Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fra oljenasjon til batterinasjon?

Startet av Supermario, torsdag 12. juli 2018, klokken 07:58

« forrige - neste »

Supermario

Hadde jo vært stas om vi fikk posisjonert oss på teknologisiden av elbileventyret også:

https://e24.no/bil/bil/norsk-forskning-kan-gi-elbiler-med-1-000-kilometers-rekkevidde/24391605

e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

Løve

Det er jo lov å håpe. Men kjenner jeg norske politikere rett såner de mer opptatt av å få solgt alt til utlandet i stede for å sørge for st vi kan leve av heftige lisensinntekter i lang tid. Litt som da FrP mente vi skulle selge oljen og slik som dagens politikere jobber med å få kommersialisert vannkraften og solgt den til utlendinger.

Men, dette angivelige gjennombruddet. Hvor lang levetid? Hva er kosten? Hva er tidshorisonten før det finnes i en batteripakke i en elbil solgt til forbruker?

Det er nok elendig batteriteknologien siden Tesla ikke har kjøpt opp alt sammen for lenge siden...

goggo

Det er i alle fall hyggelig å se at IFE nå forsker på batteri-teknologi og ikke lenger tvilholder på sin visjon om "Hydrogensamfunnet" :)

mvh
Hugo
 
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Elmo

Hvis sannhetsgehalten i artikkelen er like dårlig som regneferdighetene så vet jeg ikke helt . . .
4-5 ganger økt kapasitet skal gi opptil 1000km rekkevidde.   500km ganger 4 eller 5 er ???

Men for all del, det hadde vært veldig fint om dette blir virkelighet om ikke så alt for lenge.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Amoss

Sitat fra: Elmo på torsdag 12. juli 2018, klokken 11:00
Hvis sannhetsgehalten i artikkelen er like dårlig som regneferdighetene så vet jeg ikke helt . . .
4-5 ganger økt kapasitet skal gi opptil 1000km rekkevidde.   500km ganger 4 eller 5 er ???

Rett det du sier, men så har vi debatten om hvor lang rekkevidde det er praktisk å utstyre bilene med?  Når man kommer opp i >= 1000km rekkevidde på en lading vil selv jeg innrømme at det er bedre å spare på vekt/plass enn å øke rekkevidden enda mer. Så man kan da se for seg f.eks. en ny Model S med ~1000km rekkevidde (ca. Bergen til Stockholm non-stopp?) men likevel en drøyt 100kg lettere enn i dag, og mer plass til beina med ett lavere gulv da batteriene vil ta mindre plass. Ser at man i dag - spesielt i baksetet - klager på at høyden fra sete til gulv er litt lav for voksene passasjerer.

Ser ikke helt nytteverdien av en bil med 2000->2500km rekkevidde... :p
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på torsdag 12. juli 2018, klokken 11:54
Sitat fra: Elmo på torsdag 12. juli 2018, klokken 11:00
Hvis sannhetsgehalten i artikkelen er like dårlig som regneferdighetene så vet jeg ikke helt . . .
4-5 ganger økt kapasitet skal gi opptil 1000km rekkevidde.   500km ganger 4 eller 5 er ???

Rett det du sier, men så har vi debatten om hvor lang rekkevidde det er praktisk å utstyre bilene med?  Når man kommer opp i >= 1000km rekkevidde på en lading vil selv jeg innrømme at det er bedre å spare på vekt/plass enn å øke rekkevidden enda mer. Så man kan da se for seg f.eks. en ny Model S med ~1000km rekkevidde (ca. Bergen til Stockholm non-stopp?) men likevel en drøyt 100kg lettere enn i dag, og mer plass til beina med ett lavere gulv da batteriene vil ta mindre plass. Ser at man i dag - spesielt i baksetet - klager på at høyden fra sete til gulv er litt lav for voksene passasjerer.

Ser ikke helt nytteverdien av en bil med 2000->2500km rekkevidde... :p

Enig. Selv har jeg X75D og føler egentlig ikke noe behov for mer rekkevidde enn den gir, selv om vi kjører mye med tung henger.

Slike batterier behøves mest helt andre steder, nemlig i luftfarten. Mye utslipp blir spart om man kan fly f.eks Oslo-Bergen i fly av 737-800 størrelse helt elektrisk. Turbusser er et annet bruksområde.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Løve

Lenger rekkevidde trengs for husbiler, busser, vogntog, lokaltog osv. Det er mye å elektrifisere som ikke er personbil.

Amoss

Sitat fra: Løve på torsdag 12. juli 2018, klokken 12:33
Lenger rekkevidde trengs for husbiler, busser, vogntog, lokaltog osv. Det er mye å elektrifisere som ikke er personbil.

Nei, ingen av disse trenger mer *rekkevidde* enn hva som er ønskelig i en vanlig personbil. Det de trenger er mer batterikapasitet for å klare den samme rekkevidden. Så klart at en forbedring som den nevnt her vil hjelpe også for disse, men som Kirkebø er inne på over så er viktigst for fly da vekt og plass blir mer prekært enn i disse andre eksemplene. Men som du er inne på så er det mange bruksområder som kan dra nytte av bedre energitetthet/billigere/mindre batterier, ikke bare innen transport for den sak skyld.
Model S 85D

Bondeknøl

Men blir det ikke litt kjedelig om flystripene forsvinner.

Elmo

Sitat fra: Amoss på torsdag 12. juli 2018, klokken 11:54
Ser ikke helt nytteverdien av en bil med 2000->2500km rekkevidde... :p

Ja det er jeg helt enig i. Det er bare folk uten elbil som "" har sånn rekkevidde. 
Men økt energitetthet vil jo åpne for mindre/lettere batterier på elbiler med "nok" rekkevidde.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

tomrh

FOR lang rekkevidde vil gå hardt utover fasiliteter langs veiene. Har man 1000 km så er det vesentlig flere som velger å kjøre nonstop, f.eks. Trondheim-Oslo. Det vil kunne oppstå en lobby av næringsinteresser som forsøker å redusere rekkevidden.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Electrix

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ferry

Om det kommer batterier med 4-5 ggr. dagens kapasitet så vil jeg nok sterkt vurdere å hente ut fordelen i form av lavere vekt/volum/pris, om jeg får det valget.

Amatøren

Sitat fra: tomrh på torsdag 12. juli 2018, klokken 14:51
FOR lang rekkevidde vil gå hardt utover fasiliteter langs veiene. Har man 1000 km så er det vesentlig flere som velger å kjøre nonstop, f.eks. Trondheim-Oslo. Det vil kunne oppstå en lobby av næringsinteresser som forsøker å redusere rekkevidden.

Mat og do pauser vil man trenge på så lange turer.

Derimot blir det vel mindre med hurtiglader utbygging. Bare færre ladeplasser (kanskje med flere ladere) for mellomdistanse biler 500-700 km rekkevidde.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

THE

Kunne godt tenkt meg 150 kWh batteri og 350 kW lading på Xen nå når jeg skal på langtur med campingvogn. Da snakker man om ca 700-750 km rekkevidde på normal kjøring på norske landeveier, og det har jeg strengt tatt aldri bruk for. Ville i alle fall ikke betalt for den ekstra rekkevidden hverken i form av penger eller vekt.

Bedre nettverk av 100-150 kW hurtigladestasjoner er nok mer verdt for de fleste enn uhorvelig store batterier.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA