Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ECOlight ladestasjon, erfaringer

Startet av Knotten123, tirsdag 10. juli 2018, klokken 09:19

« forrige - neste »

Knotten123


Ferry

Sitat fra: jkirkebo på mandag 16. juli 2018, klokken 17:13
Vil man ha billigst mulig installasjon, så bli enige om en fair timepris og et ikke alt for stort påslag på materiell og ta det på timebasis.

Det er den prosessen der som er et av de store hinderne for å bruke håndverkere. Å skulle gå inn i forhandlinger om påslaget på materiellet sitter nok ganske langt inne for mange. Og med de villedende prisene som det opereres med så sitter en igjen med et inntrykk av å bli lurt hver gang.

Nordlands

#17
Enig der, hadde nettopp inne en rørlegger hvor noe av materiellet kostet +250 % fra det jeg selv kan kjøpe det for uten rabattavtale med grossist - og "bare" +125 % fra "veiledende" listepris hos grossist. Hjelper lite med grei timeføring og timepris når påslagene utgjør halvparten av regningen. Da det var en liten jobb hadde jeg dessverre ikke tatt meg bryet med å forhandle på forhånd, men av erfaring regner jeg med at jeg da ville fått beskjed om at de uansett bare tar 10-20 % påslag med utgangspunkt i en annen pris igjen.

For installasjon av ladestasjon vil jeg mest sannsynlig gå for fastpris siden jeg vil kombinere det med oppgradering av øvrig sikringsmateriell, da slipper jeg også å se påslagene gjemt bak "rabatt".

Edit: Kan nevne at jeg også har gått for Zappi, med Harvi for trådløs overføring fra lastsensor.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

limvingen

Sitat fra: gr på tirsdag 10. juli 2018, klokken 20:55
Har også Ecolite....... kan også settes opp med justerbar ladestrøm på ekstern bryter uten store inngrep.



Har noen en beskrivelse på hvordan dette kan gjøres? Eller må den leveres slik fra forhandler?

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: limvingen på fredag 14. september 2018, klokken 09:49
Sitat fra: gr på tirsdag 10. juli 2018, klokken 20:55
Har også Ecolite....... kan også settes opp med justerbar ladestrøm på ekstern bryter uten store inngrep.



Har noen en beskrivelse på hvordan dette kan gjøres? Eller må den leveres slik fra forhandler?

Du kan fikse det i etterkant. Det trengs en signalkabel, som kobles til terminal IC og 0V på kontrollerkortet. Så trenger du en bryter, enten en vanlig lysbryter om 2 nivåer er ok eller f.eks en Elko RS16/29 om du vil ha 4. En slik Elko reguleringsbryter kombinert med motstand for 16A og 25A gir mulighet til å velge 32A, 25A, 16A og 7A.

Bryteren brukes til å legge inn div. motstander over signalkabelen. 536 ohm gir 25A, 348 ohm gir 16A. Reguleringsbryteren legger inn den ene motstanden på trinn I (for 25A), den andre på trinn II (for 16A) og begge i parallell på trinn III (da får man 7A som resultat). På trinn 0 får man 32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA