Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Opplevelser av X75 på tur til Tyskland/Danmark

Startet av kjettapetta, lørdag 07. juli 2018, klokken 23:40

« forrige - neste »

kjettapetta

Har nettopp kommet hjem fra en ca 2000 km tur i Norge, Tyskland og Danmark med våres 6 seter X75 fra nov 2017.Software 2018.21.9. Her er en liten oppsummering om hvordan jeg opplevde bilen på denne turen.

Turen gikk fra Rogaland, ferje fra Oslo-Kiel, en natt i Tyskland, ca en uke på feriesenter nær Esbjerg med en god del kjøring rundt omkring, ferje Hirthals-Kristiansand og hjem deretter.

Vi var 4 voksne og 2 barn og hovedinntrykket var at bilen fungerte meget bra.

Av forberedelser hadde jeg bestillt Clever fri abonnement (fra Sverige), samt fått en liten oversikt over hvor aktuelle superchargerer befant seg. Jeg tok med Type 2 og UMC ladekabler.

Dette ble våres første langtur med bilen. Meget komfortabel og stabil, spesiellt på veier med høy hastighet.  Løsningen  med 6 seter fikk jeg bekreftet fungerte optimalt for oss, meget enkel tilgang for hjelp med setebelte og andre ærend  for barna på tredje seterad. Det ble masse ut og inn av bilen for de små. Autopilot ble brukt fra Kristiansand til Oslo, samt på riksveier i Danmark.  Autopilot er fantastisk på en del strekninger, men ubehagelig på andre.

Lading oppleves som lite problematisk, selv om vi kjørte mye utenom supercharger nettverket i Danmark.  Clever sin lading fungerte fint. Kan anbefale den i Legoland, kort avstand til parken og ingen parkeringsavgift.  Av supercharger så er det interessant å se forskjellene på disse. Lier sør var den eneste som var full av biler på denne turen, her fløt det med boss som stinket i varmen og sigarettsneiper overalt.  Hedensted i Danmark var i andre enden av skalaen, nær motorvei og toaletter. Lekeplass for barn, og et gedigent hoppeslott de hadde satt opp. Vi ladet mye mer enn vi trengte her på grunn av at barna ikke ville reise derifra.

Når det gjelder reise med ferje så bestille jeg for 220cm høyde og inntil 6 m lengde. Dette fungerte fint på Oslo-Kiel med Colorline, men dårlig fra Hirtshals-Kristiansand med Fjordline. Ble plassert en helt idiotisk plass, i en bakke med maks 195 cm høyde ved siden av noen paller med brus. Slet fælt med å åpne FW dørene nok til å komme inn og ut. Kommer ikke til å velge Fjordline neste gang. En annen aha-opplevelse når det gjelder ferjer er at man må ihvertfall regne med 5 prosent tap av batteri på grunn av ventetid på kaien i solsteiken. Aircondition gikk for fullt.

Hva kan bli bedre?

Autopilot er ganske ubrukelig på smale og svingete E39 fra Stavanger til Kristiansand. Jeg skulle ønske den var mer «smooth» når den følger bilen foran. Det virker som autopilot prøver å holde nøyaktig samme avstand til bilen den følger, dette fører til rykkete og ubehagelig kjøring. Uten sammenligning førøvrig så synes jeg e-golf med ACC oppfører seg mye bedre her, der den tolererer både høyere/ lavere fart og avstand enn det som er innstillt. En annen ting er der påkjørsler flettes sammen med hovedvei  så tror plutselig AP at veien blir bredere og kaster seg til høyre. Dette er også utrolig ubehagelig for passasjerer. Jeg synes også at AP fremdeles holder litt for mye mot senter av veien. Ved møtende lastebiler på smal vei så blir det ukomfortabelt nære. 
Av andre ting så savner jeg mer oppbevaringsplass  for andre og tredje seterad.  Det er også rart at en så stor bil har så lite plass i hanskerommet. Skulle gjerne hatt et eget nedkjølt rom for en flaske vann eller to.

Alt i alt så er vi meget fornøyd med bilen og dens oppførsel. Fikk masse oppmerksomhet i Tyskland og Danmark på parkeringsplasser, tydelig at dette ikke er så vanlig som her. Møtte blinking med lys og hilsing fra en lokal Model X i Århus. Veldig hyggelig, samtidig så har nok Europa  lang vei å gå, utenom Teslaer på SuC så så jeg en iMiev og to Leaf på hele denne turen. 

Gleder meg til neste langtur.

Hodetelefoner

Hold i rattet. Så vil ikke bilen kaste seg noe sted. Du kan på den måte velge hvor den skal legge seg. ACC fungerte  bedre på Teslaen en Golf. MEN, tesla har slått på automatisk tilpasset fart i svinger. Så selv uten bil foran. Så jukker bilen opp og ned i fart. Den kan bremse ned lenge før svinger, så lastebiler må brå bremse bak deg. For å så gi på igjennom svingene. Helt fantastisk! Dette kom for 2 år siden, har vært helt forferdelig etter det

T.K

Kjørte Tesla loaner P85 gjennom halve Europa nylig, 6000 km, innom endel småbyer fra hovedruten, som gikk gjennom hele Danmark (Danmark er virkelig en arkitektonisk perle, om man holder seg unna sjø og strand, med feks byer som Kolding, med godt bevarte bygninger fra 1500-tallet), via Berlin, Praha, Wien, Milano, Nice og oppover Europa tilbake langs vest i Tyskland, før turen endte i Oslo igjen.


Kjørte vel en halv dag med AP men fant ut at skulle turen bli noenlunde komfortabel måtte jeg kjøre selv. AP ble dermed ikke brukt mer.

Godt utbygd ladesystem. Vi la ikke opp turen en eneste meter etter ladestasjoner, kun etter ønsket destinasjon, men det var alltid en ladestasjon på veien og de var stort sett alltid tomme eller det sto en bil til der. Jeg hadde ikke engang med standardladekabelen til Tesla, den ble gjenglemt på hytta, men som sagt, det er Tesla ladestasjoner "overalt". Tesla har bygd ut et godt ladenettverk i Europa for nordmenn.

På tur hjem igjen fra Frankrike ble det mer en transportetappe enn tur, og der savnet jeg min egen X100, som har 70-80 ekstra kilometer, og som da ville medført noen færre stopp langs veien. For det blir selvsagt mange stopp på en slik lang tur, og jeg tok meg flere ganger i å tenke at neste gang kjører jeg heller bensinbil, en tysk kjøremaskin. Og det kan godt hende, for jeg har begjært kjøpet av egen bil hevet via Forbrukerrådet. Har ventet på deler i snart 3 måneder på egen X100, og neste gang noe skjer med bilen, at man blir påkjørt, feks, så er det nye måneder på verksted. Hva hjelper det da at man sparer 20-30 000 i året på drivstoff, når Tesla ikke har delelager. Bra bil. Elendig organisasjon!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA