Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading før bilen skal stå en måned

Startet av Ulv, tirsdag 10. juli 2018, klokken 23:06

« forrige - neste »

Ulv

Bilen skal stå i ro i en garasje i en måned. Hvor mye lading bør man da ha på batteriet? sånn ca...
2018 e-Golf
2016 Passat Alltrack

jche


Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Jejl

Batteripakken mister minst kapasitet ved ca 40% ifølge en stor test/studie av batterier. Forskjellen opp til 50-60% er knapt målbar, og det er jo greit å ha litt å gå på, siden det selvutlader litt over tid.

Ulv

Lithium batterier bør så vidt jeg vet ikke være 100% oppladet for lenge. Det gjelder i hvertfall guttungens RC bil. Tilsvarende tåler ikke batteriene å bli utladet. Nå er nok bilbatterier vesentlig mer robuste enn andre lithium batterier.
Jeg tippet 30-60% for meg selv, og satser på et sted rundt halvladet som indikert i svaret til jche og Jejl. Takk!

12V kan godt være fulladet tror jeg.
2018 e-Golf
2016 Passat Alltrack

Ulv

Jeg målte 12V batteriet under lading på bilen, en 2018 e-golf. Det lades med (host) schuko nå. Spenningen var 13.5V, med mine marginale kunnskaper tilsier det at 12V lades også ved vanlig opplading.  :+1:
2018 e-Golf
2016 Passat Alltrack

nortrahof

Jeg reiste på sommerferie nylig med 90% SOC på E-Golfen.
Da jeg kom hjem etter 3 uker var SOC så-og-si uforandret. (Annerledes med Tesla som hadde brukt ca. 25% i samme periode til tross for "Power-off").
VAG sier ikke noe om batteriene og SOC - de tåler 100% lading hver gang. - Hadde en E-UP i over 3,5 år og den var alltid fulladet når jeg hadde mulighet til dette - uten nevneverdig kapasitetsforringelse. Derfor er det vist ikke nøye med VAG-biler og SOC ved lading? VAG har innebygget buffer på batteriet som sier at de sikkert kunne "ha tynt ut" mer kilometer på en batterilading. Hadde det vært noen betydning for batteriet, så hadde sikkert VAG kommet med utførlige instruksjoner ved lagring av bilen?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Motorwatt

Sitat fra: nortrahof på torsdag 12. juli 2018, klokken 16:39
Jeg reiste på sommerferie nylig med 90% SOC på E-Golfen.
Da jeg kom hjem etter 3 uker var SOC så-og-si uforandret. (Annerledes med Tesla som hadde brukt ca. 25% i samme periode til tross for "Power-off").
VAG sier ikke noe om batteriene og SOC - de tåler 100% lading hver gang. - Hadde en E-UP i over 3,5 år og den var alltid fulladet når jeg hadde mulighet til dette - uten nevneverdig kapasitetsforringelse. Derfor er det vist ikke nøye med VAG-biler og SOC ved lading? VAG har innebygget buffer på batteriet som sier at de sikkert kunne "ha tynt ut" mer kilometer på en batterilading. Hadde det vært noen betydning for batteriet, så hadde sikkert VAG kommet med utførlige instruksjoner ved lagring av bilen?

Riktig observert og konkludert. Dette er også min erfaring. Jeg kan med min ladestasjon måle forbruket kontinuerlig med ladekurve, og den lader hele tiden med nærmest full kapasitet, og kurven går rett i bunn når batteriet er fullt. Ingen reduksjon av ladekapasitet over 80%.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

eivhelle

Det eneste som virkelig kan skade batteriet, er å kjøre det omtrent helt tomt for deretter å la bilen stå i en måned.

Man skal helst ikke lade batteriet til 100% og la den stå i lengre tid. Spesielt ikke om det i tillegg er varmt. Det vil akselerere kjemiske prosesser som bidrar til å forkorte levetiden til batteriet. Men heldigvis er ikke 100% SOC på batteriet det samme som 100% SOC i battericellene. Derfor er det ingen krise om en skulle fullade bilen før den blir stående.  Men man regner at det mest optimale er å la batteriet ligge et sted mellom 40 og 70 prosent SOC.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Motorwatt

#9
Min mening:

Batteriet i FaceLift har en kapasitet på nesten 35 kW. Det som er over 30 regnes som "buffer" som sikkerhet, og blir ikke utnyttet. Nå er det sjelden man får ladet batteriet opp til 30 fordi man da må ha kjørt helt optimalt før lading, og uten bruk av varme eller AC. Rundt 28 er vel mer normalt. Da er dette allerede ca 20% lavere enn batteriets kapasitet. Altså er det ingen problemer med å la bilen være "toppladet".

Som nevnt lader den også i en helt jevn kurve til batteriet er fullt. Det tror jeg ikke andre el-biler gjør? Muligens dette er annerledes ved hurtiglading, men det er ikke min erfaring.





Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

nojac

Så mens forumet ellers  er fullt av advarsler mot å lade batteriet til 100 %, kan vi eGolf-eiere trygt følge leverandørens anbefaling om å lade til "100 %", fordi  VW har lagt inn en uutnyttet buffer på toppen...

Gjelder dette også  i andre enden av skalaen, slik at vi godt kan kjøre ned mot "0" uten fare for å  redusere batteriets kapasitet?

(Jeg har 250 km til hytta , og de siste kilometerne går på "sparebluss", med 15-20 km restrekkevidde.. . )
2018 e-Golf

Motorwatt

Hadde ikke tatt sjansen på å legge ut på en 250 km tur med nesten null ved ankomst. Men overlever du rekkeviddeangsten, kan du jo lade på hytta ved ankomst.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

nojac

#12
 
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 31. juli 2018, klokken 23:43
Hadde ikke tatt sjansen på å legge ut på en 250 km tur med nesten null ved ankomst. Men overlever du rekkeviddeangsten, kan du jo lade på hytta ved ankomst.

Har bare kjørt 250 km-turen en gang tur/retur. Godt fornøyd med å slippe lading underveis. Godt utvalg i hurtigladere om forbruket skulle bli større (Stavanger-Kristiansand E39).  Ville ikke tatt sjansen om turen gikk inn i fjellheimen.

Men denne tråden handler jo om bufferkapasitet og optimal lading av eGolf. Og mitt spørsmål er om det er uheldig for batteriet å bli kjørt ned mot null på denne måten.
2018 e-Golf

Hyperstress

Sitat fra: nortrahof på torsdag 12. juli 2018, klokken 16:39
Jeg reiste på sommerferie nylig med 90% SOC på E-Golfen.
Da jeg kom hjem etter 3 uker var SOC så-og-si uforandret. (Annerledes med Tesla som hadde brukt ca. 25% i samme periode til tross for "Power-off").
VAG sier ikke noe om batteriene og SOC - de tåler 100% lading hver gang. - Hadde en E-UP i over 3,5 år og den var alltid fulladet når jeg hadde mulighet til dette - uten nevneverdig kapasitetsforringelse. Derfor er det vist ikke nøye med VAG-biler og SOC ved lading? VAG har innebygget buffer på batteriet som sier at de sikkert kunne "ha tynt ut" mer kilometer på en batterilading. Hadde det vært noen betydning for batteriet, så hadde sikkert VAG kommet med utførlige instruksjoner ved lagring av bilen?
Og om du hadde lest instruksjonene så hadde du sett at VW advarer mot å la bilen stå fulladet over flere dager. ;)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress

#14
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 12. juli 2018, klokken 19:52
Min mening:

Batteriet i FaceLift har en kapasitet på nesten 35 kW. Det som er over 30 regnes som "buffer" som sikkerhet, og blir ikke utnyttet. Nå er det sjelden man får ladet batteriet opp til 30 fordi man da må ha kjørt helt optimalt før lading, og uten bruk av varme eller AC. Rundt 28 er vel mer normalt. Da er dette allerede ca 20% lavere enn batteriets kapasitet. Altså er det ingen problemer med å la bilen være "toppladet".

Som nevnt lader den også i en helt jevn kurve til batteriet er fullt. Det tror jeg ikke andre el-biler gjør? Muligens dette er annerledes ved hurtiglading, men det er ikke min erfaring.
Skjønner ikke hvorfor den ikke skal kunne lade batteriet helt opp med mindre en har kjørt optimalt etc. ?

Brutto kapasitet er 35,8 kWh, netto er 31,5 kWh. Altså 12% er ikke tilgjengelig. Jeg vet ikke hvor mye som er satt av under 0% indikert, og till brick protection, men om en sier halvparten, så vil 100% indikert være 94% faktisk oppladet.
Jeg ville ikke latt bilen stå over lengre perioder fulladet, spesielt ikke i kombinasjon med høy temperatur.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA