Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

X90D batterikapasitet

Startet av alb92, onsdag 11. juli 2018, klokken 23:25

« forrige - neste »

alb92

Hei, vi har nylig kjøpt en brukt X90D (2017 modell) som hadde gått cirka 25.000km.

Føler at vi ikke får helt den rekkevidden vi burde få.

For eksempel, i dag kjørte jeg 126km. Det var ikke sparsomt kjøring, men jeg var heller ikke hard på pedallen. Vi startet dagen på 80% og sluttet på 40%. Forbruk var på 225wh/km som er greit og 28.3kWh brukt. Det er der jeg ikke forstår. Vis 28.3kWh tilsvarer 40%, da skal vi ha circa 71kWh brukbar batterikapasitet, som er mye mindre en det burde være.

Er det noe jeg forstår feil her? Jeg veit at jeg ikke skal ha 90kWh brukbar kapasitet, men det burde være mye mere en 71kWh.


Øyvind.h

Sitat fra: gr på onsdag 11. juli 2018, klokken 23:39
https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/

81,8kWh usable i følge denne..
Den er feil. Synd den fortsatt spres da kilden allerede har påpekt dette selv.

90-pakken har ca 89 når den er ny.
4kWh under 0 og 4kWh du aldri får bruke.

Etter litt initielt tap kan du forvente rundt 77-79kWh fra 100% til 0%.

Til trådstarter: lad til 100% og kjør ned til nære 0%. Uten stopp, jevnt tempo og med moderat forbruk. Da ser du omtrentlig hvor mye kapasitet du har.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

#3
Sitat fra: alb92 på onsdag 11. juli 2018, klokken 23:25
Er det noe jeg forstår feil her? Jeg veit at jeg ikke skal ha 90kWh brukbar kapasitet, men det burde være mye mere en 71kWh.
Var alt på en tur uten stopp. Alt av forbruk til aircondition m.m. når bilen står i ro blir ikke regnet med i forbruket.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

alb92

Sitat fra: turfsurf på torsdag 12. juli 2018, klokken 08:25

Var alt på en tur uten stopp. Alt av forbruk til aircondition m.m. når bilen står i ro blir ikke telt med i forbruket.

Nei, var nok et stopp I midten på cirka 3 timer. Har lest litt mere om tema, så kanskje tapet på 7-10kWh kan være på grunn av det + målinger på bære 40% av kapasiteten.

Får kanskje muligheten å ta en lengere tur til helgen. Blir nok ikke helt 100 til 0, men får se.

GOS

#5
En annen ting som spiller inn er forskjellen på kjøringen og dermed forbruket versus det som er standard forbrukstrekk fra batteriet i henhold til målestandard. Målestandarden som brukes når en skal oppgi tilgjengelig effekt på ett batteri har forholdsvis lavt effekttrekk. Har en høyere effekttrekk enn dette så blir det høyere indre tap i batteriet og en har ikke samme effekten tilgjengelig.


Det betyr at du må kjøre veldig fint og i jevn hastighet for å kunne få utav batteriet det som er dets oppgitte potensiale. Min erfaring er at dersom jeg med min Model S kjører slik at jeg ligger på ett snitt forbruk på 190 wh/km så får jeg ut 5% mindre enn det som batteriet har av oppgitt kapasitet og min teori er da at dette skyldes 5% mer i indre tap. Jeg vil da bare kunne forbruke 74 kwh fra 100% til den stopper istedenfor 77.9 kwh som CanBus måling viser at den har.

Burde hatt på CanBus målingen på min 541 km lange tur forrige helg for da hadde jeg ett snitt forbruk på 152 wh/km og det burde ha gitt ett annet indre tap...men hadde desverre ikke koblet det opp.

EDIT:
Ta det jeg skrev med en klype salt. Det er så lenge siden jeg gjorde disse målingene og all forbruk på typisk kjøring indikerer at jeg har ca 74 kwh fra 100% til den viser 0%, men samtidig viser CanBus målingen at jeg typisk har mellom 3.6 kwh og 3.9 kwh tilgjengelig i det den sier 0 tkm igjen. (Den viser også 0% igjen ca 3 km før den viser 0 tkm)


Er vist på tide jeg tar noen nye målinger for å virkelig få sjekket ut dette med indre tap samt forskjell på det som bil og det som CanBus rapporterer som status på batteriet versus det bilen sier.

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

daktari

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 12. juli 2018, klokken 00:08
Sitat fra: gr på onsdag 11. juli 2018, klokken 23:39
https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/

81,8kWh usable i følge denne..
Den er feil. Synd den fortsatt spres da kilden allerede har påpekt dette selv.

90-pakken har ca 89 når den er ny.
4kWh under 0 og 4kWh du aldri får bruke.

Etter litt initielt tap kan du forvente rundt 77-79kWh fra 100% til 0%.
Min S90D hadde 83,4 kWh + buffer, altså brutto 87,4 kWh som ganske ny.
Jeg har alltid forstått det slik at utnyttbare kapasitet er på netto, for min del altså 83,4 kWh.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Fikk målt min samme kveld som den ble hentet ut. 88,9 inkludert brick.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Verdi som helt ny er ikke så nyttig. Det er preset fra fabrikk, og det vil justere seg mot riktig verdi etter noen sykluser.

schcar

Sitat fra: alb92 på onsdag 11. juli 2018, klokken 23:25
Hei, vi har nylig kjøpt en brukt X90D (2017 modell) som hadde gått cirka 25.000km.

Føler at vi ikke får helt den rekkevidden vi burde få.

For eksempel, i dag kjørte jeg 126km. Det var ikke sparsomt kjøring, men jeg var heller ikke hard på pedallen. Vi startet dagen på 80% og sluttet på 40%. Forbruk var på 225wh/km som er greit og 28.3kWh brukt. Det er der jeg ikke forstår. Vis 28.3kWh tilsvarer 40%, da skal vi ha circa 71kWh brukbar batterikapasitet, som er mye mindre en det burde være.

Er det noe jeg forstår feil her? Jeg veit at jeg ikke skal ha 90kWh brukbar kapasitet, men det burde være mye mere en 71kWh.
Hei

Har en model X75 6 måneder gammel. Jeg syns ditt forbruk er høyt for sommeren å være. Vi bruker ca 180-190 Watt/KM. Sjekk luft trykket i dekkene - kanskje det er veldig lavt.
Tesla Model X bestilt 28.09.2017
Audi E-tron bestilt 21.04.17 (avbestilt 1.10.2017)
e Golf levert 18.12.05
Audi Q5 hyttebil levert 28.04.2015 ( til salgs)

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på søndag 29. juli 2018, klokken 15:48
Verdi som helt ny er ikke så nyttig. Det er preset fra fabrikk, og det vil justere seg mot riktig verdi etter noen sykluser.

Fikk ut ca 80-81Wh fra 100% til 0%, så det stemte greit ift brick og buffer under 0.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA