Skrevet av Emne: Lading før bilen skal stå en måned  (Lest 820 ganger)

Ulv

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 17
    • Vis profil
Lading før bilen skal stå en måned
« på: tirsdag 10. juli 2018, klokken 23:06 »
Bilen skal stå i ro i en garasje i en måned. Hvor mye lading bør man da ha på batteriet? sånn ca...
2018 e-Golf i bestilling
2016 Passat Alltrack

jche

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 108
    • Vis profil
Sv: Lading før bilen skal stå en måned
« Svar #1 på: tirsdag 10. juli 2018, klokken 23:13 »
Omtrent halvfullt...
Lykkelig eier av Opel Ampera E :)
Electric Blue med alt utstyr
Bestilt 19.09.16
Levert 22.05.17

Motorwatt

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 197
    • Vis profil
Sv: Lading før bilen skal stå en måned
« Svar #2 på: tirsdag 10. juli 2018, klokken 23:38 »
Hvorfor ikke toppladet?

Jejl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1303
    • Vis profil
Sv: Lading før bilen skal stå en måned
« Svar #3 på: tirsdag 10. juli 2018, klokken 23:44 »
Batteripakken mister minst kapasitet ved ca 40% ifølge en stor test/studie av batterier. Forskjellen opp til 50-60% er knapt målbar, og det er jo greit å ha litt å gå på, siden det selvutlader litt over tid.

Ulv

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 17
    • Vis profil
Sv: Lading før bilen skal stå en måned
« Svar #4 på: tirsdag 10. juli 2018, klokken 23:47 »
Lithium batterier bør så vidt jeg vet ikke være 100% oppladet for lenge. Det gjelder i hvertfall guttungens RC bil. Tilsvarende tåler ikke batteriene å bli utladet. Nå er nok bilbatterier vesentlig mer robuste enn andre lithium batterier.
Jeg tippet 30-60% for meg selv, og satser på et sted rundt halvladet som indikert i svaret til jche og Jejl. Takk!

12V kan godt være fulladet tror jeg.
2018 e-Golf i bestilling
2016 Passat Alltrack

Ulv

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 17
    • Vis profil
Sv: Lading før bilen skal stå en måned
« Svar #5 på: onsdag 11. juli 2018, klokken 00:32 »
Jeg målte 12V batteriet under lading på bilen, en 2018 e-golf. Det lades med (host) schuko nå. Spenningen var 13.5V, med mine marginale kunnskaper tilsier det at 12V lades også ved vanlig opplading.  :+1:
2018 e-Golf i bestilling
2016 Passat Alltrack

nortrahof

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 667
    • Vis profil
Sv: Lading før bilen skal stå en måned
« Svar #6 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 16:39 »
Jeg reiste på sommerferie nylig med 90% SOC på E-Golfen.
Da jeg kom hjem etter 3 uker var SOC så-og-si uforandret. (Annerledes med Tesla som hadde brukt ca. 25% i samme periode til tross for "Power-off").
VAG sier ikke noe om batteriene og SOC - de tåler 100% lading hver gang. - Hadde en E-UP i over 3,5 år og den var alltid fulladet når jeg hadde mulighet til dette - uten nevneverdig kapasitetsforringelse. Derfor er det vist ikke nøye med VAG-biler og SOC ved lading? VAG har innebygget buffer på batteriet som sier at de sikkert kunne "ha tynt ut" mer kilometer på en batterilading. Hadde det vært noen betydning for batteriet, så hadde sikkert VAG kommet med utførlige instruksjoner ved lagring av bilen?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Motorwatt

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 197
    • Vis profil
Sv: Lading før bilen skal stå en måned
« Svar #7 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 16:49 »
Jeg reiste på sommerferie nylig med 90% SOC på E-Golfen.
Da jeg kom hjem etter 3 uker var SOC så-og-si uforandret. (Annerledes med Tesla som hadde brukt ca. 25% i samme periode til tross for "Power-off").
VAG sier ikke noe om batteriene og SOC - de tåler 100% lading hver gang. - Hadde en E-UP i over 3,5 år og den var alltid fulladet når jeg hadde mulighet til dette - uten nevneverdig kapasitetsforringelse. Derfor er det vist ikke nøye med VAG-biler og SOC ved lading? VAG har innebygget buffer på batteriet som sier at de sikkert kunne "ha tynt ut" mer kilometer på en batterilading. Hadde det vært noen betydning for batteriet, så hadde sikkert VAG kommet med utførlige instruksjoner ved lagring av bilen?

Riktig observert og konkludert. Dette er også min erfaring. Jeg kan med min ladestasjon måle forbruket kontinuerlig med ladekurve, og den lader hele tiden med nærmest full kapasitet, og kurven går rett i bunn når batteriet er fullt. Ingen reduksjon av ladekapasitet over 80%.

eivhelle

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1167
    • Vis profil
Sv: Lading før bilen skal stå en måned
« Svar #8 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 18:44 »
Det eneste som virkelig kan skade batteriet, er å kjøre det omtrent helt tomt for deretter å la bilen stå i en måned.

Man skal helst ikke lade batteriet til 100% og la den stå i lengre tid. Spesielt ikke om det i tillegg er varmt. Det vil akselerere kjemiske prosesser som bidrar til å forkorte levetiden til batteriet. Men heldigvis er ikke 100% SOC på batteriet det samme som 100% SOC i battericellene. Derfor er det ingen krise om en skulle fullade bilen før den blir stående.  Men man regner at det mest optimale er å la batteriet ligge et sted mellom 40 og 70 prosent SOC.
VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver , mai 2017
VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue u/varmepumpe , jan 2015

Motorwatt

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 197
    • Vis profil
Sv: Lading før bilen skal stå en måned
« Svar #9 på: torsdag 12. juli 2018, klokken 19:52 »
Min mening:

Batteriet i FaceLift har en kapasitet på nesten 35 kW. Det som er over 30 regnes som "buffer" som sikkerhet, og blir ikke utnyttet. Nå er det sjelden man får ladet batteriet opp til 30 fordi man da må ha kjørt helt optimalt før lading, og uten bruk av varme eller AC. Rundt 28 er vel mer normalt. Da er dette allerede ca 20% lavere enn batteriets kapasitet. Altså er det ingen problemer med å la bilen være "toppladet".

Som nevnt lader den også i en helt jevn kurve til batteriet er fullt. Det tror jeg ikke andre el-biler gjør? Muligens dette er annerledes ved hurtiglading, men det er ikke min erfaring.





« Siste redigering: torsdag 12. juli 2018, klokken 20:01 av Motorwatt »

nojac

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 78
    • Vis profil
Sv: Lading før bilen skal stå en måned
« Svar #10 på: tirsdag 31. juli 2018, klokken 23:33 »
Så mens forumet ellers  er fullt av advarsler mot å lade batteriet til 100 %, kan vi eGolf-eiere trygt følge leverandørens anbefaling om å lade til "100 %", fordi  VW har lagt inn en uutnyttet buffer på toppen...

Gjelder dette også  i andre enden av skalaen, slik at vi godt kan kjøre ned mot "0" uten fare for å  redusere batteriets kapasitet?

(Jeg har 250 km til hytta , og de siste kilometerne går på "sparebluss", med 15-20 km restrekkevidde.. . )

Motorwatt

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 197
    • Vis profil
Sv: Lading før bilen skal stå en måned
« Svar #11 på: tirsdag 31. juli 2018, klokken 23:43 »
Hadde ikke tatt sjansen på å legge ut på en 250 km tur med nesten null ved ankomst. Men overlever du rekkeviddeangsten, kan du jo lade på hytta ved ankomst.

nojac

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 78
    • Vis profil
Sv: Lading før bilen skal stå en måned
« Svar #12 på: onsdag 01. august 2018, klokken 07:22 »
 
Hadde ikke tatt sjansen på å legge ut på en 250 km tur med nesten null ved ankomst. Men overlever du rekkeviddeangsten, kan du jo lade på hytta ved ankomst.

Har bare kjørt 250 km-turen en gang tur/retur. Godt fornøyd med å slippe lading underveis. Godt utvalg i hurtigladere om forbruket skulle bli større (Stavanger-Kristiansand E39).  Ville ikke tatt sjansen om turen gikk inn i fjellheimen.

Men denne tråden handler jo om bufferkapasitet og optimal lading av eGolf. Og mitt spørsmål er om det er uheldig for batteriet å bli kjørt ned mot null på denne måten.
« Siste redigering: onsdag 01. august 2018, klokken 10:59 av nojac »

Hyperstress

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2073
    • Vis profil
Sv: Lading før bilen skal stå en måned
« Svar #13 på: onsdag 01. august 2018, klokken 08:39 »
Jeg reiste på sommerferie nylig med 90% SOC på E-Golfen.
Da jeg kom hjem etter 3 uker var SOC så-og-si uforandret. (Annerledes med Tesla som hadde brukt ca. 25% i samme periode til tross for "Power-off").
VAG sier ikke noe om batteriene og SOC - de tåler 100% lading hver gang. - Hadde en E-UP i over 3,5 år og den var alltid fulladet når jeg hadde mulighet til dette - uten nevneverdig kapasitetsforringelse. Derfor er det vist ikke nøye med VAG-biler og SOC ved lading? VAG har innebygget buffer på batteriet som sier at de sikkert kunne "ha tynt ut" mer kilometer på en batterilading. Hadde det vært noen betydning for batteriet, så hadde sikkert VAG kommet med utførlige instruksjoner ved lagring av bilen?
Og om du hadde lest instruksjonene så hadde du sett at VW advarer mot å la bilen stå fulladet over flere dager. ;)
TMS85 2015 & e-golf FL 2017
TM3 i bestilling
Tidligere VW e-Up! 2013 og TMS85 2014

Hyperstress

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2073
    • Vis profil
Sv: Lading før bilen skal stå en måned
« Svar #14 på: onsdag 01. august 2018, klokken 08:57 »
Min mening:

Batteriet i FaceLift har en kapasitet på nesten 35 kW. Det som er over 30 regnes som "buffer" som sikkerhet, og blir ikke utnyttet. Nå er det sjelden man får ladet batteriet opp til 30 fordi man da må ha kjørt helt optimalt før lading, og uten bruk av varme eller AC. Rundt 28 er vel mer normalt. Da er dette allerede ca 20% lavere enn batteriets kapasitet. Altså er det ingen problemer med å la bilen være "toppladet".

Som nevnt lader den også i en helt jevn kurve til batteriet er fullt. Det tror jeg ikke andre el-biler gjør? Muligens dette er annerledes ved hurtiglading, men det er ikke min erfaring.
Skjønner ikke hvorfor den ikke skal kunne lade batteriet helt opp med mindre en har kjørt optimalt etc. ?

Brutto kapasitet er 35,8 kWh, netto er 31,5 kWh. Altså 12% er ikke tilgjengelig. Jeg vet ikke hvor mye som er satt av under 0% indikert, og till brick protection, men om en sier halvparten, så vil 100% indikert være 94% faktisk oppladet.
Jeg ville ikke latt bilen stå over lengre perioder fulladet, spesielt ikke i kombinasjon med høy temperatur.
« Siste redigering: onsdag 01. august 2018, klokken 08:59 av Hyperstress »
TMS85 2015 & e-golf FL 2017
TM3 i bestilling
Tidligere VW e-Up! 2013 og TMS85 2014