Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulighet for extended batteripakke.

Startet av leafnor, fredag 06. juli 2018, klokken 16:35

« forrige - neste »

leafnor

Har fulgt med en nederlenders youtube-videoer. Og han virker som en seriøs gutt. Bygget egen extenderpakke. Og nå forsøker han å etablere en virksomhet på salg av to typer pakker.
8,8 kWt, og 17,6 kWt. Den største er faktisk litt større enn hva min nå 2012 på SOH 80% makter å lade. Så dobling med andre ord. Han trenger å selge ti pakker for å begynne produksjon, og har faktisk nå over 20 stykker som vil kjøpe.

Men så er det det da, spørs om det verdt 60.000,- og en lang tur til Nederland for å få det montert. Resten av bilen er jo snart 7 år.
Alternativet med 8,8kWt pakken til 35.000 for å få samme energimengde som da bilen var ny er kanskje ikke så ille.


https://muxsan.com/

https://www.youtube.com/watch?v=dS6CRGceNp0&feature=youtu.be
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Ja som du sier, 8,8 kWh pakken tilsvarer litt i overkant av å få nytt batteri. Et relativt nytt 24 kWh batteri fra høggern vil koste omtrent det samme og man bevarer bagasjeromsplassen og sparer seg en lang tur, men må skru selv eller betale noen for å gjøre det.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Supermario

e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

tomrh

Bare å klikke seg inn nederst i preorder-seksjonen så står det en del info. Det lille veier 85 kg og det store 165 kg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Hansi

Spennende :) dette vil jeg tippe blir et stort marked, hvis ikke Nissan tilbyr (blir tvunget til å tilby) oppgraderte batteripakker i eldre biler..

Spørs hva godkjenningsmyndighetene sier antageligvis, ser ut som han har fått godkjenning i Nederland..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

tomrh

#5
«Bly» på forumet (han som driver alternativenergi.no i Grimstad) gjorde tilsvarende allerede i 2013, se tråd: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=7392.0
Jeg hadde litt epost-korrespondanse med ham, mener å huske at han droppet å selge pakken da Nissan ikke ville godkjenne det.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

TorC

Sitat fra: tomrh på søndag 08. juli 2018, klokken 20:55
«Bly» på forumet (han som driver alternativenergi.no i Grimstad) gjorde tilsvarende allerede i 2013, se tråd: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=7392.0
Jeg hadde litt epost-korrespondanse med ham, mener å huske at han droppet å selge pakken da Nissan ikke ville godkjenne det.

Men nå spiller jo kanskje "Nissan godkjenning" mindre rolle siden disse bilene er utenfor garanti?

Jeg har mailet med nevnte nederlenderen og han ønsker å få den solgt i Norge.
Det er imidlertid et par utfordringer her. Hvis batteriene er fastmontert i bilen så antar jeg at man må inn til SVV for godkjenning. Hvis man ikke får den godkjent så blir vel neppe bilen EU-godkjent, og man vil få et forklaringsproblem hvis man er involvert i en større ulykke.

Alternativet er vel helst da å eksportere bilen til Nederland, for så å importere den tilbake til Norge etter at den er godkjent der.

Det er imidlertid verdt å merke seg at prisen på 6000 euro er inkludert nederlandsk moms. Når dette eksporteres så skal det jo ikke betales moms, og i Norge har vi jo momsfritak på batteriene. Så da blir det litt rimeligere...


2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

leafnor

Løs bensinkanne i bilen er greit, men fastmontert ekstra bensintank er nok ikke greit (ikke godkjent). Blir vell slik med de her batteriene også ja.
Eksportere, og importere bilen for å sno seg rundt en sikkert velment regel lokalt i Norge kjenner jeg på blir mye å styre med. Men nok pågangsmot og elsk i den gamle Leaf'n, så blir det kanskje noen prøver.
Han burde kanskje ha jobbet med oppgradering, renovering av den opprinnelige batteripakken. Men etter hva jeg forstår er det noe greie med det også, eller kanskje det ikke er det om en holder seg til samme batterikjemi?

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

TorC

Ha! Det var akkurat det jeg sa til ham! Jeg foreslo å lage en variant av det som Kreisel brødrene har gjort med en form for "kassetter".

Ser man på prisene 3500 euro for 8.8 kWh, og 6000 euro for 17.6 kWh så skjønner man fort at det er batteriene som er den virkelig store kostnaden.

En genial løsning hadde vært å hatt en fast pris på montering, og så kjøper man kassetter i tillegg hvis man ønsker det. Da kan folk byttelåne/leie om hverandre. Noen ganger trenger man bare bilens batteri, andre ganger de 8.8 kWh og atter andre 17.6 kWh for langturene.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

leafnor

Genialt.
Alt etter behov, så tar man med seg en eller flere "Jerrykanner".
Når bilen vises så trenger ikke "bensinkannene" være med f.eks.   

Tenkte et øyeblikk at det kunne være genialt å bruktimportere en 2011-12 fra Nederland som var godkjent med slikt batteri utvidelse der nede for den ble importert. Men de er jo "svindyre" førstegenerasjonsleafene der nede til sammenligning med her hjemme så ingen butikk i det kan det virke som.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Er nok mer økonomi i å få satt inn en 30 kWh pakke fra høggern slik jsa061 gjorde, unngår dette byråkratiet da, som dessverre dreper mangt et initiativ. Bare noen tar jobben med å verifisere at den passer til 1.gen også.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på mandag 09. juli 2018, klokken 16:32
Er nok mer økonomi i å få satt inn en 30 kWh pakke fra høggern slik jsa061 gjorde, unngår dette byråkratiet da, som dessverre dreper mangt et initiativ. Bare noen tar jobben med å verifisere at den passer til 1.gen også.
Uten at jeg vet 100% så synes det som om at det går å bytte cellene over fra en 30 pakke inn i en Gen1 24 kWt-pakke. BMS gjør resten. Slik sett tror jeg og det skal gå å sette 40kWt celler inn i Gen1 pakken, og la den originale elektronikken stå i så bilen leser "pakka si" hele tiden.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

TorC

Trodde det var en annen kjemi på 40 og 60 kWh pakkene enn på 24 kwh og 30 kWh pakkene?

Såvidt jeg har forstått så er dette et av nederlenderens store problem. De batteriene han har satt inn har en smule annen kjemi, så den har en litt annen utladingsprofil så han får ikke utnyttet hele pakken.

Hvis man har en smule annen kjemi så kan jo dette fort skape problemer hvis man bruker elektronikken i den gamle bilen. Det kan jo fort gjøre at man i realiteten ikke får så mye bedre rekkevidde, eller at pakken slites mye raskere. 
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Hansi

Er det egentlig lov å sette 30/40 (/60 kWh når den kommer) pakke inn i en eldre 24 kWh Leaf? Hva/hvem er det som regulerer dette? Statens Vegvesen, typegodkjenning? jsa061 fikk det vel aldri godkjent hos vegvesenet eller lignende, er det ikke nødvendig?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

leafnor

Sitat fra: Hansi på onsdag 11. juli 2018, klokken 15:00
Er det egentlig lov å sette 30/40 (/60 kWh når den kommer) pakke inn i en eldre 24 kWh Leaf? Hva/hvem er det som regulerer dette? Statens Vegvesen, typegodkjenning? jsa061 fikk det vel aldri godkjent hos vegvesenet eller lignende, er det ikke nødvendig?
Er nok klokt å ta det som utgangspunkt. Nå er jeg ikke noen belest jurist så hvordan en skal vri og vrenge på lovtekst for å åpne opp eller tøyle kreativitet vet jeg ikke.
Med absolutt fare for ikke å ha sett nok på norske lover, så velger jeg å tolke det som at å sette battericeller med samme kjemi og spenning inn i den originale batteripakken til en Leaf, uavhengig hvor mye energi den kan lagre ikke omfattes av loven på annet vis enn at det er lovlig.
Derimot, om det endres kjemi eller spenning, da skal det til dokumentasjon fra fabrikant eller laboratorium.
Nå er spenning og grunnstoffene, kjemien, lik på 24, 30 og 40 kWh. (Korriger om jeg har feil)

se: https://lovdata.no/SF/forskrift/1994-10-04-918/§7-2   Punkt 3.2.5 som omtaler elektrisk drevet kjøretøy.

Med det sagt, så spørs det egentlig om det er så heldig rent teknisk å sette 30 eller 40 kWt celler i en 24 pakke hvor styringen ikke vet at de cellene blir så forbasket varme. #rapidgate ligger ikke i en 24kWh pakkes BMS. Eneste jeg kjenner til er at den struper til 90A ca når pakken blir 52 grader, men det er fortsatt for mye i en 40 kWh pakke. Så kan hende det kjemiske kommer inn likevell??

Hm, tukle med dette uten å vite noe om det tror jeg kan være å gjøre seg selv en stor bjørnetjeneste.
Holder meg til mekaniske aspekter, og 12V nivået, som jeg (tror) vet nok om til at jeg ikke gjør for store graverende feil.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA