Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterhjul

Startet av magnusz, tirsdag 24. juli 2018, klokken 09:48

« forrige - neste »

leafnor

Kan nevne at jeg gikk opp i dimensjon på vinterdekk, til 60 profil på min Gen1. fra 55 til 60 profil, 205/60R16. Hakka R2, var og rimeligere i den dimensjonen.
Bakkeklaring øker 1 cm. Nyttig på ubrøytet veg, som det gjerne er noen morgener her jeg bor. Og fartsdumpene tar den litt mykere.
Gikk like gjerne opp på 60 profil på sommerdekkene også. Ikke registrert økt forbruk, heller motsatt.
Fordel og for min del er at fronten ikke lenger dunker ned i fortauet når jeg rygger ned ut på veien over den "nedsunkne" kantsteinen.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

@phelion

Veldig godt poeng! Den galskapen vi ser med trender mot minst mulig gummi å rulle på så det skrangler i hele kroppen er egentlig ganske underlig...

Sent fra min Moto G (5) Plus via Tapatalk


tomrh

Noen er opptatt av styrerespons og det kan være gøy på sommeren for yngre sjåfører. Men man kjører jo ikke rally, og enda mindre på vinterveier. Rikelig med gummi øker komforten og gjør bilen mer allround på grusveier om sommeren og takler snømengder om vinteren som nevnt. Og reduserer sannsynligvis strømforbruk også. Bruker selv 205/60R16 nå, og 15" med 195/65R15 på vinteren på vår 12-Leaf.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Sense

Enig at lavprofildekk er tull på de fleste hverdagsbiler, særlig elbiler som reduserer rekkevidden med disse.

På den annen side synes jeg generelt 16 tommers dekk gir for liten styrerespons. Da blir jeg sittende å korrigere retningen mer enn nødvendig. I tillegg synes jeg bilen krenger mer. Samtidig gir lavere profil mindre komfort, så 17 tommere synes jeg er et greit kompromiss på denne type bil.

Den lille forskjellen i tap av rekkevidde som er fra 16 til 17 tommer hjul, kan vi fint leve med, siden vi bruker leafen kun til lokal-kjøring.

Selv om det er lov å avvike noe fra standard-dimensjonene, så er det ikke så enkelt for uproffe felgkjøpere som meg, å finne korrekt innpress, boltsirkel osv.
Når man bruker de automatiserte nettsidene til dekkforhandlerne, så er ofte ikke Leaf i 2018 mod. ennå kommet som alternativ. Ikke virker det å taste inn skiltnummer heller. Det er også for nytt.

Da skjønner jeg nesten hvorfor kunder betaler kr. 22500 for Nissan sine momsfrie 17 tommere.

shorizo

Er dette bra tilbud? https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=129857992
Og hvilke av dekkene i tilbudet er å anbefale?

Dudi


Sense

Jeg valgte også å gå for PH Turbin 2 Gunmetal, men måtte betale godt for å kunne få 17 tommer på Megahjul. De ville prakke på meg noen ukjendte Nereus dekk, og påstår på nettsiden at disse er så mye bedre enn anerkjendte premiumdekk som Nokian og Continental, så her er det noe muffens.
Men jeg insisterte på de piggfrie testvinnerne til Continental Viking contact og betalte ekstra for det.
Med ekstra lakkbeskyttelse på felgene, tpms, avbalansering, lagt på bil, kom sluttsummen på totalt kr. 16600 med moms.

Det er visstnok generell stor prisforskjell på 16 og 17 tommere i pris. Så hvis du kan leve med 16 tommerne, så sparer du fort 5-6000 kr for en hjulpakke.

shorizo

Hvilken farge på felger vil se best ut på svart bil?

Sense

Det naturlige vil være å gå for sorte felger, altså en stealthy look, siden resten av bilen er sort.
Men noen synes kanskje det ser litt malplassert ut på en 150 hk bil. Men smaken er som baken.
Lyse felger har vel vært ut noen år nå.

Du kan jo prøve noen av felgleverandørenes nettsider. Der kan du legge inn bilmerke og modell og se hvilke felger du synes passer best, før du kjøper.

kTesla

Fikk på vinterdekk og felg idag! 205/55-R16 med Nokian Hakkapeliitta R3 dekk. PH-Turbin II felg. Ganske fornøyd, kostet ca 11000. Vurderte 205/50-R17 med det var ca 3500 dyrere. Trur det ville sett litt bedre ut, men tenker dette er godt nok. 215 på 17'' kunne gått og, men med 50% økning i strømbruken etter temperaturen falt for en uke siden så tenker eg det er like greit å spare litt på rullemotstanden på vinterstid.

Dudi

Flotte felger. Gratulerer!

Blir 205/55-R16 korrekt i forhold til original 17" diameter?

tomrh

205/55R16 er standard dim i vognkort
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Beckern

Sitat fra: tomrh på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 18:44
205/55R16 er standard dim i vognkort
Likevel er 205/60R16 riktigere mtp rulleomkrets og speedo.

Og 205/55R16 ser knøttsmå ut under hjulbuene på leaf 2018. Selv jeg som egentlig ikke bryr meg reagerte på hvor rart det så ut.

Løve

Hva betaler folk? Jeg håper å slippe unna med maks 10k for felg, dekk og montering. Er det urealistisk?

steffeo

11k for 16 turbin felg og Pirelli ice zero piggfritt på dekk1. Kan kanskje spare inn på billigere felg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA