Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?

Startet av Espen Hugaas Andersen, mandag 16. juli 2018, klokken 12:10

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Jeg har lagt merke til at veldig mange ser frem til Byton, og selskapet får masse positiv mediedekning. På elbilforumet har Byton til og med fått sitt eget underforum. Men hvor sannsynlig er det egentlig at de vil levere en eneste kundebil?

Byton ser ut til å være der Tesla var i ca 2006. De ser også ut til å være litt bak der Lucid Motors, Faraday Future, Fisker Inc, SF Motors, mf er i dag. Er det rett og slett det at de lover gull og grønne skoger (lav pris, bra bil) som gjør at folk er villige til å legge godviljen til?

Jeg håper Byton klarer å gjøre kundene fornøyde, men det er mange utfordringer som må løses. De må utvikle produktet, de må skaffe en fabrikk, de må ordne finansiering, de må få på plass salgs- og serviceapparat, osv. Det er ekstremt vanskelig å starte et nytt bilselskap. I nyere tid er det bare Tesla og noen kinesiske bilselskaper som har klart å overleve oppstarten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

...


turfsurf

Jeg har større tro på Byton en mange av de andre. Se på hvem som er i Teamet, og som påpekt over, hvor utvikling, produksjon og penger er.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gordon Retriever

Levere kundebiler?  På hjemmemarkedet Kina, ganske sikkert.
Eksportmarkedet er jeg mer i tvil om: 

Selv om Byton velge å selge på lavere pris enn konkurrentene, er en fra-pris på USD 45.000 mye penger, og i USA er man vel inne i prissegmentet for en velutstyrt Chevrolet Silverado.  I 2020-2021 må Byton også forholde seg til elbilalternativer fra mer etablerte merker.

En annen ting er at ved å skulle selge en langrekkeviddebil er man avhengig av utbyggingen av hurtigladernettverket, og jeg er ikke overbevist om at USA-kartet er pepret med hurtigladere om 2-3 år.

1317142119

Absolutt en spennende bil! Men finnes det enn så lenge en kinesisk bil som har kommet seg gjennom Euroncap med godkjentstempel? Det alene er grunnen til at jeg ikke setter meg på noen liste foreløpig.

THE

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Gordon Retriever

Qoros er et glimrende eksempel:  Ny kinesisk produsent med store planer om Europa-lansering, finner ut at ting tar mer tid enn planlagt, forandrer eierstruktur - og ombestemmer seg mht. Europa.


Qoros 3 - skulle ikke erobre Europa likevel

timingbeltkiller

I og med du skal ikke betale ett eneste øre før du får bilen levert,
er det i motsetning til de fleste andre kommende elbiler
gratis å stå på bestillingsliste.

Å listeføre seg er derfor en gratis helgardering.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

geear

Har førstedagsreservasjon, men svært liten tro på at jeg kommer til å kjøpe den - ikke nødvendigvis like liten tro på at den kommer på veien. Ubegripelig hallelujah-stemning blant de som har reservert. Jeg tar det heller som et pluss hvis det noen gang blir levert biler og det kommer et serviceapparat det går an å leve med (iallfall utenfor Oslo). Om dette blir et supersært merke med servicesenter kun i Oslo så blir det også vanvittig verditap og lite marked for videresalg.

Når det gjelder godkjenning i europa så bør de ha stålkontroll på det, med tanke på folkene de har hyret innen design, hvor det ligger masse kompetanse på europeiske storselgere.

Ellers kommer det hauger med kjente og ukjente konkurrenter fremover, så de er nok avhengige av å klare å skille seg ut på hjemmebane og få mange salg der, for videre vekst.

Qoros 3 kommer også som EV i Kina i år, med 450km rekkevidde: http://autonews.gasgoo.com/m/Detail/70014808.html

Bjorn

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 16. juli 2018, klokken 12:10
Byton ser ut til å være der Tesla var i ca 2006.
Alt tyder på at Byton vil bruke betydelig mindre tid enn hva Tesla gjorde. Mye har skjedd også med kunnskap om elbiler siden 2006.

Vanskelig å spå, men kommer de godt ut fra starten av rimelig korte ventetider, bilene får god omtale og fremstår som driftsikre, så er vel sjansen i grunnen stor for at de passerer Tesla relativt hurtig. Og ha det kinesiske hjemmemarkedet er en stor fordel.

Elbil fundamentalist

#10
De enorme skjermene minner meg om hypen med integrert DVD skjerm i nakkestøtta. I dag klikker du inn nettbrettet ditt inn i bilen. Overlater ikke til bilprodusenter å utvikle nettbrett. Samme som Tesla. Der skulle det også komme en haug med app'er, men de uteblir. Greit med stor skjerm til navigasjon musikk etc. Skal man ha heldekkende skjermer kan likegjerne hele frontruta gjøres om til en gjennomsiktig skjerm. Farer kan markeres, mørket fjernes slik at sauer uten refleks synes godt hvor ellers hadde vært usynlig utenfor lyskjeglen. Elgen kan sees som en hvit selvlysende albino. Radarfremkallet klar sikt i tett snødriv... etc. etc. Grønne kjørefelt markert fra navi. Virituelt forbedret virkelighet. Kobles dette til selvkjørende biler, gidder man ikke se på det engang. Da legger man setet bakover og tar en cowboystrekk istedenfor.

Denne frontruta blir ikke utviklet av en de enkelte bilprodusenter, men kansje Samsung eller Riis bilglass??
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Enlace

https://www.byton.com/media-kit/files/Press-Release-2018.09.24-en.pdf

Byton inngikk i september en strategisk avtale med Bosch. Stadig flere biter fallet på plass.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Elbilensrekkevidde

Takker for info Enlace :+1: Ja det er interessant med Byton. Jeg har sett noen Byton videoer i det siste og blir bare mer og mer glad jeg står i kø på den bilen. Håper den kommer på en Norges visitt igjen. Ellers så fikk jeg via appen en invitasjon til visning borte i L.A. i sommer. Den kom opp på forsiden av mobilen og da stod det bare Byton invitasjon :+1: Så det ble litt av en nedtus når jeg så det var i L.A eller Frisco, husker ikke helt stedet  :-X

Troald

Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Cral

"Hun vil ikke si noe om prisen, men det har vært antydet at den billigste M-Byte med tohjulsdrift og et batteri på rund 70kWh vil komme på rundt 45.000 dollar.

– Det jeg kan si er at prisen på en fullt utrustet toppmodell med firehjulsdrift og 95 kWh batteri vil ligge under 100.000 dollar, sier hun."

Blir nok ikke en billig bil dette heller... :(
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA