Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppgradere Lyd/ Audio

Startet av Heim1000, onsdag 11. juli 2018, klokken 14:31

« forrige - neste »

Heim1000

Hei

Jeg har akkurat skaffet en i3 fra 2016 som i følge specs er en "Charged" versjon. Den har stor navi/ skjerm, men mangler oppgradert stereo. Ikke veldig imponert over lydbildet i bilen så jeg vil gjerne oppgradere i alle fall høyttalere.

Noen som har erfaring med dette? Ser en leverandør som heter Bavsound har noen løsninger, men ville gjerne hatt noen erfaringer å støtte meg på før eventuell bestilling.

Mvh

KH

1317142119

Anbefaler deg å forsøke å justere litt på innstillingene før du går inn for å kjøpe ny hardware. Du får mye trøkk ut av standardhøyttalerne dine også, hvis du justerer litt på oppsettet fra fabrikk. Tror det er samme høyttalere du har som HK-bilene har - bare at HK har flere (og flere er ikke automatisk bedre :) ). Det virker litt som at BMW ikke har brukt noe særlig energi på å sette opp standardhøyttalerne og at HK har tatt en Samsung og gått alt for mye motsatt vei, slik at forskjellen skal være mest mulig hørbar for de som ikke gidder å prøve seg frem. Også HK høres nemlig skikkelig dårlig ut fra fabrikk og krever en del tilpasning for å bli bra.

Hvis du allikevel ønsker å kjøpe noen bedre høyttalere, så er det like enkelt som på andre biler  :+1:

Klykken

Hvilke tilpasninger snakker du om? Bass/diskant/fader/balanse? Blir ikke bedre lyd av det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

bmw2002

Standardanlegget har veldig dårlige høyttalere. Ikke det samme som HK.

Vurderer selv Bavsound, men vet jo ikke hvor mye bedre det blir

Heim1000

Blir sikkert noe bedring med justering, men utfordringen er som regel at det ikke er nok kraft.

Hvis det finnes en amp i alle utstyrs versjonene, er det i alle fall lys i enden av tunnelen. Blir litt pesete å skulle trekke kabler og koble til hovedenhet fra scratch. Jeg får ta en titt under baksetet, og er det en amp der, så bytter jeg nok med en amp fra Bavsound.

1317142119

Sitat fra: bmw2002 på torsdag 12. juli 2018, klokken 10:16
Standardanlegget har veldig dårlige høyttalere. Ikke det samme som HK.

Vurderer selv Bavsound, men vet jo ikke hvor mye bedre det blir
Nei, det er mye ikke dårligere høyttalere enn HK. Det er færre.

Det er 4 høyttalere uten HK (2 basselementer) og 12 i bilene med HK (også 2 basselementer). 12 mellomtone- og diskanthøyttalere og en forsterker for 5000 kroner. Jeg kan garantere deg at du ikke får noe som helst hifi for den prisen. Sammenlign det med de mye billigere komponentene i surroundanlegg du får til stuen. For 5000 kroner får du det aller dårligste de har på Elkjøp og da får du 5.1 - ikke 12 ...  ::) Ta så med i betraktningen at de 12 er spesialdesignet for i3 med bruk av lettere materialer (noe som gjør høyttalerne dyrere), så bør det være krystallklart at du betaler for mer lyd, ikke bedre lyd. Men forsterkeren i HK-anlegget har høyere output. Det er ikke noe automatikk i at lyden blir bedre av den grunn. Både standard og HK klarer å gjengi klar lyd uten å forvrenge så lenge lydkilden er OK.

HK er bra for de som kjører mye med passasjerer i baksetet, fordi de som sitter bak da får mellomtone- og diskanthøyttalere i døren. For de som stort sett kjører alene eller med en passasjer i forsetet, så er HK bortkastede penger. De som elsker hifi synes begge er ræva og de som lytter til P4 eller Spotify har for dårlig lydkilde til å kunne dra nytte av ekte hifi uansett.

Men det er klart, det er viktig for selvtilliten å kunne rettferdiggjøre å kjøpe "premium" lydanlegg.

Kjøleskapet

Jo, det er andre høyttalere med HK og ikke bare færre.

Jeg kjører i3 både med og uten HK og jeg kan definitivt høre forskjell både ved radio og og Spotify, så jeg tror gjerne at løsningen til Bavsound kan gi lydbildet et løft.


Men det er klart, for de som må rettferdiggjøre et anlegg til 54.000 eller mer som er innkjøpt for selvtilliten, så er det sikkert ingen vits.. ;)

Burger

131osv: Hvordan anbefaler du oppsett av lyden i en charged edition? Kunne jeg fått bedre lyd så hadde jeg blitt veldig glad :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

1317142119

Sitat fra: Kjøleskapet på torsdag 12. juli 2018, klokken 14:09
Jo, det er andre høyttalere med HK og ikke bare færre.

Jeg kjører i3 både med og uten HK og jeg kan definitivt høre forskjell både ved radio og og Spotify, så jeg tror gjerne at løsningen til Bavsound kan gi lydbildet et løft.


Men det er klart, for de som må rettferdiggjøre et anlegg til 54.000 eller mer som er innkjøpt for selvtilliten, så er det sikkert ingen vits.. ;)
Du kan høre forskjell fordi de er satt opp ulikt og du har flere steder lyden kommer fra ...

Du må gjerne føle deg overbevist, men du skal slite med å få folk som jobber med lyd til å bli overbevist om at man får bedre lyd av å dytte inn flere dårlige høyttalere.

1317142119

Sitat fra: Burger på torsdag 12. juli 2018, klokken 14:56
131osv: Hvordan anbefaler du oppsett av lyden i en charged edition? Kunne jeg fått bedre lyd så hadde jeg blitt veldig glad :-)
Det er veldig individuelt, og som det er med TV - det samme oppsettet blir ikke likt på alle enheter. Det er bare bass og diskant man kan justere, så er på et veldig grunnleggende nivå.

Sett på musikken du hører på i det volumet du pleier å høre på musikk (om det er Spotify, så bruk Spotify når du justerer). Så justerer du opp bassen og diskanten dit du mener er riktig for deg. Så kan du justere lyden litt opp og ned for å lytte til om det høres riktig ut også på andre lydnivå. Det er vesentlig forskjell på standard oppsett og tilpasset til ditt øre.

For min del har jeg diskant på 6 til høyre og bass 8 til høyre. Da rister det i stolen og sladrespeilet når  jeg spiller house, samtidig som man får helt fin og klar lyd på mer teatralsk musikk.

Ferry

For å balansere diskusjonen litt. HK-anlegget i i3 er det beste kjøpet av lydutstyr jeg har gjort noen gang. 5500,- rekker ikke langt hos Ståle Krapyl & co. Tviler ikke på at det finnes bedre lyd å få, men det kan fort vekk dra på noen (ti)tusener. Bare en ok forsterker koster like mye som HK-anlegget i i3.

Autowinder

#12
Enig i at HK er verdt hver krone, men er det verdt å oppgradere? Jeg mener det kun kan ha verdi om man sitter i bilen parkert og hører på musikk mye. Under kjøring tror jeg ikke det merkes.

For øvrig, kom over denne videolinken om ny forsterker i en annen post. Ser lett ut å bytte fra HK forsterker :-) Pris så jeg ikke noe sted.

http://tegee.aboedwv.site/dN88BRwrY14/Bimmertech_HiFi_Amplifier_BMW_i3_installation/

Kabelen ut under baksetet er ment for finetuning via USB/PC slik jeg forstår det.

http://tegee.aboedwv.site/HBkw9zo5vGs/Bimmertech_HiFi_amplifier_review_for_BMW_i3/

Edit: US$ 899 pluss frakt og mva for Harman Kardon, og også andre alternativer for Basic/HiFi uten HK.

https://www.bimmer-tech.net/speakers-and-audio-amplifier-for-bmw/
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

SveinJ

...og alle har selvsagt vært inne og sjekket ørene og at det er 100% jevn Hz kurve og ikke noen dip noen steder på frekvenskurven.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Ferry

Sjekket ørene forrige gang jeg var inne og kalibrerte fargesynet og smaksløkene. Så her er alt i henhold til standard. Grå er fremdeles en begredelig "farge", og makrell i tomat burde forbys. ;)

I mine ører er HK-anlegget langt bedre enn hva jeg har hatt i noen annen bil, men jeg har ikke hørt standardanlegget i i3. Er det i det hele tatt en skikkelig forsterker der? En som kjører på mer enn 12 V forsyning internt? Gode innspillinger i flac-format gir store opplevelser for meg, i hvert fall. Kanskje jeg bare er heldig med smaken. Blir vel kanskje som å like en billig vin, du kan anse deg selv som heldig. Og jeg sitter ikke stille i bilen og hører nei, selv om jeg faktisk gjorde det også i starten.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA