Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

25 000 kr i egenandel ved skade på lånebil!!

Startet av Mr.D, søndag 08. juli 2018, klokken 13:02

« forrige - neste »

Mr.D

Sitat fra: Jejl på mandag 09. juli 2018, klokken 17:06
Hvis du regner med bonustapet så koster det ofte over 50 000 kr å bruke egen forsikring, selv om du bare har 4000 i egenandel.

Hvis det er tilfellet med den forsikringen du har vil jeg anbefale deg å shoppe rundt etter ny forsikring.
Jeg har IF og smeller det vil jeg ha 0 i bonus tap og egenandel på 4 000 (men har spart opp over flere år, så jeg har over 6 000 i goodwill som gjør at jeg i realiteten ikke må ut med ei eneste krone). Smeller det nok en gang innenfor 5 år vil jeg ha 5% i bonus tap (ned fra 75 til 70), som vil øke til 75 hvis jeg kjører et år til skadefritt.  Når jeg betaler 8000 i året i dag er det mye som skal til for at jeg er i nærheten av å nærme meg 25 000, og ikke minst 50 000 som du skisserer her om det smeller.

Mr.D

Ble nylig oppringt fra Forbrukerrådet ang egenandel ved skade på lånebil når egen bil er inne for utbedring for feil eller mangler (gjelder ikke service eller reparasjon ved skade el.). De har sett nærmere på saken og de konkluderer med at hvis man er uheldig å forårsaker skade på lånebil og blir pliktig til å betale egenandel vil Tesla være erstatningspliktig for differansen du har på din egen bil og det de evt. krever i egenandel på lånebilen. Med andre ord, har du f eks 4 000 i utgifter/egenandel ved skade på egen bil(da må kostnaden forbundet med bonustap osv inkluderes fordi det er din reelle kostnad) og Tesla forlanger 25 000 for sin lånebil, vil de måtte erstatte differansen på kr 21 000.
De begrunner dette med at det er en direkte årsakssammenheng mellom din merutgift som kunde og at din bil er inne for utbedringer/rettinger.

krl

Dette høres fornuftig ut. Det betyr nok at bilforhandlerene bør oppgradere forsikringen sin  :)

Diravi

Det er også mulig at NAF sin egenandelsforsikring dekker noe av det Tesla evt. ville kreve ved skade på leiebil. Står i hvert fall ikke noe om begrensning på hvor leiebil brukes.

https://www.naf.no/medlemskap/medlemsfordeler/naf-super-cdw/
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Amoss

Sitat fra: Diravi på lørdag 21. juli 2018, klokken 13:37
Det er også mulig at NAF sin egenandelsforsikring dekker noe av det Tesla evt. ville kreve ved skade på leiebil. Står i hvert fall ikke noe om begrensning på hvor leiebil brukes.

https://www.naf.no/medlemskap/medlemsfordeler/naf-super-cdw/

Nei, det står under betingelsene:
Sitat
Medlemmet må være ansvarlig for leieforholdet

Når man får lånebil fra Tesla så er det Tesla som er ansvarlig for det evnt. leieforholdet.
Model S 85D

sylwester

Jeg hadde et liknende aha-øyeblikk da Leafen var inne etter jeg ble truffet i hekken. Jeg har 4'kr i egenandel på mine biler og reagerte på at leiebilen kom med 12'kr egenandel, men siden det ikke kommer noe bonustap så er 12'kr ikke veldig dyrt og jeg beholder 75%6+ på egen bil.  Hvis jeg hadde 75%1+ så ville det koste mer enn 12,5'kr og ved 70% ville det kostet 21'kr å bruke egen forsikring.

For Tesla så driver ikke de med forsikring så det er noe mer diffust, men etter min lille utregning over så høres ikke 25' stivt ut og jeg har hørt forikringen er noe dyrere på TMS/TMX så jeg regner med at hvis dere selv regner på dette så er det vinn vinn uansett.

Forsikringsselskapene kunne sikkert å tilbudt å utvide forsikringen på en bil til også å gjelde leiebil der bilen er på service/verksted. Da ville bilen vært dobbeltforsikret og du kan velge å bruke hvem av de du vil og forsikringsselskapene pleier å dele litt på utgiftene der et objekt er dobbeltforsikret uten at det påvirker deg.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ellemelle

Sitat fra: sylwester på lørdag 21. juli 2018, klokken 14:54
Jeg hadde et liknende aha-øyeblikk da Leafen var inne etter jeg ble truffet i hekken. Jeg har 4'kr i egenandel på mine biler og reagerte på at leiebilen kom med 12'kr egenandel, men siden det ikke kommer noe bonustap så er 12'kr ikke veldig dyrt og jeg beholder 75%6+ på egen bil.  Hvis jeg hadde 75%1+ så ville det koste mer enn 12,5'kr og ved 70% ville det kostet 21'kr å bruke egen forsikring.
Forskjellen mellom din egen bil og leiebil, er at for leiebilen må du betale for enhver skade, det vil si skader du kanskje ikke ville ha utbedret på din egen bil (små striper, felgskader og lignende). I tillegg må du betale 12'kr også ved glasskade, det slipper du på din egen bil.

Jeronan

Sitat fra: Amoss på lørdag 21. juli 2018, klokken 13:42
Sitat fra: Diravi på lørdag 21. juli 2018, klokken 13:37
Det er også mulig at NAF sin egenandelsforsikring dekker noe av det Tesla evt. ville kreve ved skade på leiebil. Står i hvert fall ikke noe om begrensning på hvor leiebil brukes.

https://www.naf.no/medlemskap/medlemsfordeler/naf-super-cdw/

Nei, det står under betingelsene:
Sitat
Medlemmet må være ansvarlig for leieforholdet

Når man får lånebil fra Tesla så er det Tesla som er ansvarlig for det evnt. leieforholdet.

Not only that. It's limited to 700.000 NOK in Norway and 500.000 NOK outside Norway.  Most Tesla loaners are over 700.000 NOK new value and thus not covered under the NAF CDW!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Espelectric

Man må vel ikke eie en bil for å forsikre den så det går vel an å tegne forsikring på bilen mens man har den om man vil være på den sikre siden?
X75D (85kWh)

Annanas

Sitat fra: Tesla91 på søndag 08. juli 2018, klokken 17:11
Jeg tenker dette er rett og rimelig av Tesla. Du får takke nei til lånebil da, om du ikke har penger til å gjøre opp for en eventuell skade DU skulle påføre lånebilen i den perioden du låner den.
Hva hvis JEG ikke påfører skaden da?

F.eks. steinsprut fra annen bil.
Eller hvis bilen blir påkjørt, eller skadet på annen måte, mens den står parkert.

ToWalkOrDrive

#25
Jeg er 100% enig med Mr. D. Tenker i tillegg at det for Teslas del ville vært litt mer betryggende at 20.000 av de 25.000 ble garantert av et forsikringsselskap, og ikke en privatperson som kanskje ikke kan betale.
Jeg fikk forøvrig en VW Golf stv. som lånebil fra et samarbeidsverksted da Tesla-taket gikk opp i limingen bokstavelig talt. Der skulle de ha 14000,- i egenandel (står AVIS i bakruten). Jeg spurte om det var mulig å få kjøpe ekstraforsikring for å få ned egenandelen, men nei det var bare Standard fikk jeg vite. Gjør jo at jeg føler det er stor ulempe med bilerstatningen.
Er jo bra at forbrukerrådet mener en bør få dekket forskjellen, men føler meg ikke trygg.
Tesla Model Y                         2021-

Elektra

Eg stiller meg også kritisk til at Tesla forlanger £2500,- + VAT (litt over 30000 med dagens kurs faktisk) som egenandel for en bil som allerede er full i skader (i mitt tilfelle altså). Dette er en ekstra ulempe for kunden som har bilen inne for standard service eller utbedringer. Som Tesla selv ikke klarer å håndtere effektivt.

De burde kanskje vurdere å ha et "rent a vrek" alternativ til oss om gir no balle i om lånebilen er en Telsa eller ikke. Når man må ha en Tesla som lånebil kan man ta det til en hevet egenandel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA