Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Auto-brems ved åpen dør?

Startet av DCDriver, fredag 20. juli 2018, klokken 00:31

« forrige - neste »

DCDriver

Da jeg kjørte over p-plassen i dag, i 4-5 km/t, åpnet jeg døren på sjåførsiden mens bilen ennå var i bevegelse. Bilen satte umiddelbart på p-bremsen og bråstoppet.

Er tilsvarende funksjon aktiv også i høyere hastighet?

Amatøren

#1
Prøv selv hvis du må vite......

Bare pass på at ingen er bak og HOLD i døren så den ikke svinger ut og du får vrengte og ødelagte hengsler!

Kanskje lurt å teste med litt økende hastighet av gangen så du kjenner økende kraft på døren.

Veldig kipt hvis du plutselig har så stor fart at du ikke klarer å holde den.  ;)

Nå har jo døren et et ekstra låsehakk i tilfelle den ikke kommer helt igjen så det gjelder å ikke komme over det. Døren blir jo detektert som åpen når den henger på det, men fra lukket mot det så holder du jo i døråpneren.

Ved stor fart vil også vindpresset presse døren mot bilen (lukket tilstand), men så er det det med skjæringspunktet mellom vindpress og dørens masse kraft utover ved oppbremsingen som avgjør når den spretter opp. Da gjerne sammen med om bilen i tillegg svinger og da hvilken vei i forhold til døren som åpnes.

Mye som spiller inn. Jeg tester ikke på min, men ja det hadde vært artig å vite.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear


DCDriver

Sitat fra: gr på fredag 20. juli 2018, klokken 08:54
Sjekket manualen?

Selvsagt. Fant ikke noe om det på de steder jeg fant det naturlig å lete.

Men det er klart, hadde jeg hatt en søkbar PDF-utgave av manualen, ville det ha vært langt enklere å være sikker på at jeg ikke hadde oversett noe.


Hadde vært greit å vite om man risikerer bråstopp på motorveien dersom en eller annen knot skulle finne på å åpne døra i fart. I så fall vil vi se et interessant eksempel på lite gjennomtenkt "sikkerhetsfunksjon" som brått kan skape mer skade enn den potensielt vil forhindre.

e-curious

Ringe til Møller og høre?  Uansett vil jeg tro det er et problem dersom noen åpner døra i motorveihastighet, enten bilen stopper eller ikke vil jeg tro at den totale risikoen er liten i forhold til alt annet som kan skje. 

Jeg tror nok at sjansene for at noen åpner døren er størst i lav hastighet når bilen nesten har stoppet.

geear

Syns det er mer bekymringsverdig hvis den bråstopper i 140 om en mikrobryter i døra feiler.

Edit: Err, e-Golf må vel ha fritt fall for 150, så jeg korrigerte til 140..  :P

Roy e-Nordmann

Vet ikke helt hvordan det er når man kommer opp i fart, men hvis man tar girvelger ut av P, så setter bilen automatsik på parkeringsbrems. Bremsen kan skrues av igjen med knapp i midtkonsoll, da kommer den ikke på igjen, men bilen vil pipe helt til man lukker døren eller stopper og setter bilen i park igjen.
2017 e-Golf FL Atlantic Blue

Motorwatt

#7
Sitat fra: gr på fredag 20. juli 2018, klokken 10:09
Edit: Err, e-Golf må vel ha fritt fall for 150, så jeg korrigerte til 140..  :P

Og hvor i Europa er det lovlig å kjøre fortere? Noen få kilometer Autobahn med fri fart, vel og merke på natterstid med lite trafikk. Neppe noe som e-Golf eiere er veldig opptatt av. Men det finnes vel noen Tesla-eiere som synes dette er veldig stas.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

gte-bjørn

Låses ikke dørene automatisk over en visst fart? Jeg mener å ha lest det i manualen for min GTE som jeg antar oppfører seg likedan.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: Motorwatt på fredag 20. juli 2018, klokken 20:33
Og hvor i Europa er det lovlig å kjøre fortere? Noen få kilometer Autobahn med fri fart, vel og merke på natterstid med lite trafikk. Neppe noe som e-Golf eiere er veldig opptatt av. Men det finnes vel noen Tesla-eiere som synes dette er veldig stas.
Hva har dette med saken å gjøre? Og hva har Tesla med dette å gjøre?

Det er nok av norske e-Golfer som er på Danmarkstur (og da er toppfarten omtrent lovlig), men det er vel det samme om det er 110 eller 140, man ønsker uansett ikke at parkbremsen hives på dersom mikrobryteren i døra tar kvelden.

geear

Sitat fra: gte-bjørn på fredag 20. juli 2018, klokken 21:22
Låses ikke dørene automatisk over en visst fart? Jeg mener å ha lest det i manualen for min GTE som jeg antar oppfører seg likedan.
Innstilling, og to trekk i dørhåndtaket innenfra åpner selv om den er låst..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA