Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begrep og forkortelser

Startet av ThomasEL, fredag 06. juli 2018, klokken 11:59

« forrige - neste »

ThomasEL

Noen har etterlyst en oversikt over begrep og forkortelser i «Leafverden».
Vel, her begynner jeg, og så kan andre følge på:

SOC: State of charge. Hvor mange prosent oppladet batteriet er sett i forhold til total nåværende batterikapasitet.

SOH: State of health. Batteriets helse i prosent. Er 100% på en ny bil, og avtar gradvis. Første kapasitetsbar i bilens meny forsvinner ved ca 85% SOH

GIDS: Nissans energienhet. Én GIDS er en bestemt energimengde, uavhengig av bilens alder og batteriets kapasitet. En ny 2018 Leaf lader til 500 GIDS.

ACC: Adaptiv cruicekontroll. Holder avstand til bilen foran.

Regen: Bevegelsesenergi tilbakeføres til energi i batteriet.  Sterkest regen i B-mode og ved bruk av e-pedal.

Seiling: Renne i «fri». Holde gasspedalen slik at bilen triller uten verken å bruke energi eller regenerere.

Chademo: Hurtigladetypen som passer til Leaf.

Schukokontakt: Vanlig stikkontakt

CEE-stikk: Industrikontakt

Mode3-lading: saktelading fra en veggboks med en spesiell type kabel med type2-kontakt. (Kabel medfølger bilen) Nye Leaf har innebygget 6,6kW lader.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

sylwester

Sitat fra: ThomasEL på fredag 06. juli 2018, klokken 11:59
Regen: Bevegelsesenergi tilbakeføres til energi i batteriet.  Sterkest regen i B-mode og ved bruk av e-pedal.

B-giret har dobbelt så mye regen som D som bruker 2 segmenter ca. 2018 har 18 segmenter så du får mest regen ved å bruke bremsepedalen. I praksis er B lett brems når pedalen er helt ute og e-pedal er full regen + eventuell brems når pedalen er ute. B og e-pedal føler jeg hindrer seiling og lager unødvendig nedbremsning.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Joltus

B er fin å bruke på svingete veier hvis man ikke kan kjøre sneglefart for å slippe å bremse.

sylwester

Er jo litt det jeg sa. Du bremser(som er regen) inn i svingen og gasser ut. Dette kan du gjøre med 2 pedaler eller B-giret. Begge er like uøkonomiske sammenliknet med seiling, eller sneilefart som du kaller det..
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

turfsurf

Sammenligner man med samme gjennomsnittsfart så vil ikke seiling være mere økonomisk en regen. Det som er mest effektivt er å holde jevnest mulig fart.

Ett lite unntak for små variasjoner, det kan lønne seg å seile litt i bunnen av en bakke (siste meterne ned og opp igjen), siden det er litt tap ved regen. Ved små økninger i fart vil ikke økningen i luftmotstand overstige tapet i regen.

Sammenligner man ikke lik snittfart så er jo det mest økonomiske å ikke kjøre bilen i det hele tatt...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Joltus

Sitat fra: sylwester på mandag 09. juli 2018, klokken 02:27
Er jo litt det jeg sa. Du bremser(som er regen) inn i svingen og gasser ut. Dette kan du gjøre med 2 pedaler eller B-giret. Begge er like uøkonomiske sammenliknet med seiling, eller sneilefart som du kaller det..
Ja det var ikke for å rette på noen. Bare mer folkelig.

Kjører eg innover til sauda f.eks nytter det ikke å seile noe særlig hvis man skal kjøre det man kaller normalt. Da er det akselerasjon mellom svinger og nedbremsing.

Det er da B kommer til sin rett. For å minske tapet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA