Skrevet av Emne: Elektrisk moped, oppgradering til lithium.  (Lest 152 ganger)

offpist

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 447
    • Vis profil
    • Link til min el-produksjon.
Elektrisk moped, oppgradering til lithium.
« på: lørdag 07. juli 2018, klokken 08:39 »
Jeg fant denne mopeden på finn.no for 3000 kr og tenkte det kunne være et morsomt prosjekt for lithium konvertering. Den heter E-Max og var bygget i Tyskland og har vesentlig bedre kvalitet enn de mange syklene som kommer fra Kina.

Den kom originalt med 8 stk 20AH blybatterier på 12V, koblet sammen for 48V. Og siden de ofte blir ladet helt tom får de gjerne et kort liv i en slik sykkel.

Etter å ha fjernet 60 kg med batterier står det igjen masse ledig plass til lithium batterier.

Jeg ønsket også mer effekt og mulighet til å sette toppfart selv så en Kelly motorkontroller til 72V ble bestilt fra Kina. Den originale hub-motoren er ratet til 4kw ved 48V men folk har kjørt helt opp til 20KW på disse over kortere perioder og det har gått bra.

Batterivalget falt på VW E-up i 21S2P som betyr 86V maks og 50AH.
Kunne gjenbruke de originale boltene og koblinskinnene i monteringen.

Kjører foreløbig på 10KW peak og toppfarten gikk fra 45km/t til 91 km/t.
(selvfølgelig bare testet på "bane" og justert ned igjen etterpå... ;)

Rekkevidden er 130 km hvis man kjører fornuftig.

Har også montert en ekstern spenningsregulator fra 90V til 12V for sykkelens elektriske anlegg som er 12V.

E golf 2014
Nissan Leaf 2011.

elekTrond

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 726
  • Personlig tekst
    • Vis profil
Sv: Elektrisk moped, oppgradering til lithium.
« Svar #1 på: lørdag 07. juli 2018, klokken 09:46 »
Avføringskult!  :laugh:

Har bygd tråkkesykkel med 48V 750W BBS-02 og lurer på en (god) håndfull ting:
  • 72V kontroller, og 86V systemspenning? Hva tåler denne?
    Min tar bare 60V før MOSFET'ene smeller.
  • BMS med blåtann? Hva valgte du her?
  • Regén muligheter?
  • Hva veier 1 alt. 42 e-up! celler vs. 1x20 Ah á 7,5 kg?
  • Har du ekstra celler å selge eller kjøpte du bare akkurat?
  • Bonus-spørsmål: Hemmelig plomberings-knapp for 45 km/t?  :police:
'13 Mjau

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12334
    • Vis profil
Sv: Elektrisk moped, oppgradering til lithium.
« Svar #2 på: lørdag 07. juli 2018, klokken 13:21 »
Spennende lesning. Høres ut som du har fått et flott kjøretøy ut av denne.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

offpist

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 447
    • Vis profil
    • Link til min el-produksjon.
Sv: Elektrisk moped, oppgradering til lithium.
« Svar #3 på: lørdag 07. juli 2018, klokken 16:07 »
Kontrolleren heter kelly KEB72601X. Den er laget for 72V nominelle batteripakker men tåler 90V maks. Så har jeg bare slengt på en Victron bmv-712 som har innebygget blåtann. Den tåler  maks 94V.
Den gir fin info om strømstyrke, spenning, brukt ah og soc. Alt man trenger egentlig.

Hver celle veier litt over 700 gram.
Jeg kjøpte 2 stk komplette batteripakker fra e-up så har flere hundre celler på lager.. kontakt meg på pm for mer info.
E golf 2014
Nissan Leaf 2011.

offpist

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 447
    • Vis profil
    • Link til min el-produksjon.
Sv: Elektrisk moped, oppgradering til lithium.
« Svar #4 på: søndag 08. juli 2018, klokken 08:12 »
KEB72601X har også regenereing, først når man slipper gassen og enda mer når man trykker inn gasen. Alt dette kan man konfigurere med en pc. Throttle responsen ble også mer behagelig med kelly kontrolleren sammenlignet med den originale produsert av Proud Eagle i Kina.  Jeg har bestilt en 86V 10A lader på eBay. Da vil lading fra tom til full gå på 4-5 timer. Med 2 ladere så burde det kunne gå på halvparten, og fremdeles være innenfor å lade på vanlig 10A schuko plugg.

Bakdemperen har justerbar fjæring og den måtte jeg løse helt opp fordi vekten er mye lavere nå.
E golf 2014
Nissan Leaf 2011.