Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i Danmark

Startet av Spruck, søndag 15. juli 2018, klokken 13:41

« forrige - neste »

Spruck

Snart går turen til Danmark på vår første elbilferie.
Har skjønt at det kan være litt utfordrende med ladingen i der nede, ettersom vi er godt vant her hjemme i Norge.
Ønsker bare tilbakemelding om følgende produker er det som skal til for å være godt dekket på campingplasser og feriehus i Danmark:

https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/cee-kontakter/tilkoblingsutstyr-1-fase-2000018083
(STØPSEL,OVERGANGSKABEL 1-FAS, Art.nr. 44-571)

https://www.harald-nyborg.dk/p7230/cee-adapterkabel-60-cm

https://www.clasohlson.com/no/3-fas-adapter/32-6039?gclid=EAIaIQobChMIu9mr3IKh3AIVWdwZCh34mgUQEAYYAyABEgIfW_D_BwE

Er det også sånn at det fungerer greit med SMS og at man ikke trenger brikke fra Clever for hurtiglading?


Takker for svar på forhånd!



Hvit 2014 Leaf Tekna
Estimert 35.000 km/år

Joltus

Det må hvertfall være gode muligheter med lite kø på de hurtigladestasjonene som faktisk er i Danmark.

For eg var 1 uke der nede nå før fellesferien. Såg 3 teslaer og en ny leaf. Alle fire norske og rett etter hirtshals. Så kan ikke være rare tettheten av elbiler der nede.

Kan jo ha vært en del golfer, for den ser ikke eg om er elektrisk i forbifarten. Men ingen i3, ingen ionic, ingen soul......

hsa77

#2
De feriehusene jeg har leid i Danmark har hatt schuko kontakt. På campingplasser er det vel mest vanlig med en 16A cee (blå kontakt), så det er sikkert lurt å ta med seg en overgang Cee -> schuko.

I tillegg ville jeg ha bestilt meg et clever ladekort, da har du forhåndsbetalt noen kwh med hurtiglading. Det ser for meg ut som om det er billigere å bestille clever ladekort fra Sverige...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

geear

Sitat fra: Joltus på søndag 15. juli 2018, klokken 14:15
Det må hvertfall være gode muligheter med lite kø på de hurtigladestasjonene som faktisk er i Danmark.

For eg var 1 uke der nede nå før fellesferien. Såg 3 teslaer og en ny leaf. Alle fire norske og rett etter hirtshals. Så kan ikke være rare tettheten av elbiler der nede.

Kan jo ha vært en del golfer, for den ser ikke eg om er elektrisk i forbifarten. Men ingen i3, ingen ionic, ingen soul......
Mener det er rundt 2700 Model S i Danmark, mener jeg traff danske Model S (opptil mange) på samtlige superchargere for et par uker siden, og 3-4 langs veien. Samtlige var pre-facelift, for de selger knapt elbiler der nede etter avgiftene ble innført. Vil tro det er en del tidlige e-Golf og i3 også, men så ingen.

Joltus

Ja nå kjørte ikke eg elektrisk og dermed oppsøkte eg ingen ladestasjoner. Vil jo tro at tettheten er noe høyere rundt de. :)

brako79

#5
Kom hjem idag fra Danmark med el-bil.
Brukte Clever App stort sett, med forhåndsbestilt clever-fri kort fra clever.nu.

En gang brukte jeg easypark-appen og e.on's lader.

Eneste jeg har å utsette, var at jeg ikke fikk ladet ved Lalandia feriehuset da jeg ikke hadde en såkalt "hybrid-stik-prop". Forøvrig fikk jeg satt på lading uten jord, men ville ikke utsette verken feriehus eller eventuelle bilklåere i fare.

Fikk ikke kjøpt det på Lalandia eller på matbutikkene i sentrum/nærheten. Så dette kan være lurt å kjøpe før man kommer til "ingensmannsland".

Vår løsning var da å basere oss på hurtiglading, dro innom Lego House, og der fant vi stolpe som hadde minst 32A type 2 lading (Clever) og i Randers var vi innom Zoo, som også hadde minst 32A type2 lading (e.on) Pris, 105kr for 20kwh, inkl parkeringsavgift, for 3 timer. Skriver minst 32A, fordi det er det bilen klarer å trekke.

Hurtigladekø var det ikke noe snakk om.... :-) De elbilene jeg så, var norske :-)


///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

Thorbjørn Hellehaven

Hybrid-stik-prop er veldig bra tips å ha for en tur i Danmark, den tar liten plass, og man får tilkoblet jord i vanlig kontakt.
https://www.google.no/search?q=hybridstikprop&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi7nsPvgMncAhVOC6wKHUEOD3oQ_AUICigB&biw=1912&bih=953
Kompakt adapter mellom dansk/fransk. De fleste "Schuko-kabler" er egentlig europeisk hybrid, som fungerer både i Schuko og fransk.
Jeg kjøpte også et dansk støpsel for utendørsbruk, og laget en egen overganskabel.

I tillegg til overgang for (*1*) dansk kontakt, og (*2*) blå 16A industrikontakt, vil jeg anbefale overgang/mulighet for (*3*) rød 16A 3-fase, når man skal til Danmark. Det er i alle fall de alternativene jeg vet om som vanlig å møte, selvfølgelig i tillegg til Type-2 og CCE/CHAdeMO.

Jeg har ladekabel med blå 16A, og lager alle adaptere til det. Hvis man har bil som klarer mer, kan det være en ide med 32A ladekabel og adapter til det. Jeg tror Tesla kan bytte mellom Schuko(10A)/blå(32A)/rød(3x16A) .
Litt avhengig av hvilken bil (og ladekabel) man har, så vil det være forskjell på hvordan overgangene bør lages for å få optimal utnyttelse av lademuligheten.

GrønnSvartfarge

Den adapteren er bortimot umulig å få av Schuko'en igjen (den er tiltenkt permanent bruk).

Jeg ville heller gått for en kort skjøteledning med dansk hann-stikk i den ene enden, og schuko hun-stikk i den andre. Det er også det som kommer med en del elbiler på det danske markedet, så de slipper å spesialprodusere danske EVSE.

Øyvind.h

Adapter umulig å få av? Har aldri hatt problemer med det? Vanlige pinner som glir inn/ut.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trekkoppbil


sjokomelk

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 31. juli 2018, klokken 14:38
Adapter umulig å få av? Har aldri hatt problemer med det? Vanlige pinner som glir inn/ut.
En del av de er lagd for å settes på én gang og bli der for alltid.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

e-curious

#11
Det står litt om ferietur i Danmark i denne tråden:

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=33620.0

THE

Ladet en gang på Clever 43 kW lader med Clever fri. Betaler pr kWh i stedet for pr minutt som i Norge.

I tillegg ladet jeg på strømuttak på campingplass. Fikk utdelt en pluggbar strømmåler, og betalte vel 3,5 DKK pr kWh for strømmen jeg brukte pluss døgnprisen for tilgang til strøm. Dyre kWh, men praktisk å få ladet opp i løpet av natta.

Ellers ladet jeg kun på Tesla supercharger på de 2600 km jeg kjørte t/r Danmark med campingvogn.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

e-curious

Ved bestilling av Clever-kort fra Sverige; velg "Clever Fri".  Det kan ta litt tid før en får regningen fra Sverige, men oppgitt pris i SKK er "0 kr i månadsavgift + 3 kr för AC-laddning och 5 kr för DC-laddning per kWh".
https://clever.nu/clever-fri-laddkort/

Finner ikke kontantkortene på Clever Danmark sine sider for nordmenn lenger, bare SMS-lading:
https://clever.dk/ladestasjoner-i-danmark    Dette blir imidlertid vesentlig dyrere, DKK 8,75 pr kWh.

Bent

Jeg kjørte nettopp gjennom Sverige og Danmark til Tyskland. Ved første Clever-lader i Sverige kjøpte jeg et Clever-kort på Circle K ved siden av, dette kortet hadde noe lading allerede på kortet. Så registerte jeg meg online med kredittkortinfo for å kunne lade mere. Da er ett av valgene "399,- per måned, 0,- per kWh" som selvsagt er gunstig dersom du kjører mye, og et annet er "0,- per måned, 3,- per kWh AC, 5,- per kWh DC" som er mer gunstig om du skal kjøre lite.

Alt dette var temmelig smertefritt så lenge du har en smart-telefon du kan bruke for å gjøre registreringen.

De få laderne til Clever i nord-Tyskland var forøvrig alltid gratis, antagelig fordi de driver og etablerer seg der og ikke har alle systemene på plass ennå.

Jeg hadde aldri problem med å finne ladeplass, det var ikke skrekkelig mye pågang på dem.
Tesla Roadster, 25Mm

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA