Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Blå 3-fas industrikontakt 230V 32A for lading av i3 High Voltage Edition

Startet av perandre, tirsdag 10. juli 2018, klokken 14:18

« forrige - neste »

perandre

Som ny eier av en BMW i3 2016 High Voltage Edition, lurer jeg på hvordan jeg kan gjøre bruk av industrikontakten på huset. Det er altså en blå 3-fas industrikontakt (230V) merket med 32A (sikringsskapet begrenser kursen til 25A).

High Voltage Edition tillater såvidt jeg vet 7,2kW/32A over 1-fas, så jeg håpet å kjøpe en enkel overgang til 1-fas, og derfra en kabel til BMW-en.

Så enkelt er det kanskje ikke. Hva er rimeligste opsjon som gjør best nytte av uttaket?
Model S 85 - 2013

Orbit

Du trenger tre ting:

  • Sjekk at kontakten tilfredsstiller kravene til elbillading (det vil i praksis si at det er jordfeilvern type B på kursen), evt oppgradere denne
  • Ladekabel med "kladd" som støtter mer enn 10A. Med i3, bør du ta steget opp til en 3-fas kabel dersom du først skal gjøre denne investeringen
  • Overgang fra ladekablen til din kontakt (du vil bare kunne utnytte én fase, dvs 230V @ 25A = 5.7KW, helst litt mindre enn dette for ikke å kjøre sikringen på max i timesvis)

Så totalt ender du opp rundt 10000 kr (dersom du må bytte jordfeilvern). Da er en ladestasjon bedre innenfor samme budsjett. Løsningen over har en fordel dersom du ofte har mulighet til å bruke rød/blå industristikk også andre plasser enn hjemme. I så fall bør du også ha et adapter til 16A rødstikk, som er vanligere enn 32A.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JorgenM

Forøvrig, 'High Voltage Edition' er bare et navn på utstyrsnivået og har ingenting med f.eks lading å gjøre. Alle 3 utstyrsnivåene av i3 facelift støtter samme type lading.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

perandre

Sitat fra: Orbit på tirsdag 10. juli 2018, klokken 14:30
Så totalt ender du opp rundt 10000 kr (dersom du må bytte jordfeilvern). Da er en ladestasjon bedre innenfor samme budsjett.

Takk for fyldig svar! Da høres du som en ladestasjon er riktig valg. De jeg har sett på (dvs Ratio) krever imidlertid også jordfeilvern type B i sikringsboksen installert, ser det ut til. Er det ellers noe annet jeg bør ta stilling til vedr ladeboks; det er vel neppe vits i å kjøpe noe som kan gå over 7kW?
Model S 85 - 2013

perandre

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 10. juli 2018, klokken 14:44
Forøvrig, 'High Voltage Edition' er bare et navn på utstyrsnivået og har ingenting med f.eks lading å gjøre. Alle 3 utstyrsnivåene av i3 facelift støtter samme type lading.

Under kvitteringen for ekstrautstyr, står High Voltage Edition som ett av mange punkter, med underpunktene Hurtiglading AC, Hurtiglading DC (60 Ah-modell). Tror dette er endret i senere modeller.
Model S 85 - 2013

Orbit

Du får også Ratio (og andre, f.eks EcoLite) med innebgygd jordfeilvern. Det er oftest [mye] billigere enn kjøp+montering av vern fra elektriker. Elbilhjelpen har en kampanje på ferdig installasjon med Ratio til kr 7990 for 16A, så må du regne med en tusenlapp ekstra for 32A (+900 for stasjon, + noe ekstra for tykkere tilførselskabel).

Siden du har IT-nett, er 1-fas 32A det beste du kan få til. Ta også en titt på Zappi ladestasjon fra Elbilhjelpen. Den kan samkjøres med resten av huset, slik at du holder effekttoppene nede (når effektavgiften etterhvert kommer også for private husholdninger).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

perandre

Sitat fra: Orbit på tirsdag 10. juli 2018, klokken 20:51
Du får også Ratio (og andre, f.eks EcoLite) med innebgygd jordfeilvern.

Takk igjen for konkrete tips! EcoLite så velding interessant ut, da den tydeligvis kan leveres med CEE-overgang og at dette i så fall ikke krever hjelp fra elektriker? De skriver at

> det ikke er tillatt å installere ladestasjon som kommer uten tilførselskabel/CEE-støpsel selv.

Totalprisen blir da lavere enn ved å kjøpe Ratio med installasjon fra Elbilhjelpen, siden jeg ikke ser noen installatører i Østfold.

Sitat fra: Orbit på tirsdag 10. juli 2018, klokken 20:51Ta også en titt på Zappi ladestasjon fra Elbilhjelpen. Den kan samkjøres med resten av huset, slik at du holder effekttoppene nede (når effektavgiften etterhvert kommer også for private husholdninger).

Har Zappi o.l. noen effekt når jeg allerede benytter Lavpris-lading med Tibber strømavtale, tro? De har har BMW-integrasjon, og det ser ut til å fungere fint.
Model S 85 - 2013

turfsurf

Sitat fra: perandre på tirsdag 17. juli 2018, klokken 08:39
Har Zappi o.l. noen effekt når jeg allerede benytter Lavpris-lading med Tibber strømavtale, tro? De har har BMW-integrasjon, og det ser ut til å fungere fint.
Zappi kan jo og overvåke det totale strømtrekket til huset og kutte lading ved overbelastning.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Sitat fra: perandre på tirsdag 17. juli 2018, klokken 08:39
EcoLite så velding interessant ut, da den tydeligvis kan leveres med CEE-overgang og at dette i så fall ikke krever hjelp fra elektriker? De skriver at

> det ikke er tillatt å installere ladestasjon som kommer uten tilførselskabel/CEE-støpsel selv.

Totalprisen blir da lavere enn ved å kjøpe Ratio med installasjon fra Elbilhjelpen, siden jeg ikke ser noen installatører i Østfold.
Dersom CEE-stikket er eneste last på kursen, mener jeg dette skal gå greit. Men sjekk med leverandør du velger for sikerhets skyld. (Og dersom stikket står i frittliggende garasje, er det nå lempet litt på reglene så du også kan ha litt lys etc på kursen). Ladespesialisten (EcoLite) holder til i Fredrikstad, som kanskje gjør at du kan hente selv. Ladespesialisten (Ratio/Zappi/++) leverer også samtlige (?) av sine ladestasjoner med CEE-kit som opsjon (men da må enten ladestasjonen eller kurssikringen ha jordfeilvern klasse B).

Sitat fra: perandre på tirsdag 17. juli 2018, klokken 08:39
Sitat fra: Orbit på tirsdag 10. juli 2018, klokken 20:51Ta også en titt på Zappi ladestasjon fra Elbilhjelpen. Den kan samkjøres med resten av huset, slik at du holder effekttoppene nede (når effektavgiften etterhvert kommer også for private husholdninger).

Har Zappi o.l. noen effekt når jeg allerede benytter Lavpris-lading med Tibber strømavtale, tro? De har har BMW-integrasjon, og det ser ut til å fungere fint.

Vet Tibber hvor mye strøm resten av huset trekker? Hvis ikke, vil bruk av kun Tibber gjøre at du kommer billig(st) ut på strømprisen. Men dersom Tibber ikke kjenner husets forbruk, vil du kunne få utslag på den kommende effektavgiften (som blir en del av nettleien, ikke strømprisen) til netteier. Jeg er litt på tynn is her, men tror Tibber vil hjelpe det med å lade på gunstig tidspunkt (når det kommer varierende strømpris gjennom døgnet), mens Zappi m/lastbalansering mot annet forbruk vil begrense effekttoppen (og dermed kommende effektavgift over nettleien). De forslagene som er ute til hvordan effektavgift skal beregnes, ser bare på maksimal effekt i løpet av vilkårlig time, selv om dette skjer på et tidspunkt hvor det likevel er overkapasitet i nettet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

perandre

Sitat fra: Orbit på tirsdag 17. juli 2018, klokken 09:06

Dersom CEE-stikket er eneste last på kursen, mener jeg dette skal gå greit. Men sjekk med leverandør du velger for sikerhets skyld.

Fint, jeg skal høre hva de ulike sier, og melde tilbake. Med innebygd jordvernbryter og uten behov for installasjon, er det penger å spare.


Sitat fra: Orbit på tirsdag 10. juli 2018, klokken 20:51

Vet Tibber hvor mye strøm resten av huset trekker? Hvis ikke, vil bruk av kun Tibber gjøre at du kommer billig(st) ut på strømprisen. Men dersom Tibber ikke kjenner husets forbruk, vil du kunne få utslag på den kommende effektavgiften (som blir en del av nettleien, ikke strømprisen) til netteier. Jeg er litt på tynn is her, men tror Tibber vil hjelpe det med å lade på gunstig tidspunkt (når det kommer varierende strømpris gjennom døgnet), mens Zappi m/lastbalansering mot annet forbruk vil begrense effekttoppen (og dermed kommende effektavgift over nettleien). De forslagene som er ute til hvordan effektavgift skal beregnes, ser bare på maksimal effekt i løpet av vilkårlig time, selv om dette skjer på et tidspunkt hvor det likevel er overkapasitet i nettet.

Tibber vet hva resten av huset forbruker, men du har nok rett: Den tar bare hensyn til kraftprisen, ikke effekttopper/ting relatert til nettleie. Slik tolker jeg https://store.tibber.com/no/store/bmw/
Model S 85 - 2013

elektrolux

Ratio har forøvrig lansert en serie med innebygget jordfeilvern type DC som eliminerer behov for B vern.

Koster også mindre enn dem med B vern innebygget.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

perandre

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 17. juli 2018, klokken 11:00
Ratio har forøvrig lansert en serie med innebygget jordfeilvern type DC som eliminerer behov for B vern.

Koster også mindre enn dem med B vern innebygget.

Hei, regner med du sikter til f.eks denne: https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/74-kw-homebox-type-2-stikk-og-innebygget-6-ma (jeg har 25A på kursen).

Hva blir prisen på denne med 2m kabel/kit for kobling til blå CEE (som jeg kan koble til selv uten elektriker)?
Model S 85 - 2013

perandre

Etter en kjapp sjekk: Det skal være greit å droppe installatør for å montere ladestasjon som kommer ferdig for å plugges i CEE (industrikontakt). Dette forutsetter selvsagt at man har en fungerende CEE uten annet på kursen, og at stasjon eller kurs har korrekt jordefeilvernbryter.
Model S 85 - 2013

Orbit

Sitat fra: perandre på tirsdag 17. juli 2018, klokken 10:23
Tibber vet hva resten av huset forbruker, men du har nok rett: Den tar bare hensyn til kraftprisen, ikke effekttopper/ting relatert til nettleie.

Det blir jo etterhvert et optimaliseringsproblem her: På natta ønsker en å lade raskest mulig i de timene strømprisen er lav, men samtidig vil en stor effekt der føre til høy effektavgift på nettleien for hele måneden. Så blir det en avveining om du vil pådra deg noe ekstra effektavgift for å kunne tappe billig nattstrøm (dersom det mer enn tjener inn effekttillegget).

Med en 5.7 kW lader (25A) vil kanskje dette uansett ikke gi noen effekttopp dersom du likevel ligger over dette på morgen/ettermiddag for huset. Hos oss ligger vi rundt 6-7kW peak en kald vintermorgen (kun elektrisk oppvarming), utenom lading.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: perandre på tirsdag 17. juli 2018, klokken 11:15
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 17. juli 2018, klokken 11:00
Ratio har forøvrig lansert en serie med innebygget jordfeilvern type DC som eliminerer behov for B vern.

Koster også mindre enn dem med B vern innebygget.

Hei, regner med du sikter til f.eks denne: https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/74-kw-homebox-type-2-stikk-og-innebygget-6-ma (jeg har 25A på kursen).

Hva blir prisen på denne med 2m kabel/kit for kobling til blå CEE (som jeg kan koble til selv uten elektriker)?

Vær obs på at den forutsetter at du har A-vern på kursen fra før da DC-vern alene ikke oppfyller kravene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA