Skrevet av Emne: Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?  (Lest 4462 ganger)

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5342
    • Vis profil
Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?
« på: mandag 16. juli 2018, klokken 12:10 »
Jeg har lagt merke til at veldig mange ser frem til Byton, og selskapet får masse positiv mediedekning. På elbilforumet har Byton til og med fått sitt eget underforum. Men hvor sannsynlig er det egentlig at de vil levere en eneste kundebil?

Byton ser ut til å være der Tesla var i ca 2006. De ser også ut til å være litt bak der Lucid Motors, Faraday Future, Fisker Inc, SF Motors, mf er i dag. Er det rett og slett det at de lover gull og grønne skoger (lav pris, bra bil) som gjør at folk er villige til å legge godviljen til?

Jeg håper Byton klarer å gjøre kundene fornøyde, men det er mange utfordringer som må løses. De må utvikle produktet, de må skaffe en fabrikk, de må ordne finansiering, de må få på plass salgs- og serviceapparat, osv. Det er ekstremt vanskelig å starte et nytt bilselskap. I nyere tid er det bare Tesla og noen kinesiske bilselskaper som har klart å overleve oppstarten.
« Siste redigering: mandag 16. juli 2018, klokken 12:15 av Espen Hugaas Andersen »
Model X 100D.
Model 3 reservasjon.

Flip

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 571
    • Vis profil
Sv: Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?
« Svar #1 på: mandag 16. juli 2018, klokken 19:39 »
De må utvikle produktet, de må skaffe en fabrikk, de må ordne finansiering, de må få på plass salgs- og serviceapparat, osv.
De må utvikle produktet - der er de så og si 90% ferdige ifølge visningen i Oslo
De må skaffe en fabrikk - de har en egen fabrikk i Nanjing under bygging, biler skal rulle derfra ut i Q4-19 (tar nok litt kortere tid å bygge fabrikk i Kina enn andre steder, med så og si ubegrenset arbeidskraft)
De må ordne finansiering - de har allerede tunge investorer bak seg: https://electrek.co/2018/06/11/byton-funding-electric-vehicles/
De må ordne salg/service - bestilling skulle vel gjøres online slik jeg forsto det, verksted litt usikker, men mener å ha fanget opp at de ville benytte eksisterende verkstedkjeder.

Sitat fra: pressemelding
...the construction of BYTON’s smart manufacturing base in Nanjing proceeds steadily. On April 1st, the trial shop in Nanjing was put into operation. The first batch of prototype models had been rolled out, and more will follow. Further testing will be conducted as planned. In October, the construction of stamping, welding, painting and assembly workshops will be completed, followed by equipment installation. In the first half of 2019, the pilot production of the first SOP model will start. In the Q4 2019, the mass production model will be rolled off the production line and launched into market.

Nettopp det at de skal produsere i Kina gjør at jeg tror de faktisk ligger bedre an enn resten av bølingen.. det virker ihvertfall slik!
Tesla Model X 75D
Hjelp meg på veien mot en Next Gen Roadster - send PM for referralkode!

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3702
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?
« Svar #2 på: mandag 16. juli 2018, klokken 20:43 »
Jeg har større tro på Byton en mange av de andre. Se på hvem som er i Teamet, og som påpekt over, hvor utvikling, produksjon og penger er.
Model X 100D 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Gordon Retriever

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2284
    • Vis profil
Sv: Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?
« Svar #3 på: fredag 20. juli 2018, klokken 00:56 »
Levere kundebiler?  På hjemmemarkedet Kina, ganske sikkert.
Eksportmarkedet er jeg mer i tvil om: 

Selv om Byton velge å selge på lavere pris enn konkurrentene, er en fra-pris på USD 45.000 mye penger, og i USA er man vel inne i prissegmentet for en velutstyrt Chevrolet Silverado.  I 2020-2021 må Byton også forholde seg til elbilalternativer fra mer etablerte merker.

En annen ting er at ved å skulle selge en langrekkeviddebil er man avhengig av utbyggingen av hurtigladernettverket, og jeg er ikke overbevist om at USA-kartet er pepret med hurtigladere om 2-3 år.

1317142119

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 112
    • Vis profil
Sv: Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?
« Svar #4 på: fredag 20. juli 2018, klokken 19:37 »
Absolutt en spennende bil! Men finnes det enn så lenge en kinesisk bil som har kommet seg gjennom Euroncap med godkjentstempel? Det alene er grunnen til at jeg ikke setter meg på noen liste foreløpig.

THE

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1470
    • Vis profil
Sv: Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?
« Svar #5 på: fredag 20. juli 2018, klokken 19:51 »
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Tesla Model≡ reservert 01.04.16

Gordon Retriever

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2284
    • Vis profil
Sv: Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?
« Svar #6 på: fredag 20. juli 2018, klokken 20:20 »
Qoros er et glimrende eksempel:  Ny kinesisk produsent med store planer om Europa-lansering, finner ut at ting tar mer tid enn planlagt, forandrer eierstruktur - og ombestemmer seg mht. Europa.

 
Qoros 3 - skulle ikke erobre Europa likevel

timingbeltkiller

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2245
  • h
    • Vis profil
Sv: Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?
« Svar #7 på: torsdag 02. august 2018, klokken 13:03 »
I og med du skal ikke betale ett eneste øre før du får bilen levert,
er det i motsetning til de fleste andre kommende elbiler
gratis å stå på bestillingsliste.

Å listeføre seg er derfor en gratis helgardering.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3822
    • Vis profil
Sv: Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?
« Svar #8 på: fredag 03. august 2018, klokken 08:00 »
Har førstedagsreservasjon, men svært liten tro på at jeg kommer til å kjøpe den - ikke nødvendigvis like liten tro på at den kommer på veien. Ubegripelig hallelujah-stemning blant de som har reservert. Jeg tar det heller som et pluss hvis det noen gang blir levert biler og det kommer et serviceapparat det går an å leve med (iallfall utenfor Oslo). Om dette blir et supersært merke med servicesenter kun i Oslo så blir det også vanvittig verditap og lite marked for videresalg.

Når det gjelder godkjenning i europa så bør de ha stålkontroll på det, med tanke på folkene de har hyret innen design, hvor det ligger masse kompetanse på europeiske storselgere.

Ellers kommer det hauger med kjente og ukjente konkurrenter fremover, så de er nok avhengige av å klare å skille seg ut på hjemmebane og få mange salg der, for videre vekst.

Qoros 3 kommer også som EV i Kina i år, med 450km rekkevidde: http://autonews.gasgoo.com/m/Detail/70014808.html
VW e-Golf
BMW X5
Tesla Model X (Utlevert lørdag 25. nov., fra Grand Sapphire)

Reservert TM3 og venteliste på Kia Niro.

Bjorn

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 14
    • Vis profil
Sv: Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?
« Svar #9 på: mandag 06. august 2018, klokken 11:50 »
Byton ser ut til å være der Tesla var i ca 2006.
Alt tyder på at Byton vil bruke betydelig mindre tid enn hva Tesla gjorde. Mye har skjedd også med kunnskap om elbiler siden 2006.

Vanskelig å spå, men kommer de godt ut fra starten av rimelig korte ventetider, bilene får god omtale og fremstår som driftsikre, så er vel sjansen i grunnen stor for at de passerer Tesla relativt hurtig. Og ha det kinesiske hjemmemarkedet er en stor fordel.

Elbil fundamentalist

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 852
    • Vis profil
Sv: Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?
« Svar #10 på: onsdag 08. august 2018, klokken 03:41 »
De enorme skjermene minner meg om hypen med integrert DVD skjerm i nakkestøtta. I dag klikker du inn nettbrettet ditt inn i bilen. Overlater ikke til bilprodusenter å utvikle nettbrett. Samme som Tesla. Der skulle det også komme en haug med app’er, men de uteblir. Greit med stor skjerm til navigasjon musikk etc. Skal man ha heldekkende skjermer kan likegjerne hele frontruta gjøres om til en gjennomsiktig skjerm. Farer kan markeres, mørket fjernes slik at sauer uten refleks synes godt hvor ellers hadde vært usynlig utenfor lyskjeglen. Elgen kan sees som en hvit selvlysende albino. Radarfremkallet klar sikt i tett snødriv... etc. etc. Grønne kjørefelt markert fra navi. Virituelt forbedret virkelighet. Kobles dette til selvkjørende biler, gidder man ikke se på det engang. Da legger man setet bakover og tar en cowboystrekk istedenfor.

Denne frontruta blir ikke utviklet av en de enkelte bilprodusenter, men kansje Samsung eller Riis bilglass??
« Siste redigering: onsdag 08. august 2018, klokken 10:39 av Elbil fundamentalist »
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡  Bosted Oslo
Bestilt Model S75D 6 okt '17 forventet levering sent des '17

Enlace

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 29
    • Vis profil
Sv: Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?
« Svar #11 på: mandag 29. oktober 2018, klokken 19:50 »
https://www.byton.com/media-kit/files/Press-Release-2018.09.24-en.pdf

Byton inngikk i september en strategisk avtale med Bosch. Stadig flere biter fallet på plass.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Elbilensrekkevidde

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 13
    • Vis profil
Sv: Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?
« Svar #12 på: søndag 04. november 2018, klokken 10:40 »
Takker for info Enlace :+1: Ja det er interessant med Byton. Jeg har sett noen Byton videoer i det siste og blir bare mer og mer glad jeg står i kø på den bilen. Håper den kommer på en Norges visitt igjen. Ellers så fikk jeg via appen en invitasjon til visning borte i L.A. i sommer. Den kom opp på forsiden av mobilen og da stod det bare Byton invitasjon :+1: Så det ble litt av en nedtus når jeg så det var i L.A eller Frisco, husker ikke helt stedet  :-X

Troald

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 312
    • Vis profil
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017

Cral

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 258
    • Vis profil
Sv: Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?
« Svar #14 på: tirsdag 13. november 2018, klokken 07:42 »
"Hun vil ikke si noe om prisen, men det har vært antydet at den billigste M-Byte med tohjulsdrift og et batteri på rund 70kWh vil komme på rundt 45.000 dollar.

– Det jeg kan si er at prisen på en fullt utrustet toppmodell med firehjulsdrift og 95 kWh batteri vil ligge under 100.000 dollar, sier hun."

Blir nok ikke en billig bil dette heller... :(
~Cral

2017 FL E-Golf