Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer elbil - gå fra Golf (bensin) til Kia Soul.

Startet av larsthomas, lørdag 07. juli 2018, klokken 15:00

« forrige - neste »

larsthomas

Har prøvekjørt en Kia Soul Exclusive 2018, 275k inkl vinterhjul.

Bilen skal brukes til å pendle mellom Sarpsborg og Fredrikstad i jobb samt småkjøring. Ønsker også å flytte så mye som mulig av bruken av vår Passat over på Elbil. Vi er en familie på 4 med barn på 2 og 3 år. Noen grunner til at jeg IKKE burde kjøpe Soul?

goggo

Sitat fra: larsthomas på lørdag 07. juli 2018, klokken 15:00
Noen grunner til at jeg IKKE burde kjøpe Soul?

Nei :)

Det er mulig du kan spare 5 tusen tilogmed, hvis du ringer til Motor Sør i Kristiansand.
Jeg kjøpte nettopp en ny Soul EV Exclusive der for 269000,- og det inkluderer vinterhjul og 3 års service avtale.  De er Kia forhandler, og denne prisen gjelder kun hvite biler.
Det holder med en ladestopp på 15 minutter (under 40 kr...) underveis når du kjører den hjem til Fredrikstad :)

Mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Crown

Største ankepunktet  mot ny Soul er etter min mening at den er litt utdatert sikkerhets- og utstyrsmessig, og mangler en del sikkerhetsutstyr i forhold til konkurrentene Ioniq, e-Golf og nye Leaf.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Amatøren

Vil anbefale deg å prøvekjøre e-Golf.

Spesielt når du har Golf fra før.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

larsthomas

Sitat fra: Crown på lørdag 07. juli 2018, klokken 21:03
Største ankepunktet  mot ny Soul er etter min mening at den er litt utdatert sikkerhets- og utstyrsmessig, og mangler en del sikkerhetsutstyr i forhold til konkurrentene Ioniq, e-Golf og nye Leaf.

Hvilket utstyr tenker du på? Eneste jeg vet jeg vil savne er app.

Crown

Kan sammenligne med Ioniq da, som jeg kjenner best. I tillegg til at Soul fikk bare 4 stjerner i Euro NCAP fra 2014, da kravene var en del enklere enn da Ioniq fikk 5 stjerner i 2016, så mangler Soul filskifteassistent, blindsonevarsler,  nødbremseassistent, fotgjengervarsling og adaptiv cruisekontroll som i tillegg til å være et veldig stort pluss på komfortsiden også er å anse som en sikkerhetsanordning.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

larsthomas

Sitat fra: Crown på lørdag 07. juli 2018, klokken 21:30
Kan sammenligne med Ioniq da, som jeg kjenner best. I tillegg til at Soul fikk bare 4 stjerner i Euro NCAP fra 2014, da kravene var en del enklere enn da Ioniq fikk 5 stjerner i 2016, så mangler Soul filskifteassistent, blindsonevarsler,  nødbremseassistent, fotgjengervarsling og adaptiv cruisekontroll som i tillegg til å være et veldig stort pluss på komfortsiden også er å anse som en sikkerhetsanordning.


Takk for input. Dette er et veldig godt poeng som jeg må ta med i vurderingen!

Elektro12

Soul har ikke app og mangler fundamentale saker som regnsensor.

Ellers en romslig, behagelig bil hvis rekkevidde er god nok. Jeg likte den bedre enn e-Golf 300 km.

...

#8
...

Elektro12

Det beste med Soul er god plass, spesielt for 4 mennesker, lang garanti, enkel i bruk og god å kjøre. Mye for pengene som mange nevner.

Crown

Sitat fra: nix på søndag 08. juli 2018, klokken 09:03

Soul EV har såvidt jeg vet fotgjengervarsling.


Nå tenkte jeg på at bilen varsler fører/bremser selv når det kommer noen løpende ut i veibanen fra siden, og ikke at bilen lager lyd slik at fotgjengerne blir oppmerksom på at den kommer, der har Soul omtrent tilsvarende romskiplyd som Ioniq ja :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Ebe

Ioniq er vel den desidert beste på langkjøring, av mellom-størrelse-batteri-elbilene? (Ampera og Tesla utelatt).

Den lader raskest av alle og har lavest forbruk. Godt utstyrt er den også. Hadde jeg bare hatt to barn å ta hensyn til, og ønsket å bruke bilen mest mulig, så hadde jeg vurdert Ioniq først.

Pris og tilgjengelighet er vel de største ankepunktene...?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

moby666

Soul er desverre utdatert nå, ihvertfall i den prisklassen. I tillegg til det som er nevnt over ha en soul halogen nær og fjernlys som er meget dårlig. Lite innstillinger på førersetet uten korsryggstøtte og dårlig lydanlegg.

larsthomas

Sitat fra: moby666 på søndag 08. juli 2018, klokken 17:31
Soul er desverre utdatert nå, ihvertfall i den prisklassen. I tillegg til det som er nevnt over ha en soul halogen nær og fjernlys som er meget dårlig. Lite innstillinger på førersetet uten korsryggstøtte og dårlig lydanlegg.

2018 Soul har LED om jeg ikke tar feil?

moby666

Nei, da tar du feil. Kun DRL som er LED :(

Sitat fra: larsthomas på søndag 08. juli 2018, klokken 18:24
Sitat fra: moby666 på søndag 08. juli 2018, klokken 17:31
Soul er desverre utdatert nå, ihvertfall i den prisklassen. I tillegg til det som er nevnt over ha en soul halogen nær og fjernlys som er meget dårlig. Lite innstillinger på førersetet uten korsryggstøtte og dårlig lydanlegg.

2018 Soul har LED om jeg ikke tar feil?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA