Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

LFA

Startet av haggen, tirsdag 17. juli 2018, klokken 18:36

« forrige - neste »

haggen

Jeg tok meg en tur til forhandler i Ålesund i dag og prøvekjørte nye Kia Ceed, den er den første Kia'n som har fått den nye LFA - line following assist. Tok den en tur i 80 sona, over til umerka 50 sone, og tilslutt tettbebygget strøk i 50-60 sone.
Fungerer bare i lag med cruice controll, og er i tillegg til den gamle LKAS lane keep assist. Satte sistnevnte til å kun varsle om filskifte. LFA styrer bilen greit så lenge den har merking på begge sider. Den klarer seg med kun en side, men blir fintet ut av avkjøringer til venstre spesielt. Varsler etter ca 10 sekunder om man ikke holder i rattet, og etter ytterligere ca. 10 sekund varsler den høylydt noen ganger før den kobler ut både CC og styring. Fant meg egentlig raskt til rette med den, lot den styre men holdt hendene på rattet. Den holder vel det den lover som en nivå 2 selvstyring, men er helt klart ment som en kjøre assistent.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

Joltus

Kobler bare ut ja?

Da er jo nissan sin løsning hakket mer brukervennlig føler eg. Den stopper bilen i feltet......

AppleKnocker

Hvordan er den sammenlignet med andre, f.eks Tesla? Hvis du har kjørt den.
Høres egentlig ut som det er liten forskjell fra LKAS?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

haggen

Nei har ikke kjørt Tesla sin autopilot.

Den styrer betydelig bedre en LKAS, og i motsetning til den så er denne kun på i samarbeid med ACC. Om du velger å ha LFA aktivert, så kommer den inn mens man har aktivert ACC og om den finner veimerking. Den kuttet ut uten særlig varsel ett par gangen da merking ble dårlig/vanskelig å tolke. Tenker at den først og fremst er brukbar på langkjøring og i køkjøring. Men dette var kun en liten time på veien så bare en forsmak. Den kan jo kanskje også bli bedre etterhvert også, det ble I3'n sin ACC da jeg fikk den.

ACC fungerte forøvrig veldig bra.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA