Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nettsted for å finne ut om man kan legge opp 400v/32A lader

Startet av Rumpeldunk, lørdag 08. desember 2018, klokken 12:05

« forrige - neste »

Rumpeldunk

Hei
Vi har to elbiler, en 2017 Golf og en 2019 Ionic.

Har 400v skap, men skjønner at det dermed ikke er sikkert at man kan få 32A lader installert. Er vel noe med hvor mye strøm som er tilgjengelig der jeg bor.

Er det noe sted på nett hvor jeg kan sjekke dette utfra adresse, målernummer tilsvarende?

Zett


Du kan se i sikringsskapet ditt hvor mye strøm som hovedsikringen din takler. I tillegg kan det hende strømleverandøren har begrensninger.

Tenker det beste er å se hva du har i skapet og så ringe en elektrikker for å spørre hvor mye du kan ha.

TB

Sitat fra: Rumpeldunk på lørdag 08. desember 2018, klokken 12:05
Hei
Vi har to elbiler, en 2017 Golf og en 2019 Ionic.

Har 400v skap, men skjønner at det dermed ikke er sikkert at man kan få 32A lader installert. Er vel noe med hvor mye strøm som er tilgjengelig der jeg bor.

Er det noe sted på nett hvor jeg kan sjekke dette utfra adresse, målernummer tilsvarende?
Svaret her har sammenheng med flere faktorer:
- Bor du i enebolig eller borettslag / sameie? Parkering i fellesgarasje o.l vil ha egne lokale regler.
- For enebolig, hvor stor sikring har du inn til ditt hus?
- Hvor stort forbruk har du normalt sett?
- Om nettselskap har satt egne begrensninger?

Eksempel: Har du 50A hovedsikring, og ligger opp mot 40A belastning på kalde dager vil du på slike dager maks kunne lade med 10A.

Flere ladestasjoner kan endres fra 32A, og nedover. Noen kan gjøre det automatisk, andre manuelt.
(Noen krever elektriker / service software for å endre.)

Om du ønsker å lade begge bilene samtidig kan det lønne seg med to ladebokser som "snakker sammen" - og dermed lader raskere om en er tilkoblet, og på lavere ampere om begge er tilkoblet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Erik Ola Ulvestad

Praksis varierer vel melllom nettselskapa. Elektrikeren har FEBDOK men er usikker på kor online dette er.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Rumpeldunk

Bor i enebolig fra 2005.
Ser ut for meg at det er en 40 A hovedsikring.

Stemmer det at i nyere hus så sitter normalt hovedsikring og inntaksikring i samme skap?

TB

40A OV er trolig 400 V TN - som da gir 40 A x 230 x 3 = 27 kW
Hvor mye du sette av til elbil vil avhenge av hvor høy belastningen ellers er, samt hva nettselskap tillater.

Slik jeg har forstått støtter ny utgave av eGolf å lade fra to faser. Ionic kan lade fra en fase.
Dvs, om du fordeler bilene mellom fasene vil det gi mindre skeivbelastning.

Skal ikke uttale meg om hovedsikring og inntaksikring alltid er i samme skap. Har sett det i eldre hus også, typisk der kabel kommer inn som jordkabel. Ved luftstrekk bruker det å i være inntaksikring der kabel kommer inn igjennom husveggen - ofte på loftet. Nyere hus har gjerne et utvendig skap?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Erik Ola Ulvestad

Er 2005 "nyare"?
I dag blir det bygd med utvendig skap for kortslutningsvern og overbelastningsvern (63A ?) innvendig i hus/leilighets-fordeling.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA