Skrevet av Emne: Fra oljenasjon til batterinasjon?  (Lest 666 ganger)

Supermario

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 97
    • Vis profil
Fra oljenasjon til batterinasjon?
« på: torsdag 12. juli 2018, klokken 07:58 »
Hadde jo vært stas om vi fikk posisjonert oss på teknologisiden av elbileventyret også:

https://e24.no/bil/bil/norsk-forskning-kan-gi-elbiler-med-1-000-kilometers-rekkevidde/24391605

« Siste redigering: torsdag 12. juli 2018, klokken 09:43 av Supermario »

Løve

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 355
    • Vis profil
Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
« Svar #1 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 09:40 »
Det er jo lov å håpe. Men kjenner jeg norske politikere rett såner de mer opptatt av å få solgt alt til utlandet i stede for å sørge for st vi kan leve av heftige lisensinntekter i lang tid. Litt som da FrP mente vi skulle selge oljen og slik som dagens politikere jobber med å få kommersialisert vannkraften og solgt den til utlendinger.

Men, dette angivelige gjennombruddet. Hvor lang levetid? Hva er kosten? Hva er tidshorisonten før det finnes i en batteripakke i en elbil solgt til forbruker?

Det er nok elendig batteriteknologien siden Tesla ikke har kjøpt opp alt sammen for lenge siden...

goggo

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 853
    • Vis profil
Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
« Svar #2 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 10:10 »
Det er i alle fall hyggelig å se at IFE nå forsker på batteri-teknologi og ikke lenger tvilholder på sin visjon om "Hydrogensamfunnet" :)

mvh
Hugo
 
Kjører Soul EV,  Bor nær Kristiansand

Elmo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6944
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
« Svar #3 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 11:00 »
Hvis sannhetsgehalten i artikkelen er like dårlig som regneferdighetene så vet jeg ikke helt . . .
4-5 ganger økt kapasitet skal gi opptil 1000km rekkevidde.   500km ganger 4 eller 5 er ???

Men for all del, det hadde vært veldig fint om dette blir virkelighet om ikke så alt for lenge.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Saxo 2000 og P106 2001. Vi har kjørt tilsammen 146.000 km med PSA classic.
Har nå også en eUp 2015, gått 50.000 km hittil.

Amoss

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6875
    • Vis profil
Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
« Svar #4 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 11:54 »
Hvis sannhetsgehalten i artikkelen er like dårlig som regneferdighetene så vet jeg ikke helt . . .
4-5 ganger økt kapasitet skal gi opptil 1000km rekkevidde.   500km ganger 4 eller 5 er ???

Rett det du sier, men så har vi debatten om hvor lang rekkevidde det er praktisk å utstyre bilene med?  Når man kommer opp i >= 1000km rekkevidde på en lading vil selv jeg innrømme at det er bedre å spare på vekt/plass enn å øke rekkevidden enda mer. Så man kan da se for seg f.eks. en ny Model S med ~1000km rekkevidde (ca. Bergen til Stockholm non-stopp?) men likevel en drøyt 100kg lettere enn i dag, og mer plass til beina med ett lavere gulv da batteriene vil ta mindre plass. Ser at man i dag - spesielt i baksetet - klager på at høyden fra sete til gulv er litt lav for voksene passasjerer.

Ser ikke helt nytteverdien av en bil med 2000->2500km rekkevidde... :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11938
    • Vis profil
Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
« Svar #5 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 12:23 »
Hvis sannhetsgehalten i artikkelen er like dårlig som regneferdighetene så vet jeg ikke helt . . .
4-5 ganger økt kapasitet skal gi opptil 1000km rekkevidde.   500km ganger 4 eller 5 er ???

Rett det du sier, men så har vi debatten om hvor lang rekkevidde det er praktisk å utstyre bilene med?  Når man kommer opp i >= 1000km rekkevidde på en lading vil selv jeg innrømme at det er bedre å spare på vekt/plass enn å øke rekkevidden enda mer. Så man kan da se for seg f.eks. en ny Model S med ~1000km rekkevidde (ca. Bergen til Stockholm non-stopp?) men likevel en drøyt 100kg lettere enn i dag, og mer plass til beina med ett lavere gulv da batteriene vil ta mindre plass. Ser at man i dag - spesielt i baksetet - klager på at høyden fra sete til gulv er litt lav for voksene passasjerer.

Ser ikke helt nytteverdien av en bil med 2000->2500km rekkevidde... :p

Enig. Selv har jeg X75D og føler egentlig ikke noe behov for mer rekkevidde enn den gir, selv om vi kjører mye med tung henger.

Slike batterier behøves mest helt andre steder, nemlig i luftfarten. Mye utslipp blir spart om man kan fly f.eks Oslo-Bergen i fly av 737-800 størrelse helt elektrisk. Turbusser er et annet bruksområde.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler hos Ladespesialisten.no

Løve

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 355
    • Vis profil
Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
« Svar #6 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 12:33 »
Lenger rekkevidde trengs for husbiler, busser, vogntog, lokaltog osv. Det er mye å elektrifisere som ikke er personbil.

Amoss

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6875
    • Vis profil
Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
« Svar #7 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 13:35 »
Lenger rekkevidde trengs for husbiler, busser, vogntog, lokaltog osv. Det er mye å elektrifisere som ikke er personbil.

Nei, ingen av disse trenger mer *rekkevidde* enn hva som er ønskelig i en vanlig personbil. Det de trenger er mer batterikapasitet for å klare den samme rekkevidden. Så klart at en forbedring som den nevnt her vil hjelpe også for disse, men som Kirkebø er inne på over så er viktigst for fly da vekt og plass blir mer prekært enn i disse andre eksemplene. Men som du er inne på så er det mange bruksområder som kan dra nytte av bedre energitetthet/billigere/mindre batterier, ikke bare innen transport for den sak skyld.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Bondeknøl

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 601
    • Vis profil
Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
« Svar #8 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 14:22 »
Men blir det ikke litt kjedelig om flystripene forsvinner.😉

Elmo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6944
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
« Svar #9 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 14:24 »
Ser ikke helt nytteverdien av en bil med 2000->2500km rekkevidde... :p

Ja det er jeg helt enig i. Det er bare folk uten elbil som "" har sånn rekkevidde. 
Men økt energitetthet vil jo åpne for mindre/lettere batterier på elbiler med "nok" rekkevidde.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Saxo 2000 og P106 2001. Vi har kjørt tilsammen 146.000 km med PSA classic.
Har nå også en eUp 2015, gått 50.000 km hittil.

tomrh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5135
    • Vis profil
Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
« Svar #10 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 14:51 »
FOR lang rekkevidde vil gå hardt utover fasiliteter langs veiene. Har man 1000 km så er det vesentlig flere som velger å kjøre nonstop, f.eks. Trondheim-Oslo. Det vil kunne oppstå en lobby av næringsinteresser som forsøker å redusere rekkevidden.
Stjørdal
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 130.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 140.000 km
(2001 Mitsubishi Spacewagon 2.4 GDI 4x4)

Electrix

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1041
    • Vis profil
Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
« Svar #11 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 14:53 »
Men blir det ikke litt kjedelig om flystripene forsvinner.😉
Ja hva skal da chemtrails-folka si?
  :o :o :o
Leaf 2012, kjørt 61 000
Kristiansand

Ferry

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1439
    • Vis profil
Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
« Svar #12 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 18:50 »
Om det kommer batterier med 4-5 ggr. dagens kapasitet så vil jeg nok sterkt vurdere å hente ut fordelen i form av lavere vekt/volum/pris, om jeg får det valget.

Amatøren

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 939
    • Vis profil
Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
« Svar #13 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 19:10 »
FOR lang rekkevidde vil gå hardt utover fasiliteter langs veiene. Har man 1000 km så er det vesentlig flere som velger å kjøre nonstop, f.eks. Trondheim-Oslo. Det vil kunne oppstå en lobby av næringsinteresser som forsøker å redusere rekkevidden.

Mat og do pauser vil man trenge på så lange turer.

Derimot blir det vel mindre med hurtiglader utbygging. Bare færre ladeplasser (kanskje med flere ladere) for mellomdistanse biler 500-700 km rekkevidde.
VW e-up! 09.2017
-----------------------------------------------------------------------
VW Sharan 2015 (reg. 2014), VW Caravelle 2016
-----------------------------------------------------------------------
Venter på VW e-Golf (januar/februar 2018)
Venter på VW e-Golf (august/september 2018)
Reservert Audi e-tron

THE

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1383
    • Vis profil
Sv: Fra oljenasjon til batterinasjon?
« Svar #14 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 20:46 »
Kunne godt tenkt meg 150 kWh batteri og 350 kW lading på Xen nå når jeg skal på langtur med campingvogn. Da snakker man om ca 700-750 km rekkevidde på normal kjøring på norske landeveier, og det har jeg strengt tatt aldri bruk for. Ville i alle fall ikke betalt for den ekstra rekkevidden hverken i form av penger eller vekt.

Bedre nettverk av 100-150 kW hurtigladestasjoner er nok mer verdt for de fleste enn uhorvelig store batterier.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Tesla Model≡ reservert 01.04.16