Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

I-miev lader ikke fullt

Startet av buestad, torsdag 19. juli 2018, klokken 09:32

« forrige - neste »

buestad

Jeg har en 2012 modell i-miev som plutselig ikke vil lade fullt.
Det begynte for litt under to uker siden da kona sa at hun synes hun hadde mistet fler streker enn hun pleide. Så observerte vi dagen etter at det manglet 3 streker etter at bilen hadde ladet hele natta. Så noen dager senere manglet 5 streker, og i går manglet 7!

På Batteri sjekken I fjor sommer, da garantien gikk ut, fikk jeg høre at batteriet var ca 95%.

Kontaktet Motor Forum i KRISTIANSAND i forrige uke og fikk time 10 sept, men nå som batteriet er så dårlig og strekene forsvinner så raskt bør noe gjøres nå.

I følge denne tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38538.msg664209#msg664209
Er det fysisk mulig å bytte enkelt celler selv, om det er det som er problemet...

Finnes det noen i område som har diagnose-app jeg kan låne?
i-MiEV 2012

goggo

Sitat fra: buestad på torsdag 19. juli 2018, klokken 09:32
Finnes det noen i område som har diagnose-app jeg kan låne?

Har OBDLink MX og CaniOn, bor i Høvåg.
Vet ikke om du tør å kjøre til Høvåg med bilen, men bare si ifra hvis du vil låne OBDLink eller om du vil jeg skal stikke innom hos deg ( jeg er pensjonist med god tid :)  ) så vi kan se på det sammen.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

buestad

#2
Nå har jeg nettopp fått satt bilen på motor forum. De skulle prøve å klemme inn en diagnose/batterisjekk innimellom andre biler. Vi får se hva de finner ut først. Jeg spurte om de kunne få ut info om enkelt-celler men han trodde ikke det. Og de bytter heller ikke enkelt-celler. Pris på å bytte batteri pakka er mer enn en ny bil... Så om det er som jeg frykter at en eller flere celler er gåen så må jeg finne ut hvilke på egenhånd og få noen, eller meg selv til å bytte denne cellen...

Jeg tar gjerne kontakt med deg Hugo etter jeg får bilen tilbake. Sender deg en PM med mitt telefonnummer.
i-MiEV 2012

goggo

Men CaniOn kan du se spenningen på hver enkelt celle, og dette er vanligvis en god indikasjon på om cellen er defekt eller ikke.

Synd det ikke er noe frittstående elbil-verksted her på Sørlandet, men hvis det er defekt celle og du ønsker å reparere så er det sannsynligvis billigst for deg å transportere bilen til Elbilmek i Asker og få de til å bytte cellen.


Si ifra hvis du finner noen i området som vil skru på på gamle Trillinger, jeg har en 2011 I-Miev med nesten nytt batteri men med dårlig aircon unit og som derfor ikke lar seg hurtiglade.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

buestad

Tenkte det var lurt å oppdatere litt her.

Som sagt satte jeg inn bilen til Motorforum i Kristiansand i juli og de skulle se på den. Det ble etter lang tid konkludert med at batteriet var dårlig. Bilen var 6 år og ute av garanti, men Motorforum ville søke om utvidet garanti på dette siden det er et veldig sjeldent tilfelle og prisen jeg eventuelt må betale for å bytte dette blir urimelig høy. I praksis vil bilen kondemneres...

Det blir en laaang søknadsprosess, med masse målinger, som eskaleres helt opp til fabrikken. I slutten av oktober konkluderer fabrikken med at de ønsker å gi meg nytt batteri! Batteri blir bestilt og byttet i begynnelsen av november. Bilen har nå forhåpentligvis mange år igjen på veien!

Jeg er veldig takknemlig til Motorforum Kristiansand, Mitsubishi Norge og fabrikken for dette!
i-MiEV 2012

goggo

Sitat fra: buestad på fredag 21. desember 2018, klokken 11:55
Tenkte det var lurt å oppdatere litt her.

Som sagt satte jeg inn bilen til Motorforum i Kristiansand i juli og de skulle se på den. Det ble etter lang tid konkludert med at batteriet var dårlig. Bilen var 6 år og ute av garanti, men Motorforum ville søke om utvidet garanti på dette siden det er et veldig sjeldent tilfelle og prisen jeg eventuelt må betale for å bytte dette blir urimelig høy. I praksis vil bilen kondemneres...

Det blir en laaang søknadsprosess, med masse målinger, som eskaleres helt opp til fabrikken. I slutten av oktober konkluderer fabrikken med at de ønsker å gi meg nytt batteri! Batteri blir bestilt og byttet i begynnelsen av november. Bilen har nå forhåpentligvis mange år igjen på veien!

Jeg er veldig takknemlig til Motorforum Kristiansand, Mitsubishi Norge og fabrikken for dette!

Vel, det er 8 år / 160000 km kapasitetsgaranti på alle I-Miev, så jeg kan ikke forstå annet enn at de var tvungen til å reparere dette på garantien for deg.

https://www.mitsubishi-motors.no/service/garantibetingelser/#!
I tillegg garanterer Mitsubishi Motors at kapasiteten på fremdriftsbatteriet på EV-biler er 70% eller mer i perioden, på alle våre i-MiEV og PHEV uansett årsmodell inntil 8 år/160 000 km (det som først inntreffer).

Uansett; flott at du fikk reparert den.

mvh Hugo


Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

elekTrond

:+1:
God hjul
Glade hjul
Batterier daler
ned i skjul
:angel:
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA