Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fra oljenasjon til batterinasjon?

Startet av Supermario, torsdag 12. juli 2018, klokken 07:58

« forrige - neste »

DagfinnN

Har problemer med å skjønne denne diskusjonen. Den handler ikke om at en elbil skal ha 1000 eller 2000 km. rekkevidde, men en kapasitetsøkning i batteriteknologien. Det er ikke annet enn bra! Jeg er rimelig fornøyd med 500 km. rekkevidde på min bil, men med tredobbel kapasitet i batteriet, kan jeg beholde rekkevidden med et batteri som veier en tre-del. Bare supert det. Da blir bilen kanskje 200 kg. lettere med samme rekkevidde.
Det er ikke mulig å vinkle det negativt.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Amoss

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 12. juli 2018, klokken 21:15
Det er ikke mulig å vinkle det negativt.

Nå undervurderer du trollene ;)

Ut over det er jeg helt enig med resten av innlegget ditt :)  Debatten om akkurat hvor mye rekkevidde som er "nok" blir man neppe ferdig med med det første, men snakker man om 100 mil og opp så tror jeg i alle fall at de fleste ville være mer enn fornøyd...
Model S 85D

Elmo

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 12. juli 2018, klokken 21:15
Har problemer med å skjønne denne diskusjonen. Den handler ikke om at en elbil skal ha 1000 eller 2000 km. rekkevidde, men en kapasitetsøkning i batteriteknologien. Det er ikke annet enn bra! Jeg er rimelig fornøyd med 500 km. rekkevidde på min bil, men med tredobbel kapasitet i batteriet, kan jeg beholde rekkevidden med et batteri som veier en tre-del. Bare supert det. Da blir bilen kanskje 200 kg. lettere med samme rekkevidde.
Det er ikke mulig å vinkle det negativt.
Jeg kan ikke se noen innlegg som er uenig med deg i dette jeg ???
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

arthur

Kan se ut til at det ikke bare er nordmenn som har funnet på noe lurt hva angår batterier med bedre kapasistet så kanskje både bilene og batteriene blir bygget i Korea?

https://www.express.co.uk/life-style/cars/987676/Hyundai-electric-car-solid-state-battery-technology-breakthrough
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Bondeknøl

This message previously only contained one or more inline attachment references all of which are now invalid.

stefse

Sitat fra: Løve på torsdag 12. juli 2018, klokken 12:33
Lenger rekkevidde trengs for husbiler, busser, vogntog, lokaltog osv. Det er mye å elektrifisere som ikke er personbil.
Tog henger etter skip på elektrifisering og bør sparkes bak. Det kjøres på diesel i lange strekninger, selv der strøm er tilgjengelig. En kan med letthet se for seg en delvis elektrifisert bane nordover, hvor toget lades opp på stasjoner og ellers hvor det kan settes opp kjøreledning på kortere strekk. I det minste på trønderbanen burde man fått det til, rundt teknologihovedstaden Trondheim.

Batterier vil også gjøre toget mindre sårbart for strømbrudd, og kanskje kan man droppe kjøreledning enkelte utsatte steder på f.eks bergensbanen. "Batterivogna" kan sågar inneholde dieselaggregat for nødbruk. Det er jo smått latterlig sett fra et teknologisk-praktisk ståsted, at man risikerer å fryse ihjel inne i toget, når kjørestrømmen blir borte vinterstid. Hva koster et par webastoer liksom?  :D
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA