Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading i Oslo

Startet av knubjr, tirsdag 10. juli 2018, klokken 08:03

« forrige - neste »

knubjr

Jeg kjører en Kia Soul EV 2016 og i løpet av de siste månedene er det skjedd noe med de eldre ladestasjonene i Oslo (de med vanlig stikkontakt (schuko)).

Det kan se ut til at ladeledningen ikke godtas av ladestolpene. Jeg får ladet på vanlige stikkontakter, f.eks på. hytta men uansett hvilken ladestolpe i Oslo jeg velger skjer det ingenting (jeg har forsøkt 6-7 forskjellige stolper). Jeg har til og med tatt ut ledning på biler som lader og koblet til min ladeledning for å sjekke om det er ladeporten som ikke fungerer. Hvis jeg plugger inn ladeledningen hjemme eller på hytta lyser det gult i boksen på ledningen. Når jeg kobler til ladestolpene kommer det ikke lys. Først trodde jeg det var noe feil med min kabel eller med bilen men nå har jeg hørt at en annen Kia Soul eier har nøyaktig det samme problemet.

Noen som kjenner til dette?

Kan Oslo Kommune ha endret programmeringen på stolpene (det fungerte bra tidligere)?
Er det noe med software'en på Kia'en som gjør at dette krasjer?

Orbit

Har du prøvd å manuelt trykke inn bryteren for lokket til ladestolpen? Det skjer ingenting før denne signalerer at lokket er lukket.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TB

Nye stolper krever rfid kort. Er det en slik ny stolpe du har forsøkt?

Eller de gamle med dør?

Kan det være delvis brudd i kabelen? Kontakt i noen posisjoner?

Det beste er også å bruke type2 til type kabel. Var en slik med bilen når du kjøpte den? Hvis ikke ville det være smart å kjøpe en da ladestasjon med type 2 er den typen som blir brukt fremover.


Når du har tatt ut kabelen fra andre, kan det være bilen er ferdig ladet? Dermed  starter ikkje lading før etter ny godkjenning med rfid?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

knubjr

Det er en gamle stolper med metalldør i Bislett-området.
Ledningen fungerer fint på andre schuko-kontakter.
Det er type 2 kabel jeg stort sett bruker men en sjelden gang trenger jeg lading på de gamle stolpene. De få type 2 stolpene på Bislett er nesten aldri ledig.
Ikke rfid på de gamle stolpene.
Jeg har låst lokket uten at det har hjulpet.

Orbit

#4
Sitat fra: knubjr på tirsdag 10. juli 2018, klokken 08:28
Jeg har låst lokket uten at det har hjulpet.

Sitat fra: Orbit på tirsdag 10. juli 2018, klokken 08:15
Har du prøvd å manuelt trykke inn bryteren for lokket til ladestolpen? Det skjer ingenting før denne signalerer at lokket er lukket.

Låsen i seg selv starter ikke lading. Det er som sagt en bryter i stolpen som lokket skal trykke inn, men mekanikken her er ofte bøyd slik at så ikke skjer. Der er derfor best å trykke inn denne knappen manuelt (helt oppe til høyre, over kontaktene og sikringen), før du låser lokket. Det holder å holde inne knappen 5-10 sek til du ser ladingen starter. Det stopper ikke når du slipper knappen, da dette er det samme som å låse opp et fungerende lokk (som heller ikke stopper lading).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

knubjr


Cral

Sitat" Jeg har til og med tatt ut ledning på biler som lader og koblet til min ladeledning for å sjekke om det er ladeporten som ikke fungere"

Har disse bilene startet å lade igjen når du har koblet dem på igjen?
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

knubjr

Sitat fra: Orbit på tirsdag 10. juli 2018, klokken 08:55
Sitat fra: knubjr på tirsdag 10. juli 2018, klokken 08:28
Jeg har låst lokket uten at det har hjulpet.

Sitat fra: Orbit på tirsdag 10. juli 2018, klokken 08:15
Har du prøvd å manuelt trykke inn bryteren for lokket til ladestolpen? Det skjer ingenting før denne signalerer at lokket er lukket.


Låsen i seg selv starter ikke lading. Det er som sagt en bryter i stolpen som lokket skal trykke inn, men mekanikken her er ofte bøyd slik at så ikke skjer. Der er derfor best å trykke inn denne knappen manuelt (helt oppe til høyre, over kontaktene og sikringen), før du låser lokket. Det holder å holde inne knappen 5-10 sek til du ser ladingen starter. Det stopper ikke når du slipper knappen, da dette er det samme som å låse opp et fungerende lokk (som heller ikke stopper lading).

Takk, dette gjorde susen. Fungerte perfekt Ü

knubjr

Sitat fra: Cral på onsdag 11. juli 2018, klokken 09:33
Sitat" Jeg har til og med tatt ut ledning på biler som lader og koblet til min ladeledning for å sjekke om det er ladeporten som ikke fungere"

Har disse bilene startet å lade igjen når du har koblet dem på igjen?

Nei, men tipset om å holde inne bryteren for døren til ladestolpen i 5 sekunder fungerte Ü

Cral

Sitat fra: knubjr på torsdag 12. juli 2018, klokken 08:24
Sitat fra: Cral på onsdag 11. juli 2018, klokken 09:33
Sitat" Jeg har til og med tatt ut ledning på biler som lader og koblet til min ladeledning for å sjekke om det er ladeporten som ikke fungere"

Har disse bilene startet å lade igjen når du har koblet dem på igjen?

Nei, men tipset om å holde inne bryteren for døren til ladestolpen i 5 sekunder fungerte Ü

Så da avsluttet du lading for andre som sto og ladet, slik at de ikke kom tilbake til en bil som var ladet som forventet......
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

knubjr

Sitat fra: Cral på fredag 13. juli 2018, klokken 07:28
Sitat fra: knubjr på torsdag 12. juli 2018, klokken 08:24
Sitat fra: Cral på onsdag 11. juli 2018, klokken 09:33
Sitat" Jeg har til og med tatt ut ledning på biler som lader og koblet til min ladeledning for å sjekke om det er ladeporten som ikke fungere"

Har disse bilene startet å lade igjen når du har koblet dem på igjen?

Nei, men tipset om å holde inne bryteren for døren til ladestolpen i 5 sekunder fungerte Ü

Så da avsluttet du lading for andre som sto og ladet, slik at de ikke kom tilbake til en bil som var ladet som forventet......

Det var det du la merke til i denne saken? Fantastisk, du trenger ikke svare.
Nei, de fortsatte lading som tidligere. Jeg vet ikke hvorfor.

Cral

Jeg spurte, for noen hadde koblet meg av laderen (og flyttet meg fra den ene til andre andre plassen i ladestolpen) uten å starte ladingen igjen....

Det løste seg på hurtiglader, men burde være unødvendig...
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

knubjr

Sitat fra: Cral på søndag 15. juli 2018, klokken 21:51
Jeg spurte, for noen hadde koblet meg av laderen (og flyttet meg fra den ene til andre andre plassen i ladestolpen) uten å starte ladingen igjen....

Det løste seg på hurtiglader, men burde være unødvendig...

Ok, da skjønner jeg Ü

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA