Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DC/DC Low ?

Startet av Caspar, onsdag 04. juli 2018, klokken 20:42

« forrige - neste »

Caspar

Det går 2 ledninger inn til DC/DC som aktiverer den til å begynne å lade. High power kommer fra motorkontrolleren og det er vel den som starter opp DC/DC for fullt når bilen starter. Men hva er DC/DC Low som kommer fra BMS?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Yeyeye

Mulig jeg misforstår spørsmålet, men kan det være den som aktiverer lading av 12v når bilen ikke kjøres? Da lader den i allefall med litt lavere spenning(dumt som det er).

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Rav4_EV

DC/DC low er et signal som forteller at omformeren skal lade 13,7V fremfor 14,4V(hi).
Brukes av BMS for å vedlikeholdslade 12 volts batteriet når den står parkert. Dersom BMS ser at 12 volts batteriet synker under 12.3V starter den en vedlikeholdsladingssekvens på 30 minutter. ( Ta både spenning og tid med en klype salt, lenge siden jeg holdt på med dette)

I og med at at BMS både legger inn aux releet og driver vannpumpa er egentlig funksjonen ubrukelig. Det hadde vært bedre om den hadde kjørt lading i "hi" modus med 14,4 V slik at man hadde overført mere energi fra drivbatteri til 12 volts batteri i den tiden vannpumpa går.

Trolig er dette en designfeil sammen med flere hos Think. Det er neppe behov for vannkjøling av DC/DC når den jobber i "low" modus. Eventuelt kunne den kjørt vannpumpe i 10 sek pulser hvert minutt for å øke effektiviteten.




22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Caspar

Ja det var sånn jeg trodde det var også. Jeg har jo ikke BMS lenger så jeg må løse vedlikeholdsladingen på egenhånd. Planen var å bygge en tidsstyring å legge DC/DC low i f.eks 5 min hver time. Men jeg forsøkte å legge DC/DC signalet til jord, men fikk ikke liv i DC/DC
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

PRensel

This DCDC low charging every hour or so is actually a pretty stupid idea. It will actually drain the small 12V battery instead of keeping it topped up. In the end it even kills the 12V battery because its voltage is too low every time.

These is no need to recharge it every so many hours if you are not draining it with something. I believe the original BMS was taking too much power when not running or charging the car and hence they 'designed' this 'feature'.

On the Leaf converted Think i have used the charge door (Proximity Pin) to trigger the AUX relais from the original CB and this causes the DCDC to start charging the  12V while charging the main battery.

===============
My personal EV collection:
----------------------------
- Audi A2 Electric
- Citroen Saxo Electrique 2-doors
- Vectrix VX1 (in different colors)
- CityEl Fact4
- MiniEl Targa/Cabrio/Basic: red, red
- Th!nk A266 PIV4 (also for sale)
- Th!nk A306 City (cars, parts, service)
===================

elektrolux

St. bye current og Classic is actually quite high at around 100 mA. Best solution is to replace 12V Lead acid battery with 12V LiFePo4 that will take charge at Low DC-DC
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Det er jo den gamle BMS'en som er strømsluket i Think. Ved å ha fjernet denne har du nok også fjernet behovet for lading utover kjøring og når den er plugget inn.
På de bilene jeg bygget om til li-ion satte jeg inn en liten C-tek 12 V lader slik at batteriet fikk vedlikeholdslading når den var plugget inn.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Elmo

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 10. juli 2018, klokken 08:07
På de bilene jeg bygget om til li-ion satte jeg inn en liten C-tek 12 V lader slik at batteriet fikk vedlikeholdslading når den var plugget inn.
Kan like gjerne koble C-tek'n rett på fremdrift batteriet. Da holdes 12V batteriet alltid topp og C-tek drar minimalt i vedlikeholdsmodus
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Caspar

#8
Jeg har en C-tek som er montert i bilen og koblet samen med 230 inntaket, men den forutsetter jo at bilen står påpluget på nettet for å vedlikeholde 12V batteriet. Når bilen står 3-4 dager i garasjen er 12V batteriet tomt. Jeg har et Optima fritidsbatteri på 38 Ah og det mener jeg skulle holde ganske bra. Nå har jeget strømtrekk på ca. 0,35A når bilen står parkert. Det virker som det meste av den strømmen går til innstrumentene. Hvor lenge kan jeg belaste et batteri på 38Ah med 0,35A før spenningen begynner å synke? Nå har jeg koblet på en logger og skal se om strømtrekket endrer seg noe over tid. På Minien som har samme problemet så hører jeg av og til noen lyder (når bilen står parkert) som jeg ikke klarer å finne ut hva er. Lyden minner litt om et elektrisk håndbrekk som går på.

Fant denne på et annet forum, virker dette fornuftig? Normalt oppgir produsenter batteriets kapasitet i Ah ved 20 timers utladning. Når spenningen fra hver celle synker under 1.75 volt, så regnes det som utladet. Ved utladning over kortere tid med større strømstyrke, synker Ah tallet. Et eksempel fra virkeligheten:

20t kapasitet = 100Ah => 5 amp i 20 timer
10t = 90Ah => 10 amp i 9 timer
5t = 75Ah => 15 amp i 5 timer
1t = 55Ah => 55amp i 1 time
3min = 17,5Ah => 350amp i 3 minutter
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Elmo

Sitat fra: Elmo på tirsdag 10. juli 2018, klokken 19:00
Kan like gjerne koble C-tek'n rett på fremdrift batteriet. Da holdes 12V batteriet alltid topp og C-tek drar minimalt i vedlikeholdsmodus

Hvis du kobler C-tek'n som jeg skriver over her, så drar "problemet" strømmen fra hovedbatteriet isteden for (men dog via) 12V batteriet.
Da vil du jo før eller siden tømme hovedbatteriet, men det tar laaang tid (jeg antar ca 3 mnd), og du unngår å ødelegge 12V batteriet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Ville uansett sett på det stillstandsforbruket. Det er alt for høyt på 350 mA
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Genial sak, men hvorfor kabelsko og ikke klemmer?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA