Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Avtale med Plugsurfing

Startet av Pilot, tirsdag 17. juli 2018, klokken 20:40

« forrige - neste »

mariowing

Absolutt, men ser man i PlugSurfing appen så ser man også at å kjøre til Østerrike er en av de rutene/områdene som har god dekning.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

HelectriC

Sitat fra: mariowing på fredag 20. juli 2018, klokken 08:37
Å kjøre til Østerrike er null problem så lenge du gidder å gjøre litt research. Hvis research ikke er din greie; behold bilen du har. Forstår overhodet ikke hva ditt innlegg tilfører av nytt i forhold til PlugSurfing.

Er det null problem så er det jo greit, men er det virkelig null problem? Innlegget tilfører en legitim bekymring i forhold til om det går like greit å ta iPace på ferie til Østerrike? I 2018 vil jeg mene det ikke går, jeg håper virkelig det går bedre i 2019.
Men jeg beklager så veldig om jeg tråkket på noen iPace-fanboy tær. Begynner å bli like latterlig her som i noen av Teslatrådene der man ikke kan si en eneste negativ greie om merket eller biler uten å bli truet til livet, voksne mennesker, hallo :(
ioniq 5

mariowing

Diskusjonen er om PlugSurfing som du ikke nevner en eneste gang i ditt innlegg. Derfor stiller jeg spørsmål om relevansen.. Og som sagt; det går fint å kjøre til Østerrike i 2018  hvis du ønsker det uten å bruke Supercharging. Har du det hele tatt sett på kartet til PlugSurfing?

Hvor du får det fra at jeg har truet deg forstår jeg overhodet ikke.

Forøvrig så er jeg helt enig i at Supercharging er enklere å bruke på en tur til Østerrike og er dette den primære bruken av bilen så bør du beholde Teslaen din.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Øyvind.h

#18
Dere har sikkert helt forskjellig syn på hva som er en akseptabel ladeopplevelse på langtur.
Noen lever fint med å legge opp til lading på lokasjoner med 1-2-3 uttak. Dvs påregne lang ladekø, defekte ladere, kjøre videre til andre ladeplasser etc.
Andre mener turen bør gå problemfritt og med ankomst på den dagen man forventer i det tidsrommet man forventet.

Det som er viktig med en overordnet samlende aktør som kan sørge for betaling og aktivering av ladere på tvers av ladegrenser er at man slipper kaoset med ladekort, sms, brikker, apper+++. Det er noe skikkelig herk. Når jeg tok første langtur med Leaf til Gøteborg i 2012 fikk jeg ladet på chademo i GTB fordi jeg tilfeldigvis fikk tak i en sekssifret kode på pm på forumet. Uten den ville det ikke vært mulig å lade.
Og laderen på Orust var heldigvis oppe og ledig. Ellers hadde vi strandet på veien.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Siggen

Sitat fra: HelectriC på fredag 20. juli 2018, klokken 09:40
Sitat fra: mariowing på fredag 20. juli 2018, klokken 08:37
Å kjøre til Østerrike er null problem så lenge du gidder å gjøre litt research. Hvis research ikke er din greie; behold bilen du har. Forstår overhodet ikke hva ditt innlegg tilfører av nytt i forhold til PlugSurfing.

Er det null problem så er det jo greit, men er det virkelig null problem? Innlegget tilfører en legitim bekymring i forhold til om det går like greit å ta iPace på ferie til Østerrike? I 2018 vil jeg mene det ikke går, jeg håper virkelig det går bedre i 2019.
Men jeg beklager så veldig om jeg tråkket på noen iPace-fanboy tær. Begynner å bli like latterlig her som i noen av Teslatrådene der man ikke kan si en eneste negativ greie om merket eller biler uten å bli truet til livet, voksne mennesker, hallo :(

Tsjaa. 255 CCS uttak i Østerrike. Og tar en veien igjennom Tyskland så har Plugsuring roamingavtale hele veien. I Tsjekkia blir det litt mer knot da de ikke er mål med avtale ennå men det finnes nå noe ladere der også.

mariowing

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 20. juli 2018, klokken 10:33
Dere har sikkert helt forskjellig syn på hva som er en akseptabel ladeopplevelse på langtur.
Noen lever fint med å legge opp til lading på lokasjoner med 1-2-3 uttak. Dvs påregne lang ladekø, defekte ladere, kjøre videre til andre ladeplasser etc.
Andre mener turen bør gå problemfritt og med ankomst på den dagen man forventer i det tidsrommet man forventet.

Det som er viktig med en overordnet samlende aktør som kan sørge for betaling og aktivering av ladere på tvers av ladegrenser er at man slipper kaoset med ladekort, sms, brikker, apper+++. Det er noe skikkelig herk. Når jeg tok første langtur med Leaf til Gøteborg i 2012 fikk jeg ladet på chademo i GTB fordi jeg tilfeldigvis fikk tak i en sekssifret kode på pm på forumet. Uten den ville det ikke vært mulig å lade.
Og laderen på Orust var heldigvis oppe og ledig. Ellers hadde vi strandet på veien.

Og slik lever mytene videre, med en anekdote fra 2012... Kjørte i 2018 (seks år senere, som er en evighet i elbilens raske historie)  fra Oslo til Gøteborg med i3, passerte vel over 20 ulike lokasjoner med ladere. Kan bruke Fortum hele veien hvis man ønsker det (antar at alle har en avtale med dem fra før av hvis man kjører i Norge), i tillegg finnes noen gratis og e.on kan man betale med vanlig bankkort. Ladenettverket anno 2018 fungerte prikkfritt - alle stasjonene virket og med et unntak ingen kø. Jeg kom frem nøyaktig på planlagt tidspunkt :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Øyvind.h

Jeg har brukt CHAdeMO flere ganger i Norge bare i år. Ladetrøbbel er såvisst ingen myte.
Ei heller kø.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mariowing

Har nettopp avsluttet en ukes lang rundtur i Sør Norge med i3. Hurtigladet 11 ganger. Alt fungerte, ingen kø. Nekter ikke for at det finnes problemer og kø en gang i blant men det er ikke det samme som at det alltid er det :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Pingle

#23
Sitat fra: mariowing på fredag 20. juli 2018, klokken 14:43
Har nettopp avsluttet en ukes lang rundtur i Sør Norge med i3. Hurtigladet 11 ganger. Alt fungerte, ingen kø. Nekter ikke for at det finnes problemer og kø en gang i blant men det er ikke det samme som at det alltid er det :-)

Flott om det ikke er et stort problem nå.
Jeg er imponert over dere som kjører norge rundt med leaf, i3, ionic og egolf, men har følelsen, etter å ha snakket med en del eiere av elbil i denne klassen, at de velger annen bil til langturer. Tesla har eget nettverk, så de eierne står ikke i noen kø.
Med større biler og større batterier, både i ipace/etronklassen, samt ionic og oppover, blir det flere som tenker langtur med elbilen enn da elbil var enten en liten loppe til bybruk eller tesla.
Jeg har forsøkt å telle ccs-punkter fra Trondheim til Lillehammer, og ser for meg at noen hundre trønderske etron pg ipaceeiere osv vil stå i kø etterhverandre ved neste års sommerferie.
Håper jeg tar feil. Men jeg vil uansett gi klar beskjed til Møller at de har et dårlig produkt om de bare tenker å henge seg på eksisterende ladere uten å bygge ut ionity STORT.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Counterpointer

Sitat fra: Pingle på fredag 20. juli 2018, klokken 18:11
Tesla har eget nettverk, så de eierne står ikke i noen kø.
Med fare for å gå utenfor topik så er dette også en myte. Det er på en del lokasjoner og tidspunkter kø, noen steder omtrent alltid kø (hjemmelading av gratisladefanstikere). I tillegg til dette så risikerer en å måtte dele lader og få ganske redusert ladetid. Har opplevd alt dette selv.

MEN, til tross for disse reservasjonene, skulle jeg kjørt langt og fort i Europa ville jeg foretrukket Tesla sitt nettverk med letthet opp mot Pluggsurfing sitt.

Kjøring i Norge er i dag ganske lett på hurtiglader, men det er en del kranglete ladere og stedvis tynn dekning. Dette vil ikke Pluggsurfing hjelpe på. Oppetid på laderne er Tesla suverene på, der er det skjelden feil. Dette burde alle ladeoperatører lære av.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA