Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjell på ytelse 85d og ny 75d?

Startet av Joachim@sancon.no, lørdag 07. juli 2018, klokken 16:24

« forrige - neste »

Joachim@sancon.no

Etter å ha tilbakelagt ett par tusen km på autobahn de siste par ukene, så synest jeg min nye 75d som ble levert i juni 18 virker noen sløvere fra 120 og opp til 200 enn hva min gamle apr 2015 85d. Er det bare jeg som husker feil!? 75d fikk vel en oppgradering for ikke så lenge sides om ga den mer ytelse. Min bil har vin som begynner på 236. Så jeg regner med den er ny nok?

Ser også at det veldig ofte kommer opp redusert effekt i display. Oransje trekant og markering ca på 200 tallet. Sist jeg fikk den opp hadde jeg en SOC på ca 55% og hadde kjørt rolig en god stund i 120-130 på autobahn.



Nasatech

85 batteriet er vel, som 90 og 100, 400v og kan derfor gi mer kraft både inn og ut.

75-batteriet er 350v og har derfor ikke samme ytelsen.

Phantom3D

#2
Det stemmer s75D gjør 0-100 unna på 4,4 sek etter "uncorked".  Toppfart 230 km/h. Vekt 2,090 kg
s85d gjør 0-100 unna på 4 sek. Toppfart 250 km/h. Vekt 2,188 kg.

Edit: Blandet 0-60mph og 0-100kph.

Ett mindre batteri vil bli fortere varmt. Lavere volt begrenser mulighetene litt, både ved max lading og ved max akslerasjon.

85D sitt batteri er av typen: BT85, dette har 73,4 Kwh ledig, 400v.
75D sitt batteri er av typen: BTX5, dette har 71,6 Kwh ledig, 350v.

Dette gjør at de blir tilnærmet helt like ift rekkevidde. BTX5 klarer å ha mer prosentmessig ledig kapasitet på grunn av en nyere kemi i batteriet.

Vektforskjellen på 98 kilo vil dog hjelpe 75d'n til å føles noe mer sportslig på svingete veier, samt ha ett noe lavere forbruk.
Tesla Model S75D 18
BMW i3 94Ah
1995 Mini Cooper Silver Bullet 1275cc

Joachim@sancon.no

Er forskjellen på 350v og 400v årsaken til at jeg kun får Max  94kw på lading, mot ca 110kw på den gamle 85d?

Muffinman

94kW høres riktig ut på 75, selv om enkelte har sett høyere. Selv hender det jeg ser 118kW ved ekstremt lav soc på vår 85D, men det trapper svært fort ned. Tror nok at om man skal opp på f.eks. 80% vil 75 bruke ca samme tid eller litt kortere. Om man avslutter på lav soc vil 85 vinne.

Men visste ikke at 75 har 230 i toppfart. Det er jo litt mindre enn 85D som har 250.

Phantom3D

Tesla Model S75D 18
BMW i3 94Ah
1995 Mini Cooper Silver Bullet 1275cc

GOS

#6
Sitat fra: Phantom3D på søndag 08. juli 2018, klokken 11:29

85D sitt batteri er av typen: BT85, dette har 73,4 Kwh ledig, 400v.
75D sitt batteri er av typen: BTX5, dette har 71,6 Kwh ledig, 350v.


Dette stemmer overhodet ikke. 85 batteriet har ca 78 kwh til bruk etter fratrekk av de 4 kwh brick protection.

(Mitt som er vel 4 år gammelt og kjørt 60.000 har 77.9 kwh tilgjengelig målt med Canbus. De fleste ligger mellom 77 og 78 etter en stund bruk)

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Phantom3D

Ja, da er nok kilden jeg brukte noe feil.
Så også nå at Bjørn forklarer litt ang 75d vs 85 på starten av denne videoen.

https://www.youtube.com/watch?v=Qp7DDfBfXvk

Der sier han at 85 batteriene har ca 77kwh.

Du som sitter med Canbus måling i egen bil, har nok mer rett en meg som søkte på nettet ;-)
Tesla Model S75D 18
BMW i3 94Ah
1995 Mini Cooper Silver Bullet 1275cc

turfsurf

Sitat fra: GOS på søndag 08. juli 2018, klokken 12:01

Dette stemmer overhodet ikke. 85 batteriet har ca 78 kwh til bruk etter fratrekk av de 4 kwh brick protection.
Men så gjemmes det vel 4kWh mellom 0 og brick, så man kan fint regne 74kWh tilgjengelig. De færreste prøver seg vel under 0.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

GOS

Sitat fra: turfsurf på søndag 08. juli 2018, klokken 12:24
Sitat fra: GOS på søndag 08. juli 2018, klokken 12:01

Dette stemmer overhodet ikke. 85 batteriet har ca 78 kwh til bruk etter fratrekk av de 4 kwh brick protection.
Men så gjemmes det vel 4kWh mellom 0 og brick, så man kan fint regne 74kWh tilgjengelig. De færreste prøver seg vel under 0.

Stemmer det, men da må en gjøre likt for alle batteristørrelsene. Når jeg kommer til 0 så har jeg typisk mellom 3.0 og 3.9 kwh igjen å bruke før den stopper.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman

Min 85D har ihvertfall aldri vært oppgitt til å være kjappere 0-100 enn 4,4 sek :)

fonberg

Sitat fra: Muffinman på søndag 08. juli 2018, klokken 11:45
94kW høres riktig ut på 75, selv om enkelte har sett høyere. Selv hender det jeg ser 118kW ved ekstremt lav soc på vår 85D, men det trapper svært fort ned. Tror nok at om man skal opp på f.eks. 80% vil 75 bruke ca samme tid eller litt kortere. Om man avslutter på lav soc vil 85 vinne.

Men visste ikke at 75 har 230 i toppfart. Det er jo litt mindre enn 85D som har 250.

75D er (og har alltid vært) oppgitt til toppfart på 225.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

nortrahof

Jeg forstår ikke hvorfor 75D skal være like hurtig som 85D dersom den har 350V batterispenning vs. 400V?
I så fall må strømtrekket for 75D være større enn på 85D dersom man kan trekke ut like mye effekt. Man må trekke (minst) 12,5% mer strøm ut av batteriet på 75D enn på 85D dersom effekten skal være den samme.
Tapet er større ved lavere spenning og lik effekt.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Hodetelefoner

De trekker ut mere av batteriet.
Jeg har 10 meter i start på frua. Deretter har hun like nye effekt som min P85D. 8kW mindre effekt. Ved mindre jeg har 95-100% soc og et batteri som har stått på max battery power. Etterhvert som soc detter.  Så mister jeg effekt fortere enn henne.. 
På 50% og kaldt / lunket batteri, så blir min P85D tatt ifra 50-100kmt. 
Jeg kan logge begge bilene en dag. Har endelig fått utstyr til begge

Phantom3D

Forstår jeg det rett om du mener 75d er jevnere på høy og lav SOC kontra P85D?
Tesla Model S75D 18
BMW i3 94Ah
1995 Mini Cooper Silver Bullet 1275cc

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA