Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla WallCharger - Bil lader ikke

Startet av MortenRA, onsdag 11. juli 2018, klokken 10:49

« forrige - neste »

MortenRA

Vet at temaet med Tesla sin Wall Charger (TWC) og e-Golf har vært oppe flere ganger, men selv etter å ha gått gjennom hver eneste av dem, står jeg fortsatt like fast.

Kjøpte for noen måneder siden en brukt e-Golf (2016) som en bil nummer to, da vi har Tesla fra før, og følgelig har vi også en TWC montert i carporten (1-fas 32A 230V). Mye av grunnen til at vi nettopp valgte Golf var type2-ladingen. Før kjøp tok vi med bilen hjem og testet på TWC, og fungerte uten problemer - det samme gjorde det rundt 2ukers tid etter kjøp. Så var det over...

Har forsøkt følgende for å løse problemet:

- Teste TWC (Teslaen lader fint på den)
- Slå ned DIP-switch
- Sette ned max. ampere til 16A
- Sjekket at ingen timere el. annet er innstilt på bilen

e-Golfen lader fint med den medfølgende nødlader, samt andre Type2-ladere. Bilen har vært inne intet mindre enn 3 ganger hos Møller for feilsøking og oppdatering av SW etc, men uten hell. Deretter har dem bedt meg søke internett om hjelp(!). Tenkte å dra til Møller og låne en e-Golf for å prøve hjemme evt, men har ikke mulighet før om noen uker evt.

Noen andre som har opplevd dette? Alle tips/løsninger tas i mot med stor takk!  :)
Tesla Model S 75D - Soon to come

krister461


MortenRA

Sitat fra: krister461 på onsdag 11. juli 2018, klokken 10:56
Funker andre biler på samme TWC?
Bare testet med andre Teslaer - derfor evt. må prøve å få lånt meg e-Golf eller annen med type2-uttak.
Tesla Model S 75D - Soon to come

krister461

Ok. Tesla sine ladestasjoner tar innimellom kvelden, men funker den på Tesla burde den funket på egolf.

Kjelli

Noen løsning her?
Nøyaktig samme problemet bare med ampera e og tmx. Ampera har ladet fint i 3 uker,  men nå er det ikke snakk om. Får bare feilmelding på lade lås ikke på plass. Bilen lader fint alle andre steder.

Vronn

Prøvd å ta strømmen til wallchargeren? Får problemer med min ladekabel med  industrikontakt om den står tilkoblet strømnettet hele tiden. Den trenger å kobles fra innimellom...

Kjelli

Ja. Strøm av og resett er prøvd. Kan koble den av og la den stå av noen timer.

Kjelli

Løst. Dip2 i off posisjon løste alle problemer.

JohnnyQ

#8
Sitat fra: Kjelli på mandag 10. juni 2019, klokken 11:17
Løst. Dip2 i off posisjon løste alle problemer.

Dip2 off var en snedig løsning, i installasjonsmanualen fra Tesla står det krystallklart at «DIP-bryterposisjon 2 skal alltid være i OPP-posisjonen.» (opp er på)

Lader Tesla'n også greit med Dip2 off?
Har du verifisert med Tesla eller elektriker at Dip2 off er OK?

Kjelli

#9
Dip 2 er legacy mode on/off. Står ikke så mye om denne i manualen nei. Men er ikke noen godt bevart hemmelighet;) mener jeg fant info om denne på tesla sine support sider.

Både Opel og tesla lader helt fint nå.

Å spørre elektrikeren om dette er det samme som å spørre postmannen :)

JohnnyQ

Hei Kjelli,

Takk for kjapt svar! Helt enig i at de aller aller fleste trikkere ville blitt svar skyldig, eller kun ville sitert installasjonsmanualen.

Knallbra at du fant ut av dette!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA