Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny Zoe med ccs

Startet av saftsuse, mandag 16. juli 2018, klokken 13:06

« forrige - neste »

saftsuse

I følge http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20180712/nya-uppgifter-om-nasta-renault-zoe-premiar-2019/

Så stenges fabrikken i august for å lage nye ZOE, 60/40 baksete, litt lenger og med 50kw ccs lading. 
Men samme størrelse på batteri.

Og jeg som får ny, eller gammel Zoe om ett par måneder. He,he....
Eidsvoll
Tesla M3 SR+ 2021 modell.
Reanult Zoe r110 2018 modell.

Amatøren

Positivt med CCS hurtiglading, men vil den fortsatt ha samme IT nett problem?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Trond.m

Da Zoe ble lansert trodde jeg den ville få en høy markedsandel også i Norge.
IT nett problematikken og alle løftebrudd og forsinkelser med ladebøtter og Zaptec har vel ødelagt muligheten for det. Men hvis den nå kommer med 22 kW AC lader, 50 kW CCS og integrert mulighet for min 3.6 kW lading fra IT nett, så er det fortsatt håp om å erobre større del av markedet. Men det haster, for gode konkurrenter står i kø  ;)

hsa77

Litt klønete it-lading har ikke vært noe stort problem for min del. Hjemme har jeg fastmontert ladeløsning og når jeg er på tur fungerer lademugga til nofuel helt greit.

Manglende hurtiglading har imidlertid satt litt begrensninger på hvilke langturer jeg har begitt meg ut på, så dersom ny modell nå kommer med ccs blir det en langt mer anvendelig bil! For min del ville jeg ikke byttet bort 22kw ac for å få hurtiglading, det er etterhvert mange "destinasjoner" som tilbyr 22kw ac. Kombinasjonen av både 22kw AC og CCS vil gi maksimal fleksibilitet  på lading underveis, det blir suverent!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

bårdk

Jeg har heller ikke problemer med lading, men det betyr ikke at ladeutfordringene med Zoe ikke har redusert salget. Jeg hadde nok ikke valgt den uten erfaring og som første elbil.

elekTrond

Mon tro om de har gjort noe med styrken på regen? Gad vite hva cellene klarer å svelge unna? Tenk om de hadde tatt en koreansk en, og klint til med 70-100 kW CCS når de først gjorde noe med det ...

Forøvrig ser jeg i følgende artikkel fra 2016 at svenskene fikk kjøpe ZE40 med "den andre" Q/R motoren og 43 kW ladern. Jeg hadde lett ofret 30 NEDC km for det. (Det blir vel Q90, hvis jeg leser wiki rett.)
mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20160928/renault-zoe-ze-40-har-mycket-langre-rackvidd-och-en-smart-losning-for-laddstolpen/

ByTheWay: Hva har minst tap av 43 kW AC og 50 kW DC? Kunden betaler jo 2,50,-/min uansett?
'13 Mjau

elekTrond

Meh...  :-1: ::) :-1:
Sitat fra: teslaclubsweden.se/renault-zoe-far-snabbladdning-som-tillvalFrån obekräftad källa har vi dock fått indikationer om att 43 kW Caméléon-laddaren kommer erbjudas även svenska kunder, som ett tillval till bilen. Detta är inte bekräftad av svenska generalagenten än dock, vi har sökt dem för kommentar (och återkommer så snart vi fått svar). Enligt uppgift kommer lagerbilarna endast ha lilla laddaren, vill man ha en användbar elbil måste man beställa den separat.
Updaterat 11:10: Svenska generalagenten har nu bekräftat att de inte kommer erbjuda 43 kW Caméléon laddaren i Sverige. "Motorn R90 är den som bjuder på den bästa prestandan i kalla länder (ex: i Norden), därför är det den motorn Renault säljer i Sverige, för att garantera optimala prestanda och komfort till våra kunder." säger de.
Oroväckande att generalagenten har så dålig koll på elbilar.
teslaclubsweden.se/renault-zoe-far-snabbladdning-som-tillval/
'13 Mjau

turfsurf

Sitat fra: elekTrond på tirsdag 17. juli 2018, klokken 01:48

ByTheWay: Hva har minst tap av 43 kW AC og 50 kW DC? Kunden betaler jo 2,50,-/min uansett?
Tapet i bilen er jo minst ved DC, siden laderen (AC-DC omformer) da er utenfor. Så det kommer an på effektiviteten på laderen i bilen (AC) vs DC laderen. I prinsippet er det jo to helt like ting.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elekTrond

@turfsurf: Veldig Zoe-spesifikt spørsmål dette. Forsøkte å finne ut mer om Le Caméléon i går, men kom hele tiden tilbake til de franske pressemeldingene og info på myRenault osv.

Gad også vite hva som gjorde at de klarte å "effektivisere ladeeffektiviteten mellom 3 og 22 kW", ved å kutte støtte for 43 kW?
'13 Mjau

turfsurf

Forandrer egentlig ikke på saken. Ser man kun på bilen vil DC lading utvilsomt være mest effektivt. Ellers kommer det an på laderen på utsiden, hvor effektiv den er. Og det er jo helt avhengig av...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hsa77

Når man må betale 2,50kr per minutt både for 43kw ac og 50 kw dc er det jo hvor mye effekt man får inn mot batteriet som er interessant. 43kw ac klarer vel neppe å gi mer enn 40kw dc inn mot batteriet, en dc ladestasjon bør vel klare 44-45kw? Uansett ikke så interessant all den tid zoe neppe kommer til å leveres både med 43kw ac og ccs...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

bjaolsen

Sitat fra: elekTrond på tirsdag 17. juli 2018, klokken 11:23
Gad også vite hva som gjorde at de klarte å "effektivisere ladeeffektiviteten mellom 3 og 22 kW", ved å kutte støtte for 43 kW?

Det er vel så enkelt at en AC-DC omformer som skal dekke 2-43 kW (teknisk sett kVA) må ha flere kompromisser enn en som skal dekke 2-22.
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

jkirkebo

Sitat fra: bjaolsen på onsdag 18. juli 2018, klokken 11:45
Sitat fra: elekTrond på tirsdag 17. juli 2018, klokken 11:23
Gad også vite hva som gjorde at de klarte å "effektivisere ladeeffektiviteten mellom 3 og 22 kW", ved å kutte støtte for 43 kW?

Det er vel så enkelt at en AC-DC omformer som skal dekke 2-43 kW (teknisk sett kVA) må ha flere kompromisser enn en som skal dekke 2-22.

Ikke nødvendigvis, man kan bruke 2x22W ladere for å dekke 43kW. Der kun den ene brukes på 1-fase.

eGolf FL har noe lignende, den har 2 stk. 16A ladere for å kunne lade på 32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Golf og Zoe kan ikke sammenlignes.
Zoe har ingen dedikert lader, men bruker motorens omformer til å lade batteriet.
Virkningsgraden er ganske lik mellom de to Zoe modellene, men effektiviteten med hensyn til faseforskyvning er forskjellig på lave strømmer.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Speeder

https://insideevs.com/renault-zoe-prototype-ccs-charging-inlet/
Hvor langt unna er de å lansere med hurtiglading tro? Blir det på dagens Zoe eller neste generasjon som vel kommer til neste år?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA