Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Frustrerte folk avbestiller/kansellerer Kona ev på grunn av ventetid!

Startet av Arthur Morgan, torsdag 12. juli 2018, klokken 04:46

« forrige - neste »

LFC

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 12. juli 2018, klokken 13:19
Sitat fra: SKYNET på torsdag 12. juli 2018, klokken 04:46
Leste et urovekkende innlegg på DinSide om at folk kansellerer sine ordre/kontrakter i trass og frustrasjon på grunn av lang ventetid på Kona ev.

Det hadde vært interessant å vite hvilke forventninger til leveringstid de som trakk kønummer 14-18.000 hadde i utgangspunktet.

Jeg forventet ca ett år med kønummer 15.000 ++ og skrev kontrakt før jeg visste hvor mange som hadde bestilt bilen innen 2 Juli.
Fikk beskjed av selger om å skrive kontrakt innen 15 Juni hvis jeg ville beholde min plass i køen.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

arthur

Det som er litt underlig er at det sies "markedet har vente lenge på at det skulle komme en bil med god kapasitet som ikke koster mer enn en årslønn", og når denne endelig kommer, flere forskjellige leverandører sågar, så somler man med å bestille? Føler selv at jeg var treig, ventet lenge, men allikevel er jeg blitt forespeilet en Kona i oktober og trolig en Niro rett etter årsskiftet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

navyelsen

Sitat fra: elKona på torsdag 12. juli 2018, klokken 14:17
Sitat fra: Limodriver på torsdag 12. juli 2018, klokken 14:07
Sitat fra: navyelsen på torsdag 12. juli 2018, klokken 13:16
Det er såvidt meg kjent ikke lov å ta seg betalt for evt. avbestilling. Hvor har du det fra at det tilkommer et bruddgebyr på inngått kontrakt? Det eneste forhandler kan kreve er at kunder dekker merutgifter som de evt. måtte ha med å videreselge bilen. Men med en så populær bil er det ikke værre enn å tilby den til neste mann på lista. Ingen kostnader for forhandler gir heller ingen rett til kompensasjon (les: bruddgebyr) fra kunden.

Vedlegg til kontrakten. "Salgs- og leveringsvilkår i forbrukerkjøp" pkt 8 Kjøperens avbestilling "Før levering har skjedd kan kjøperen avbestille bilen mot et avbestillingsgebyr på 8% av kjøpesummen jf fkjl §41".

Etter det jeg har sett på forumet mener jeg det er noen som benytter 10% avbestillings/bruddgebyr.
Det varierer veldig. Jeg har;
«Selger kan kreve erstatning for sitt påregnelig og påviselige økonomiske tap som følge av avbestillingen. Selger plikter ved rimelige tiltak å begrense sitt tap. Forsømmes dette, må selger selv bære den tilsvarende delen av tapet»

Loven sier:

Forbrukerkjøpsloven § 41.Avbestilling før levering
Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.

Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre.

Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11.


Videre følger det av kap.11 blant annet:

§ 52.Erstatningens omfang
Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet.


Altså kan ikke selger påberope seg et tap hvis de selger bilen videre til neste mann på lista. Da har de heller ikke rett til erstatning. De må kunne dokumentere et reellt tap som følge av at kunden avbestiller. Kan derfor ikke skjønne at noen godtar et bruddgebyr på 8% eller 10%. Det tilsier jo over 30.000 kroner, som går rett i lomma på selger!

Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

arthur

I følge min forhandler, Birger N. Haug i Asker, så går bilen tilbake til Hyundai, Noirge og de går glipp av sin provisjon. Det var ders forklaring. påstand, da jeg konkret tok opp spørsmålet ved signering av kontrakt på hvorfor denne gir dem rett til 10% kompensasjon.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Kamuflars

Sitat fra: Limodriver på torsdag 12. juli 2018, klokken 14:07
Sitat fra: navyelsen på torsdag 12. juli 2018, klokken 13:16
Det er såvidt meg kjent ikke lov å ta seg betalt for evt. avbestilling. Hvor har du det fra at det tilkommer et bruddgebyr på inngått kontrakt? Det eneste forhandler kan kreve er at kunder dekker merutgifter som de evt. måtte ha med å videreselge bilen. Men med en så populær bil er det ikke værre enn å tilby den til neste mann på lista. Ingen kostnader for forhandler gir heller ingen rett til kompensasjon (les: bruddgebyr) fra kunden.

Vedlegg til kontrakten. "Salgs- og leveringsvilkår i forbrukerkjøp" pkt 8 Kjøperens avbestilling "Før levering har skjedd kan kjøperen avbestille bilen mot et avbestillingsgebyr på 8% av kjøpesummen jf fkjl §41".

Etter det jeg har sett på forumet mener jeg det er noen som benytter 10% avbestillings/bruddgebyr.

Forbrukerkjøpsloven tillater at partene «avtaler» en prosentsats som alternativ til å dokumentere tap. Denne varierer tydligvis, akkurat som prosentsatsen for akseptabel prisøkning. 6% prisøkning og 8% ved avbestilling er nevnt, mens Birger N. Haug tr henholdsvis 8% og 10% for det samme.

2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

Arthur Morgan

Sitat fra: LFC på torsdag 12. juli 2018, klokken 07:50
Vurderer å terminere kontrakten, men har fortsatt ikke hørt noe fra Hyundai om estimert leveringsdato selv om jeg skrev kontrakt for 4 uker siden.
Har høyt kønummer (15000 +)

Det forstår jeg godt, jeg vurderer sterkt og avbestille selv. Dette er altfor lang tid og vente!

Arthur Morgan

Sitat fra: Cral på torsdag 12. juli 2018, klokken 07:51
Så flott tenker jeg - da får de som virkelig ønsker bilen, den fortere.

Og de som kansellerer, går glipp av en liten grei bil med lang rekkevidde.

Ja bra sånn sett, men er så stusselig med en ioniq skandale igjen.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Navl1

VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017


Arthur Morgan


andy99

Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Spajderman

Virker vel egentlig som at krisen stort sett består i at folk har hatt urealistiske forventninger til levering av biler t Norge eller hvor mange foran i køen som skulle hoppe av.

Nå fikk vi riktignok ikke så mange biler til Norge i år som Hyundai Norge hadde håpet, men å beskrive det som en krise er noget overdrevet eller?

Limodriver

En kan sette mange ord på prosessen rundt Hyundai sin håndtering av den store etterspørselen etter Hyundai Kona.

Problemet slik jeg ser det er at Hyundai ikke har gitt korrekt informasjon og ikke håndtert bestillingsprosessen godt i forhold til den lange interesselisten.

Eksempelvis som er nevnt ovenfor at batterimangel ikke er noe problem, at kundebilene var i rute til levering slik forespeilet i juli/august osv. Videre har de stresset kjøpsprosessen for mye for hele interesselisten heller enn å gjøre dette i tur og orden (bolker) slik at kjøperne har god informasjon om leveringstid når de inngår kjøpsavtale.

Det er betegnende når flere forhandlere jeg har snakket med er klare på at de synes Hyundai Motor Norge har opptrådt uryddig i prosessen rundt interesseliste og bestilling av Hyundai Kona. Hvorvidt en kaller det skandale, krise eller hva nå annet er ikke viktig, men jeg tror det er en god del som hadde forventet en ryddigere adferd fra Hyundai Norge enn det som har vært tilfelle. I det lange løp er det selvfølgelig Hyundai som taper på dette.

Trond.m

Jeg synes faktisk at Hyundai har opptrådt veldig ryddig og gitt god informasjon gjennom det året jeg har stått på prioriteringslisten. De har heller ikke latt seg friste til å ta depositum, slik andre leverandører gjør. At prisene kom sent og at leveransene er 1-2 mnd forsinket er da ikke noen krise. Det er synd at de ikke får så mange biler som de ønsker, men det er jo ikke Huyndai Norge sin skyld. I motsetning til Opel, så gir Hyundai prisgaranti for de som må vente lenge på bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA