Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kona: Medieomtale, tester, o.l.

Startet av Gordon Retriever, mandag 23. juli 2018, klokken 21:44

« forrige - neste »

Torkor

Topgear er svært fornøyde. Har lest mange tester nå, og registrerer at  Monn -Iversen i motor.no er ganske alene i sin gjennomgående kritiske tone.

https://www.google.no/amp/s/www.topgear.com/car-reviews/hyundai/kona/150kw-premium-64kwh-5dr-auto/first-drive%3famp




geear

Bjørn var tydelig heller ikke fornøyd med støynivå, selv om han etter mye nøling plasserte den i mellomsjiktet.

Han var tydelig heller ikke fornøyd med den over fartsdumper.

Tipper den lider litt av stiv fjæring som følge av høy vekt på batteripakka, og skal den takle 400kg last i tillegg så blir den stiv når den er tom. Sjelden man får inpose og sekk med spiralfjærer og konvensjonelle dempere.

Torkor

Jeg er spent på hvor mye av motorveistøyen som skyldes dekkene.  Det får vi en ganske god indikasjon på når vi bytter til vinterdekk. Jeg kommer nok til å bytte til et annet dekksett til sommeren hvis hjulstøyen er påtagelig.

Spajderman

Målingene Bjørn gjorde med desibelmåleren var da ikke så verst, om jeg ikke husker helt feil var vel målingen fra Kona i 70 like god eller bedre enn Model X med samme fart? Som det nevnes over er det vel mulig at dekkene støyer mye også, på pressebilene står det Nexen-dekk, noen som vet om det er samme dekk som kommer med kundebilene også? Min forhandler var usikker når jeg spurte han ved kontraktssignering, men han trodde det var Michelin-dekk som fulgte bilen.

Counterpointer

Nexen som satt på min tidligere bil var elendige, både på støy og våtgrep.
Tror en del kan ordnes med dekkbytte.

Limodriver

Fossilkona kommer med Nexen.

Ifølge forhandler kommer Ioniq med Michelin og han trodde det var det Koma EV ville bli levert med.

En seriøs bilprodusent bør ikke levere nye biler med "billigdekk" slik Nexen er. Hyundai kan ikke ha tenkt klart når de utstyrte pressebilene av alle med Nexen dekk.

Spajderman

Sitat fra: Limodriver på onsdag 25. juli 2018, klokken 21:30
Fossilkona kommer med Nexen.

Ifølge forhandler kommer Ioniq med Michelin og han trodde det var det Koma EV ville bli levert med.

En seriøs bilprodusent bør ikke levere nye biler med "billigdekk" slik Nexen er. Hyundai kan ikke ha tenkt klart når de utstyrte pressebilene av alle med Nexen dekk.

Enig med deg, om ikke Nexen har kommet med nytt superdekk (og det virker jo ikke slik) er det latterlig å utstyre pressebilene med det.

Min forhandler sa for øvrig det samme som din om medfølgende dekk.

Kamuflars

http://english.yonhapnews.co.kr/news/2017/11/15/0200000000AEN20171115003800320.html

" The deal calls for the joint development of all-season tires to be installed in Hyundai Motor's electric car models that will hit the market after 2020. "

For sent for oss med brukbart kønummer, men kan jo håpe at det likevel sitter Michelin-dekk på bilene.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

Gordon Retriever

Nexen N'Fera SU1 215/55 R17 på pressebilene.
Dette er et dekk som ikke utmerker seg spesielt med tanke på rullemotstand.


Sitat fra: Limodriver på onsdag 25. juli 2018, klokken 21:30
Fossilkona kommer med Nexen.

Greit nok siden det knapt er registrert mer enn 80 Kona med bensinmotor i Norge, men jeg hadde håpet Hyundai ville velge et mer kurant produkt på en bil som selger i større antall.
Er Nexen N'Fera SU1 noe som lagerføres i Norge i tilfelle man ødelegger ett dekk og trenger å kjøpe noe som er likt de tre andre på bilen?

Det er dårlig fagarbeid av selgere å si at de antar bilen kommer med ett spesifikt dekkmerke:
Det er en policy hos flere merker at man ikke kan love på forhånd hvilket dekkmerke en ny bil leveres med, siden produsentene ofte har avtaler med flere leverandører og ofte skifter uten varsel.  Kunden skal imidlertid være trygg på å få bilen utleveret med dekk fra en ledende kvalitetsprodusent.

Kamuflars

Er det forresten bare meg, eller ser plastikken og skinnet i pressebildene betydelige gråere/lysere ut enn på de offisielle bildene fra Hyundai? Hyundai Norge skriver at skinnsetene skal være svarte, men på pressebilene ser de mer grå ut.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

AndersK

Det er ingenting sammenlignet med den jævlige gråfargen som bilen viser seg å ha. Den er ikke i nærheten av de tidlige bildene som dukket opp av bilen i denne fargen og det er nesten som man føler seg lurt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA