbart når bilen står i very high. Teknikkeren sa at han ikke trengte å prøvekjøre mer, da han skjønte hva det var. Han mente at "Drive Shafts" hadde antakelig fått mye juling i forbindelse med den andre ulyden, så disse burde også byttes.

Hodetelefoner

Helt normalt med vibrasjoner når bilen står på normal eller high. Går ikke vekk uansett hva du gjør.  Det er derfor tesla begrenser effekten når bilen står på high også

Saerdna

Ny TMS 75D fra i sommer. Merket disse klakkelydene for noen uker siden.
Godt hørbar i lav fart på ujevn vei og kanskje best hørbar når bilen belastes ulikt på høyre og venstre side.
Fikk servicetime i september (Kokstad), så da får vi se. Ikke de største forventningene!

desperado

s100d levert sent sept, opplever det samme. Dog ikke like psykosefremkallende som knirkene fra gamlebilen med pano tak :)

SSK

Jeg hadde samme klunk foran på min 2015 P85D med luftfjæring.
Har hatt denne klunkingen i ca 9 mnd, hørbar ved lav fart over små ujevnheter.
Jeg hadde bilen på service ved Oslo Nord denne uken, og opplyste om problemet.
De hørte klunkingen med en gang.
Feilen var Sway bar links som måtte byttes. Nå er bilen like stille som den var når den var ny.

Link til andre med samme erfaring.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/front-suspension-sway-bar-links-possible-rattling.126752/
BMW iX40 2022
Audi Q4 50 2021
Polestar 2 2021
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S P85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA