Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Venteliste nr

Startet av moby666, søndag 15. juli 2018, klokken 17:47

« forrige - neste »

torlie

Leste at det nå var ca 3700 som har betalt reservasjonsbeløpet.

2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Mr Oizo

Sitat fra: torlie på mandag 20. august 2018, klokken 14:22
Leste at det nå var ca 3700 som har betalt reservasjonsbeløpet.
Dette er veldig bra nytt. Håp om bil i løpet av sommer 19 for min del med plass rundt 2800.

trykkertor

Da er nok din 2800-plass realistisk ned mot tidlig 2000 vil jeg tro.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jonnis på mandag 20. august 2018, klokken 10:30
Vi er på listen og er på over 5500 og vil også være semi-anonym.

Bedre sent enn aldri? :)Lurer på om vi får den i 2019.....

Registrerte nå. Ble nr 5651. Litt impuls...siden Jaguar I Pace ble for dyr for den fornuftige halvdelen (kona). Hvis det er 20000 Hyundai-folk som får bil på 2 år.... Er det ikke litt pessimistisk med inntil 16 mnd for 5500? Eller har forhandler sagt noe? Tipper det kommer 5000 nye bestillinger i løpet av et par måneder når lanseringen skjer. Og da må de nok speede opp produksjonen. Sorry om dette er diskutert 100 andre plasser. Var som sagt impulskjøp.
Tesla Model Y                         2021-

trykkertor

Hyundai Kona Electric hadde 20000 interesserte. Men ikke så mange bestillinger.
Vi har ikke fått noen friske tall, men ryktet sa at ca 7000 av de var gjort om til bestillinger i sommer. Og da var det snakk om 2 års levering for de bakerste i køen.
Men Hyundai kommer kanskje snart med noen oppdaterte tall på hvor mange gyldige kontrakter de har, og forventet leveringstid på nye bestillinger.

Samtidig ser det ut til at det blir utlevert langt flere Soul EV fra KIA, enn det blir Ioniq fra Hyundai. Så kan være KIA er mer leveringskapabel til det norske markedet.
Tiden vil vise.

ToWalkOrDrive

Ja, får håpe en del trekker seg. Ser at en del har satt seg på flere ventelister, inkludert noen som jeg tror har dyre innskudd. Men den typiske Kia Niro-kjøperen er gjerne mer forsiktig med pengene enn Mercedes-kjøperen, så de som betaler inn til Kia har gjerne høyere kjøpssannsynlighet enn Mercedes-listefyllerne, som denne sympatiske herremannen:
Tesla Model Y                         2021-

Fagasstraps.com

Sitat fra: torlie på mandag 20. august 2018, klokken 14:22
Leste at det nå var ca 3700 som har betalt reservasjonsbeløpet.

vi er over 3800 faktisk, og det er 2 uker gammel info...

Antagligvis over 4k straks, og de over 4k får ikke bil før i 2020

torlie

Sitat fra: Fagasstraps.com på tirsdag 21. august 2018, klokken 10:15
Sitat fra: torlie på mandag 20. august 2018, klokken 14:22
Leste at det nå var ca 3700 som har betalt reservasjonsbeløpet.

vi er over 3800 faktisk, og det er 2 uker gammel info...

Antagligvis over 4k straks, og de over 4k får ikke bil før i 2020


Jeg er litt mer optimist  :)

En salgssjef sa de hadde hårete mål om å levere opp mot 2000 biler kort tid etter lansering. Hva han mener med kort tid er dog ikke godt å si. La oss anta alle med "First edition" får bil før januar er over.

De burde vel så greie 250 biler i mnd videre, altså 2750 biler på 11mnd, totalt opp mot 4000 biler innen 2019 er over.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

lirekassa

Tror de tar litt i når de snakker om hvor mange de kan levere, fordi de ikke vet. Realistisk sett vil det ta tid, men det er dårlig salgsstrategi å underselge før konkret informasjon foreligger.

Limodriver

Sitat fra: lirekassa på tirsdag 21. august 2018, klokken 13:55
Tror de tar litt i når de snakker om hvor mange de kan levere, fordi de ikke vet. Realistisk sett vil det ta tid, men det er dårlig salgsstrategi å underselge før konkret informasjon foreligger.

Med erfaring fra Hyundai køen ser jeg det som positivt med edruelige estimatter i tidlig fase. BOS har selvfølgelig en helt annen erfaring enn Hyundai mhp å håndtere kundekommunikasjon og usikkerhet rundt levering (selv om BOS kan være noen luringer de også). Jeg tror det værste en kan gjøre er å gå i fellen som Hyundai gjorde når de ikke hadde informasjon eller ikkke klarte å gi ny informasjon slik lovet. Det virker som Hyundai da begynte å overselge og forlove seg. Når de nå ikke klarer å innfri lovnadene stikker de hodet i sanden.

I et langsiktig løp tror jeg Kia som er moderate og forsiktige har langt lavere risiko for å komme i kundenes vrede.

geear

Kona sine 7000 var FØR bindende kontrakt, etter andre reservasjonsrunde, hvor man måtte velge farge etc, fortsatt uforpliktende og uten penger i bildet. Ganske sikker på det ble færre enn dette, hvis ikke mange nye kom til. Jeg skrev iallfall ikke kontrakt, og ble regnet inn i de 7000.

Hrc

Reserverte nr 5796 for 1 min siden :-)

Fagasstraps.com

#42
Sitat fra: torlie på tirsdag 21. august 2018, klokken 12:21
Sitat fra: Fagasstraps.com på tirsdag 21. august 2018, klokken 10:15
Sitat fra: torlie på mandag 20. august 2018, klokken 14:22
Leste at det nå var ca 3700 som har betalt reservasjonsbeløpet.

vi er over 3800 faktisk, og det er 2 uker gammel info...

Antagligvis over 4k straks, og de over 4k får ikke bil før i 2020


Jeg er litt mer optimist  :)

En salgssjef sa de hadde hårete mål om å levere opp mot 2000 biler kort tid etter lansering. Hva han mener med kort tid er dog ikke godt å si. La oss anta alle med "First edition" får bil før januar er over.

De burde vel så greie 250 biler i mnd videre, altså 2750 biler på 11mnd, totalt opp mot 4000 biler innen 2019 er over.

Optimist du skriver så å si det samme som meg, men du har missforstått dine egne tall.

Først kommer Launch Edition 1k i 2018 overgang 2019 avhengig av forhandler til forhandler.

Så får Kia Norge 3000 biler i 2019, dette er et greit tall, da Opel Norge har 900 Ampera-e som kommer tilsammen i 2019, og Jaguar I-Pace har 1,5k biler for året 2018. Så alt i alt er 3k mange biler sammenlignet med andre importører.

Men å da synes å være optimist fordi folk som reserverer seg over 4k skal få bil i 2019, har ingenting med å være optimist eller ikke. Det er bare fakta, og skulle faktumet endre seg i 2019, så tar vi det da. Men akkurat nå er bilkjøpere som reserverer bil, ikke garantert bil i 2019.

Jeg skriver jo dette fordi jeg vil ikke at folk skal bestille bil over 4000, hvis de er "optimist" for å få bilen i 2019. Du bare ødelegger for Kia, da for deres egen skyld ikke burde selge flere biler nå synes jeg. Og burde gjøre det samme som Jaguar, bare ikke skrive flere forhåndsbetalinger/kontrakter når de ikke kan love bilen til samme produksjonsår/årsmodell.

Limodriver

Jeg var innom en Kiaforhandler i Oslo i uken som gikk. Han forespeilet en leveringskapasitet som fikk meg til å måpe.

Han sa minst 1000 biler i 2018 og nevnte 9000 biler i 2019. Slik jeg sa til ham vil jeg bli voldsomt imponert omdefineres klarer å levere slike volumer.

Denne forhandleren er nok ikke den eneste som har hørt og sier dette og kan følgelig være årsaken til optimismen.

Jeg tror det vil være lurt å være noe mer realistisk og ille tro på mer enn ca 4000 biler totalt levert fra første bil og ut 2019.

Gordon Retriever

Sitat fra: Limodriver på lørdag 25. august 2018, klokken 12:35
en Kiaforhandler i Oslo [...] nevnte 9000 biler i 2019.

Nå er jeg litt skeptisk til slike utsagn fra forhandlere, men dersom Kia skal være i nærheten av slike tall, vil nok BOS fortsatt måtte basere seg på betydelig re-import av endagsregistreringer fra Tyskland. Forutsatt at Kia sentralt ikke setter foten ned for dette, er man likevel avhengige av at tyske bilkjøpere ikke begynner å interessere seg for elbiler.  Hvor lenge kan man satse på at det ikke skjer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA