Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mobile service vans kommer til Norge!

Startet av Quaoar, torsdag 05. juli 2018, klokken 22:39

« forrige - neste »

CaZpaH

Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Amoss

Sitat fra: CaZpaH på fredag 13. juli 2018, klokken 09:23
Ikke hold pusten  :P:

https://www.tek.no/artikler/vegdirektoratet-om-teslas-mobile-verksteder-de-har-ikke-sokt/441800

Min tolkning av dette: De har via dialogen med vegvesenet funnet ut at dagens regler ikke tillater den løsningen de ønsker. De avventer derfor på de varslede regelendringene til høsten med å sende inn evnt. nødvendige søknader.

Og da stemmer i så fall det Elon skrev - de venter på tillatelse fra myndighetene. Ikke i form av svar på søknad slik de fleste har trodd, men på en varslet lov-/regel-endring som åpner for dette.
Model S 85D

daktari

Hmm, synes de burde søke om å gjøre begrensede garantifikser mobilt slik at disse kan avlaste verkstedene. Så får de som har både store og små feil tåle både et hjemmebesøk og en tur på verkstedet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Amoss

Sitat fra: daktari på fredag 13. juli 2018, klokken 10:37
Hmm, synes de burde søke om å gjøre begrensede garantifikser mobilt slik at disse kan avlaste verkstedene. Så får de som har både store og små feil tåle både et hjemmebesøk og en tur på verkstedet.

Nå har vi allerede noen rapporter om at kunder har hatt besøk av disse servicebilene, så er vel alt mulig å ta de *små* tingene. Men at tingene de kan utføre enn så lenge er alt for begrenset til at det får noen nevneverdig praktisk betydning før lov-/regel-endringene er på plass. Slik tolker i alle fall jeg dette.

Model S 85D

CaZpaH

Man kan jo tolke det hvorhen man vil Amoss. Men det at det hverken er søkt eller godkjent etter dagens forskrifter. Og mtp. "Mobile Service vans kommer til Norge" i overskriften så ville jeg ikke holdt pusten for det. Jeg ser for meg at dersom verkstedforskriften skal endres og tilpasses disse så tar det tid.

Og dialogen hjelper jo lite dersom man ikke får til en forskriftsendring som gjør at dette kan bli godkjent av myndighetene.

Men hva er forskjellen på Tesla sine mobile service-biler sammenliknet med for eksempel Scania/Volvo til lastebiler?
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Simen1

Sitat fra: Geirr på torsdag 05. juli 2018, klokken 22:50Så Oslo er hovedproblemet? Stakkers jævler i så fall, i Bergen får du ikke engang time med mindre det er en riktig kritisk feil..
Hvis det ikke er kritisk og bilferien er lagt nordover, så kan man vurdere å spørre Tesla Tromsø. Jeg ringte på tirsdag og spurte om time for firehjulskonroll og fikk timen på torsdag. Overraskende kjapt levert :)
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Amoss

Sitat fra: CaZpaH på fredag 13. juli 2018, klokken 11:21
Jeg ser for meg at dersom verkstedforskriften skal endres og tilpasses disse så tar det tid.

Og dialogen hjelper jo lite dersom man ikke får til en forskriftsendring som gjør at dette kan bli godkjent av myndighetene.

I følge artikkelen skal altså reglene endres "til høsten". Antar at Tesla - som er i dialog med vegvesenet - sitter med en litt mer detaljert tidsplan for dette enn hva som kom frem her. Oppfattet det slik at nettopp denne dialogen var med på å initialisere/forme denne varslede endringen.

... og nei, aner ikke hva som er forskjellen mellom hva Tesla planlegger og hva Scania/Volvo tilbyr på sine lastebiler.
Model S 85D

CaZpaH

Tesla vet nok mer om dette enn antakelsene og tolkningene her på forumet  ;)
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Counterpointer

Sitat fra: CaZpaH på søndag 15. juli 2018, klokken 11:40
Tesla vet nok mer om dette enn antakelsene og tolkningene her på forumet  ;)
En burde håpe det, men med tanke på servicesituasjonen i Oslo og Bergen er jeg ikke sikker.

CaZpaH

De har en del å hente inn ja.... glad jeg ikke bor slik at jeg må forholde meg til de sentrene. Mitt inntrykk av tesla i Trondheim er ganske bra.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Ellemelle

Sitat fra: Motorwatt på mandag 09. juli 2018, klokken 10:09
Sitat fra: k1 på fredag 06. juli 2018, klokken 20:21
Virker heller som om kortene ble litt blandet i tweeten.

Så til og med tweeten fra sjefen mangler sluttkontroll?
Så da viste det seg at tweeten fra sjefen var 100% riktig.
Nok en gang hadde short-wannabe'ene feil.

I Norge kan du faktisk ikke ha et mobilt verksted med mindre du har med en verksmester i hver bil. I tillegg til en haug med andre tillatelser, forstås.

daktari

Men NAF har fått godkjent mobil EU-kontroll, og Viking m.fl. småfikser på biler som får stopp. Så Tesla har muligheter, men de må søke disp eller noe for et begrenset tilbud, evnt gå for "fullt mobil service" og dermed vente på forskriftsendring.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Jeg fant faktisk høringsnotatet,  s3ndt ut 4. Juli,  frist 1. Sept. endringer vil evnt tre i kraft 1. okt.
Etter en rask titt ser det ut som om kravet om tilstedeværende teknisk leder lempes på, slik at Tesla får de mulighetene vi trenger at de har.
https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/Offentlige-hoeringer/Hoering/horing-endring-av-forskrift-13.mai-2009-nr.589-om-kjoretoyverksteder
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Amoss

Sitat fra: daktari på søndag 15. juli 2018, klokken 23:15
... evnt gå for "fullt mobil service" og dermed vente på forskriftsendring.

Og det - å gå for "fullt mobil service" - er slik jeg har forstått det hva Tesla/Elon har i tankene. De har jo alt noen biler som tilbyr "ett begrenset tilbud" i følge poster her på forumet.
Model S 85D

turfsurf

#29
Edit: skrev egentlig det samme som Amoss, bare vinklet motsatt. Dagens ranger biler er innenfor eksisterende rammer, det er ett utvidet tilbud det er snakk om.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA