Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortums økte priser og ladere ute av drift

Startet av ThomasEL, tirsdag 10. juli 2018, klokken 21:43

« forrige - neste »

hsa77

2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

elekTrond

KIWI Ottestad (ikke så langt fra E6 og Hamar) har vært ute av drift ei ukes tid, fant jeg ut i går, da jeg kom fram med skilpadde, uten noen Schuko EVSE nødlader, for den trengte jeg jo ikke, for jeg skulle jo lade med type2 på offentlig stolpe i Hamar, med forhåndsinstallert app, men han far hadde glemt å levere tippekupongen i går, og han glemte å legge inn bankkortet i appen, så da han kom fram tel Hamar mæ slakt, hadde han ikke tid til å dille med disse nymotens greiene, og gikk for plan B og lading på IKEA. *puuh*

Det var bare det at GOM = 5 km og IKEA ligger 8 km unna. Er litt kjent og finner ut at KIWI ligger kun 4 km unna. Riktignok i motsatt retning, men det er nå så. Tenker faktisk på å sjekke www og Fortum appen, men teflonen er for gammal og støttes ikke av appen! (Android v4.1.2)

Så i stedet for å blomstre på en offentlig type2 og appe i timevis, kjører jeg blindt ut i mørkret kun på instrumentene (som ikke virker), bare for å komme fram til en "Feil på hurtigladeren!" Heldigvis får jeg type2 til å virke, som koster kr 46,- for 2,48 kWh. Eller 18,55kr/kWh, om du vil ... Dette gir meg 19 GOM-km, nok til å rekke Fortum IKEA Ringsaker 11 E6 kilometre unna.

PS! Jeg og lille mjau kjørte 225,7 relativt smertefrie kilometre i går inkl. tre suksessfulle Fortum-stopp, så jeg er ikke bare ute etter å svartmale Fortum. Hurtigladerne deres er fine som snus de, bare de virker ...

FML
'13 Mjau

Panduck

CC Hamar har jo 3 hurtigladere, det hadde kanskje vært bedre. Men har man ikke app er det vanskelig å vite, for på www siden står det at de har 1 hurtiglader der. I følge websiden har de heller ikke ladere på Rena, Koppan og Elvenstad. Om de synes laderene er for lite brukt, bør de kanskje ikke gjemme at de har de?

elekTrond

 :o Ja for pokker, det har du rett i! *panneklask*

Jeg har jo sett bilde av de på CC, jeg hadde bare glemt at de eksisterte. I mitt hode er det fortsatt bare noen schukoer og TWC'er i CC-kjelllern. Det dumme er at jeg sto (uten schukoladekabel) ved schukoladern på Johannesløkka (bak Cirkle K og) rett ved siden av CC, mens jeg sjekket ut avstand til IKEA og KIWI på maps.google. Snakker om å ikke gjøre hjemmeleksa si årntli' ...  ::)

Kjenner også godt til GK-ladern på Maxi Hamar Vest, men det var like feil retning som å kjøre sørover til KIWI, så da ble det sånn. Men nå har jeg fått det verste gruffet ut av systemet, så da skal jeg ikke spore av tråden noe mer enn den er.  :police:
'13 Mjau

hsa77

Fortum laderen på Ottestad er nede mer enn den er oppe, merkelig at Fortum ikke kan levere bedre! GK på Maxi Hamar har jeg brukt mange ganger, alltid i orden! Det burde imidlertid vært flere ladere her, ofte opptatt.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Counterpointer

Kundeservice er blitt mye dårligere også. De (hvertfall noen) er ikke spesielt interesserte i å hjelpe. Kan jo henge sammen med mye nedetid på ladere og en generelt dårlig spiral nedover i service generelt.

Panduck

Sitat fra: hsa77 på søndag 16. september 2018, klokken 00:31
Fortum laderen på Ottestad er nede mer enn den er oppe, merkelig at Fortum ikke kan levere bedre! GK på Maxi Hamar har jeg brukt mange ganger, alltid i orden! Det burde imidlertid vært flere ladere her, ofte opptatt.

Selvfølgelig kan fortum levere bedre, det ser man på de stasjonene de bygger på mer sentrale plasser. Nissan-laderne som ble satt opp ved KIWI-butikker, som fortum arvet, er nok ikke de lokasjonene fortum er mest interessert i å ivareta. Laderene på Kløfta (der det er 2 stykk) var i begynnelsen mye i bruk. Når det etterhvert dukket opp fine gode lokasjoner langs E6, har de stått relativt alene, selv om elbilsalget har skutt i været.

Jeg forstår at de ikke er så interessert i disse lokasjonene, men jeg synes de bør være ærlige om det. Enten ivaretar de laderene sine, ellers så kan de flytte det til en mer salgbar lokasjon.

Electrix

Jeg kjørte E39 fra Kristiansand og litt forbi Flekkefjord i helga og ladet noen ganger på hurtigladere. Hurtigladerne var i kontinuerlig drift nesten hele tiden mens vi var der. Jeg skjønner ikke helt at det skal være et stort problem at disse er for lite i bruk slik at Fortum må ta høy pris, men nå ladet vi på GK, mye pga lavere pris, og det er jo mulig at det er det alle andre gjør også. Det er i så fall synd om Fortum priser seg ut, det er bra med flere aktører. Min erfaring er i alle fall dette:

GK Lyngdal på vei vestover, her var 3 av 3 hurtigladere fra GK i bruk, men en bil kjørte rett etter at jeg kom så fikk ladet nesten med en gang. En av de andre ladende biler avlsuttet lading og dro og ble raskt erstattet av en annen bil som tok den ledige hurtigladeren.

GK Flekkefjord på vei hjem igjen, her er det bare en hurtiglader, den var opptatt av en Leaf og 1 annen Leaf ventet i kø. Vi kjøpte pizza og spiste mens den ladet ferdig og bil nr  2 overtok. En eGolf kom og ladet på type 2. Kjøpte så kaffe som vi drakk mens vi ladet når den ble ledig, og i mellomtiden kom en i3 og stillte seg i kø. Siden det var kø og bilen ladet tregt pga lav temperatur dro vi videre når vi hadde nok til å rekke Lyngdal.

GK Lyngdal på vei hjem, 1 av 3 hurtigladere i bruk og en Merce på type 2, 1 bil dro og en ny kom mens vi ladet.

GK Søgne, En Zoe ladet på type2, en leaf på hurtiglader og en hurtiglader ledig. Mens vi ladet kjørte den andre Leafen og en ny elbil kom og startet lading på den andre hurtigladeren.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ellemelle

Sitat fra: Electrix på onsdag 10. oktober 2018, klokken 10:45
her er det bare en hurtiglader, den var opptatt av en Leaf og 1 annen Leaf ventet i kø. Vi kjøpte pizza og spiste mens den ladet ferdig og bil nr  2 overtok.
Hvis ikke Fortum (og GK) øker antall ladere pr lokasjon, blir de redusert til å være en backup-løsning for Ionity sitt ladenettverk, ihvertfall blant de som har CCS.
Hvor lenge kan de leve av å servere smuler til de som ikke rekker mellom to Ionity-ladere?

goggo

Sitat fra: Electrix på onsdag 10. oktober 2018, klokken 10:45
Jeg skjønner ikke helt at det skal være et stort problem at disse er for lite i bruk slik at Fortum må ta høy pris, men nå ladet vi på GK, mye pga lavere pris, og det er jo mulig at det er det alle andre gjør også. Det er i så fall synd om Fortum priser seg ut.

Ja det ser ut som om folk flest endelig har fått med seg at det er mye billigere å lade hos GK enn hos Fortum nå.
Forøvrig rart at ikke GK oppgraderer til 2 hurtigladere på de lokasjonene med mye trafikk hvor de bare har 1 hurtiglader nå. Da tenker jeg på steder som Flekkefjord, Kristiansand (Vesterveien), Kjerlingland (Der står det riktig nok en ekstra Chademolader, men den er jo nesten alltid ute av drift og dessuten har den det gamle håndtaket med den omvendte låsemekanismen som gjør at folk ikke får til å bruke den), og Kragerø (Sannidal).
Jeg tror det er mange som gjør som meg - og ikke stopper på de stedene som kun har en hurtiglader men i stedet kjører til nærmeste ladestasjon med 2 eller flere ladere.

Fin lade-rapport forresten Electrix, det er vel omtrent slik jeg oppfatter situasjonen når jeg kjører mellom Kristiansand og Oslo også.

mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA