Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lånebatteri = nytt batteri

Startet av Leafern, søndag 15. juli 2018, klokken 18:01

« forrige - neste »

Leafern

For over seks måneder siden vile ikke min S85 lade og jeg fikk lånebil og bekjed om at jeg snart ville få den tilbake med lånebatteri mens batteri skulle sendes til reparasjon. Månedene gikk uten å høre noe før de ringte og informerte at de venter på nytt batteri da det ikke lot seg reparere. Så fikk jeg på fredag beskjed om at bilen er klar og kunne hentes. Jeg spør om hva de har gjort og de sier at de har satt inn et lånebatteri. Og når jeg spør om hva videre plan er sier de at jeg nok bare kommer til å beholde lånebatteriet og det er å regne som nytt. Det syns jeg hører litt pussig ut - hvordan kan jeg være sikker på det? Mitt opprinnelige batteri er forsiktig kjørt med under 40k (daglig småkjøring tas med leafen)


Leaf 2012
S85 2013

GOS

Sitat fra: Leafern på søndag 15. juli 2018, klokken 18:01
For over seks måneder siden vile ikke min S85 lade og jeg fikk lånebil og bekjed om at jeg snart ville få den tilbake med lånebatteri mens batteri skulle sendes til reparasjon. Månedene gikk uten å høre noe før de ringte og informerte at de venter på nytt batteri da det ikke lot seg reparere. Så fikk jeg på fredag beskjed om at bilen er klar og kunne hentes. Jeg spør om hva de har gjort og de sier at de har satt inn et lånebatteri. Og når jeg spør om hva videre plan er sier de at jeg nok bare kommer til å beholde lånebatteriet og det er å regne som nytt. Det syns jeg hører litt pussig ut - hvordan kan jeg være sikker på det? Mitt opprinnelige batteri er forsiktig kjørt med under 40k (daglig småkjøring tas med leafen)

Får du høyere tkm ved lading til 90 eller 100% så kan du være rimelig trygg på at det er bedre.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Leafern

Min erfaring er at tkm bare angir en del av bildet. Det jeg har merket på lånebil s75 er at reduksjon av tkm under kjøring er betraktelig mindre enn min gamle. Mulig det alltid har vært feil på min. Uansett bør jeg vel forvente kapasitet som nytt siden de påstår det.
Leaf 2012
S85 2013

lommelun

Få dokumentasjon på status på «lånebatteriet» og om dette er tipp topp så er jo saken grei.

Bjørn

Jeg er i samme situasjon.. Og erfaringen min er de ikke er i stand til å oppdrive noen som helst dok. på lånebatteriet.. hverken alder eller km.
Ei heller hvor "mitt" batteri er i prosessen, hva som er gjort/skal gjøres med det, eller hva som var galt med det..

Eneste jeg vet er at det nye batteriet viser noen km mer på 100% enn det gamle, men samtidig dør atskillig raskere etter 0km.. Mindre "reserve" kapasitet altså..

Jeg velger å gamble på at dette "nye" batteriet er nyere enn mitt, da jeg har en sen 2013mod og hadde rundet 100.000km.

Null info mao.. Man får gjette og gamble seg fram til hva som er det beste.

THE

Hvordan er det med garantien på batteriet etter bytte? Hvis en del byttes på garanti med en ny del, så gjelder egen garanti på den delen. F.eks. så byttes en del på garanti like før 100000 km og 5 år er gått, og selv om garantien (og reklamasjonsrett) på bilen er gått ut, så har man fremdeles garanti på den aktuelle delen.

Hvis man får byttet et Tesla-batteri etter 7 år og 11 mnd på garanti, hvor lang garantitid vil man da ha på det nye batteriet? Evt. kan man vel bruke reklamasjonsrett siden et elbilbatteri er ment å vare mer enn 5 år? Hvis Tesla setter inn et overhalt batteri, og det dør etter mindre enn fem år, så må det være vanskelig for Tesla å slippe unna å bytte det på reklamasjon vil jeg tro. Hvis batteriet som Tesla setter inn er så dårlig at det har mindre enn fem år forventet levetid, så burde de jo aldri montert det i en bil igjen i utgangspunktet.

Det blir vel en litt teoretisk diskusjon siden et uansett er flere år til noen kan havne i en slik situasjon ennå med Model S.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Muffinman

Forbrukerkjøpsloven gir 5 års reklamasjonsrett om tingen er ment å vare mer enn 2 år.

Uansett er det nok opprinnelig garantitid som gjelder, men ny reklamasjonsfrist vil begynne å løpe på den nye delen (man må skille garanti og reklamasjon). Jokeren er foreldelsesfristen som kan skape litt kludder oppi dette.

Uansett ville jeg hatt en skriftlig garanti for at batteriet de satte inn har høyere kapasitet enn det gamle. Hvis det var snakk om å erstatte 85 med 90-batteri ville jeg ikke akseptert det uten betydelig høyere kapasitet da 90-pakkene degraderes overraskende mye raskere enn 85-pakkene. Vi ser jo tendenser til at etter 150.000km har både 90 og 85 samme restkapasitet, og man må anta at 90 vil fortsette å degraderes raskere. Ikke akkurat Tesla sitt beste produkt disse.

ventle

Det står noe nyttig informasjon om fornyet reklamasjonsfrist på deler som er byttet på reklamasjon på denne linken (med henvisning til saker som er prøvd rettslig):
https://www.elektronikkbransjen.no/artikler/hvilke-reklamasjonsfrister-gjelder/370775

Dette sitatet er antagelig spesielt relevant (jeg antar at dommen vil telle som rettspraksis dersom man vil reklamere på et batteri som tidligere har blitt byttet på reklamasjon på et tidspunkt når bilen, men ikke batteriet, er over fem år):
SitatTil illustrasjon kan nevnes dom fra Kristiansand tingrett avsagt 11.02.2011 hvor forbruker reklamerte på feil på bilens dynamo. Sju år etter opprinnelig kjøpstidspunkt, og cirka fire år etter dynamoen ble skiftet etter reklamasjon første gang, ble det igjen reklamert på feil på dynamoen. I mangelsvurdringen la tingretten til grunn at utgangspunktet for vurderingen av forbrukerens berettigede forventning til dynamoens levetid, må vurderes ut i fra tidspunktet da levering opprinnelig skjedde. Tingretten kom til at det ikke forelå mangel, og begrunnet dette med at forbrukeren ikke kunne forvente at en dynamo hadde levetid på over sju år.

krl

Jeg ville ikke benyttet "Elektronikkbransjen" som referanse når det gjelder reklamasjonsfrist. Det er en bransjeorganisasjon for butikkene, og de bør dermed -- etter min mening -- ikke anses å være etterrettelige i denne type spørsmål.

Se på lovtekster, forskrifter og informasjon fra Forbrukerrådet og Forbrukerombudet. I tillegg til eventuelle relevante dommer.


ventle

Leste du linken, eller trakk du den konklusjonen ut fra at det står "elektronikkbransjen" i URL'en? Informasjonen er ganske etterrettelig og inneholder nettopp det du nevner - referanse til lovtekster og relevante dommer.

Amoss

Merkelig begrunnelse...

Sitat fra: ventle på fredag 20. juli 2018, klokken 11:09
SitatTingretten kom til at det ikke forelå mangel, og begrunnet dette med at forbrukeren ikke kunne forvente at en dynamo hadde levetid på over sju år.

Ved kjøp av ny bil *forventer* jeg at både bilen og dynamoen har en levetid på over 7 år ved "normalt bruk"/kjørelengde. Men nei, jeg forventer ikke å få den byttet på garanti/reklamasjon etter 7 år dersom det ikke var innen for opprinnelig garanti. Men når jeg får byttet noe på garanti/reklamasjon forventer jeg at byttedelen skal vare minst så lenge som produktet var garantert for i utgangspunktet.
Model S 85D

krl

Sitat fra: ventle på fredag 20. juli 2018, klokken 11:32
Leste du linken, eller trakk du den konklusjonen ut fra at det står "elektronikkbransjen" i URL'en? Informasjonen er ganske etterrettelig og inneholder nettopp det du nevner - referanse til lovtekster og relevante dommer.
Jeg sier ikke at det nødvendigvis står noe som er feil der. Det er informasjonsutstederen som gjør meg litt skeptisk.

Basert på hvem som publiserer dette, så er det ikke umulig at lovtekster og dommer som omtales er plukket ut med omhu...


fredag

Hadde jeg vært deg hadde jeg vært fornøyd med å få et "nytt" batteri.

Jeg fikk et lånebatteri da tilsvarende skjedde med min Model S, og så fikk jeg tilbake batteriet mitt etter noen måneder. Begge batteribyttene ble gjort på 24 timer. Da sa de at det hadde vært i Nederland og var blitt fikset der. Nøyaktig hva som var blitt fikset var hemmelig.

Hvis du selger bilen senere så kan du jo si at bilen fikk et "nytt" batteri ved 40k km, og at batteriet dermed er nyere enn bilen.

Da jeg kjørte hadde lånebatteriet, så informerte Tesla meg om at batteriet var Tesla sin eiendom. Dersom jeg solgte bilen før jeg fikk tilbake eget batteri måtte ny eier informeres om at batteriet i bilen ikke fulgte med på kjøpet!
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA