Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer elbil - gå fra Golf (bensin) til Kia Soul.

Startet av larsthomas, lørdag 07. juli 2018, klokken 15:00

« forrige - neste »

goggo

Sitat fra: moby666 på søndag 08. juli 2018, klokken 17:31
Soul er desverre utdatert nå, ihvertfall i den prisklassen.
Her er jeg totalt uenig, og dessuten er det vel den eneste nybilen man kan få uten venteliste nå.
Nei, den har ikke App styring og adaptiv cruise og slikt, men den er faktisk veldig komfortabel og økonomisk å eie. Og hvis man er vant til å kjøre en dieselbil så blir jo Soulen mye fortere varm om vinteren enn denne, selv uten å kunne starte varmeapparatet fra mobilen før man kjører.

Som sagt så kan man få en flunka ny Exclusive hos merkeforhandler til ca 270000,- kr, og det inkluderer 3 år serviceavtale og 2 sett hjul.  Vet ikke om det er mulig å finne noen andre nye biler i markedet i dag med 20 mil i sommer-rekkevidde og 15 mil vinter-rekkevidde til tilsvarende pris, og som også hurtiglader veldig raskt i alle temperaturer og derfor egner seg godt til langkjøring også.

Jeg har akkurat byttet inn min 2016 modell SOUL EV med en 2018 modell, så det sier vel litt om hvor fornøyd jeg er :)
Kjøpte 2016 modellen (registrert første gang 2015) brukt i januar 2017 og solgte den for et par uker siden (innbytte i ny hos merkeforhandler). Jeg hadde da kjørt nærmere  40000 problemfrie km med den, og fikk 20000 mindre for den nå enn det jeg gav for den. Det er bare 50 øre pr km det folkens. Eneste utgifter jeg hadde i tillegg var service hver 15000 km.

Prøvekjørte Ionic før jeg byttet inn nå. Kunne godt tenke meg å ha den adaptive cruisekontrollen og lane assist funksjonen i Ionicen, men det avgjørende for meg var at totaløkonomien er bedre med Soul samt at jeg faktisk sitter bedre i Soul enn i Ionic og andre "lave" elbiler.
Dessuten er det 6 mndr ventetid på Ionic så jeg valgte Soul igjen.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Crown

#16
Ingenting av det du nevner, goggo, motsier at Soul mangler en masse moderne utstyr :) At den er god å kjøre billig å kjøpe og kan leveres raskt fritar den ikke for det. Men jeg forstår godt at den fortsatt selger, og hovedgrunnen er jo nettopp det du nevner.

Hadde Hyundai klart å levere Ioniq med kort ventetid, så tror jeg ikke det hadde blitt solgt like mange Soul mer. Jeg gav forresten 271.000 for min Ioniq med teknikk, skinn, metallic og vinterhjul, så 270.000 er ikke _så_ veldig bra egentlig hvis man ser isolert på det. Men bilen kan leveres raskt.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Amatøren

Du burde teste e-Golf med dynamiske LED hovedlys.

Fjernlyset er helt rått. Selv "Teslabjørn" ble imponert over de.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Kårepåsporet

#18
Sitat fra: Elektro12 på søndag 08. juli 2018, klokken 08:43
Soul har ikke app og mangler fundamentale saker som regnsensor.

Ellers en romslig, behagelig bil hvis rekkevidde er god nok. Jeg likte den bedre enn e-Golf 300 km.

Regnsensor på Ioniq skulle jeg betalt noen tusen for å hå byttet ut til intervall, den er rævva.
Enten så starter den tregt, altså må mye regn til før den starter, når den starter går den gjerne på travelt slik at en må slå av og på igjen. Og ja: jeg vet selvsagt at en justerer følsomhet.
Savner intervallviskeren.

Edit: var ellers storfornøyd med Soul, største minuset ift Ioniq er manglende adaptiv cruise.
Til TS: husk at elbilen sannsynligvis blir bil nummer 1!

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#19
Sitat fra: moby666 på søndag 08. juli 2018, klokken 17:31
Soul er desverre utdatert nå, ihvertfall i den prisklassen.
...
Utstyrsmessig ja, men husk at drivlinjen er den samme som Ioniq; viser betydning av karosseriutforming for luftmotstand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA