Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Faktisk ladehastighet på 22 kW semi-hurtigladere

Startet av Turbato, torsdag 05. juli 2018, klokken 14:39

« forrige - neste »

Turbato

Hvilken ladehastighet kan man forvente fra 22 kW-ladere?

Electrix

Hvilken fart kan man forvente av en bil når fartsgrensen er 130 km/t?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Turbato

Det er godt mulig jeg som elbil-nybegynner har stilt et fullstendig toskete spørsmål. Jeg spør basert på at 50 kW-hurtigladere aldri lader på 50 kW, og det ser ut til at jeg må planlegge en tur i sommer som vil basere seg også på 22 kW-ladere, og da er det greit å vite om de faktisk lader opp mot den hastigheten eller ikke.

hsa77

Kommer an på hvilken bil du skal lade. Mange elbiler lader kun 3 kw fra AC, da spill er det inger rolle om du kobler til en 3kw eller 22kw stolpe. Noen biler kan lade 6kw, og noen få (ZOE og noen Teslaer) kan utnytte hele kapasiteten på en 22kw AC stolpe. Hos Fortum betaler du imidlertid full pris uansett, så da er det dyrt å koble til en kraftigere ladestolpe enn bilen kan utnytte.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Turbato

Har en Leaf fra 2012. Finner dette på nett:

SitatA 22kW outlet is 3 phases, of 7kW each. The Leaf is single phase so can only draw on one of the 7kW phases. So it simply sees a 22kW outlet as it would see a domestic single phase outlet. The other two phases are not connected to.

Har ikke skjønt stort av det jeg leser her inne om 1fas/2fas osv, men hvis dette sitatet er riktig, er Leafen 1fas, og vil derfor lade maks 7kW fra en 22kW-lader?

hsa77

Sitat fra: Turbato på torsdag 05. juli 2018, klokken 15:05
Har en Leaf fra 2012. Finner dette på nett:

SitatA 22kW outlet is 3 phases, of 7kW each. The Leaf is single phase so can only draw on one of the 7kW phases. So it simply sees a 22kW outlet as it would see a domestic single phase outlet. The other two phases are not connected to.

Har ikke skjønt stort av det jeg leser her inne om 1fas/2fas osv, men hvis dette sitatet er riktig, er Leafen 1fas, og vil derfor lade maks 7kW fra en 22kW-lader?
Leaf 2012 kom vel med 3kw ombordlader? Da kan du i såfall få maks 3kw fra en 22kw stolpe. Lader du hos Fortum betaler du 1kr/min for 22kw AC - dvs du må ut med ca 20kr per kwh!!!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Turbato

Dyrt og attpåtil tidkrevende. Spørs om vi bare bør re-tenke reiseruta, ja.

elekTrond

I stedet for å "mansplaine" elektromaleamikken i bil og lader, foreslår jeg at du leker deg litt med goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner. Velg din LEAF i innstillinger og legg inn din reiserute. Du kan også velge (bort) kun CHAdeMO (<50kW), 22kW, 3kW, vise kun Fortum/GrønnKontakt etc. osv... :+1:

Skal du saktelade på tur, er det bare legge inn visning av kun Grønn kontakt sine AC-ladere med type2 kontakt. Da betaler du hovedsaklig for forbruk og litt per påbegynt kvartér. Gjelder dog ikke den "tredje pistolen" (43/22 kW AC) på (50 kW DCQC/DCFC) hurtigladerne. De koster også 2,50,-/min.

jurassictest.ch/GR er også fint for etappevise reiseruter. Legg inn din bil, fikle evt. med verdier for bil og kjørestil og se hvor langt du kommer.
'13 Mjau

Ebe

For å stille spørsmålet videre, lader  Zoe (som har teoretisk kapasitet på 22 kWh) alltid på 22 kW?

Eller varierer det like mye som på vanlige hurtigladere for andre biler?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Barskog

Sitat fra: Ebe på torsdag 05. juli 2018, klokken 15:58
For å stille spørsmålet videre, lader  Zoe (som har teoretisk kapasitet på 22 kWh) alltid på 22 kW?

Eller varierer det like mye som på vanlige hurtigladere for andre biler?
Ved kaldt batteri begrenses hastigheten også noe på ZOE.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

jkirkebo

Sitat fra: hsa77 på torsdag 05. juli 2018, klokken 15:13
Leaf 2012 kom vel med 3kw ombordlader? Da kan du i såfall få maks 3kw fra en 22kw stolpe. Lader du hos Fortum betaler du 1kr/min for 22kw AC - dvs du må ut med ca 20kr per kwh!!!

Så sant det ikke er en US import, de har vel stort sett 32A lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kaiat

Du må nok opp på 2013-modell for å få 32A-lader på US-Leaf også. Men da er det som oftest 32A-lader også, siden Nissan USA slo sammen 32A-laderen og hurtigladeporten som en pakke i ekstrautstyrslista.

tomrh

#12
Sitat fra: Ebe på torsdag 05. juli 2018, klokken 15:58
For å stille spørsmålet videre, lader  Zoe (som har teoretisk kapasitet på 22 kWh) alltid på 22 kW?

Eller varierer det like mye som på vanlige hurtigladere for andre biler?
Her er noen som har målt ladetap for bl.a. Zoe: http://orbit.dtu.dk/files/137328554/efficiency_paper.pdf
Energieffektiviteten er bare 65% (table 1), så i realiteten lader den med 14,3 kW inn på batteriet.

Edit: Ikke helt riktig fordi de måtte inkludere DC/DC konverteren for å finne målepunkter å kunne måle på. Så effektiviteten er nok 67%, dvs batteriet lades med 14,7 kW. (DC/DC er 98% effektiv på Peugeot Ion, er sikkert noe slikt på alle elbiler).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

hsa77

#13
Sitat fra: tomrh på lørdag 07. juli 2018, klokken 11:58
Sitat fra: Ebe på torsdag 05. juli 2018, klokken 15:58
For å stille spørsmålet videre, lader  Zoe (som har teoretisk kapasitet på 22 kWh) alltid på 22 kW?

Eller varierer det like mye som på vanlige hurtigladere for andre biler?
Her er noen som har målt ladetap for bl.a. Zoe: http://orbit.dtu.dk/files/137328554/efficiency_paper.pdf
Energieffektiviteten er bare 65% (table 1), så i realiteten lader den med 14,3 kW inn på batteriet.

Edit: Ikke helt riktig fordi de måtte inkludere DC/DC konverteren for å finne målepunkter å kunne måle på. Så effektiviteten er nok 67%, dvs batteriet lades med 14,7 kW. (DC/DC er 98% effektiv på Peugeot Ion, er sikkert noe slikt på alle elbiler).
Dette stemmer over hodet ikke med informasjonen på Renault.no. Batteriet er oppgitt til å være på netto 41kwh. Dersom man legger inn lading 0-50% med 22kw på "ladekalkulatoren" på Renault.no oppgis det at det skal ta 1t01min. Når man skal dytte inn 20,5kwh på 61min vil jo det bety ca 20kw inn på batteriet.

Har selv observert at CanZE rapporterer "DC-power" på ca 20kw under lading ved flere tilfeller.

Det står ingenting om hvilken versjon av ZOE som er testet,  men i og med at de har ladet med 43kw går jeg ut ifra at det er Q210 - den har jo en helt annen lader enn den versjonen av ZOE som er solgt i Norge de siste 3 årene.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

tomrh

Når det ikke står hvilken Zoe det er, den lader med 43 kW AC og publikasjonen er fra 2016 så er det helt sikkert gammel-modellen ja. Beklager at jeg ikke så det.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA