Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"

Startet av Gordon Retriever, onsdag 04. juli 2018, klokken 17:30

« forrige - neste »

Ingeniøren

Det denne tråden handler ikke om de som er fornøyd og har fått en OK Tesla, det er vel dog de fleste. Det tråden handler om er de som har fått en mandags bil. Det som skremte meg bort fra Tesla var et par saker der folk hadde fått en bil med dårlige tilpasninger. Når folk klaget på feil i tilpasninger av plateskjøter og dører på mer enn 10 mm så var svaret at "det må man regne med på en Tesla" - bilen skulle aldri passer sluttkontrollen på fabrikken !

Og så høres logistikk systemet til Tesla ut til å være helt på trynet. En kjørbar bil må stå på lager i måneder i påvente av deler. Normalen er da at skaden registreres og kunden kommer tilbake når delen er kommet. Hos Tesla settes bilen tilsynelatende på lager til delen kommer. Tar man bilen hjem mister man plassen - dette må være helt spesielt for Tesla...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Amoss

Sitat fra: arthur på mandag 09. juli 2018, klokken 17:19
Er det ikke greit at man får frem de objektive fakta da?

Helt klart :)

... men, hvilke objektive fakta var det du bidro med i debatten om hvorvidt personer med problemer generelt sett er overrepresentert i forhold til de uten problemer på de forskjellige bilforumene? Ja, for det var fra den subdiskusjonen du siterte og svarte på.

... ut over det så er begrep som "tilstrekkelig mange" knapt hverken objektivt eller noe som kan defineres som "fakta" i denne sammenhengen. Dersom "tilstrekkelig mange" ikke har problemer mister "mange" mekanikere jobben sin, dersom "tilstrekkelig mange" har problemer selger ikke produsenten noen biler... Merk at mengden "tilstrekkelig mange" ikke er identiske i disse tre eksemplene (ditt + mine to). Skulle du brakt noen "fakta" - spesielt dersom vi skulle snakke om *nye* fakta som ikke alt har vært presentert til det kjedsommelige i både denne og flere andre tråder - inn så måtte du da i det minste kunne kvantifisere denne mengden du trekker frem.
Model S 85D

arthur

Hvis jeg, og/eller andre, legger frem fakta (eller "fakta"?) som du anser som nye, "nye" eller ingen av delene, og du er lei av disse så er det vel bare å hoppe videre til neste innlegg? Jeg skjønner ikke helt denne "sensuren" som du, og enkelte andre her, bedriver, bidrar med noe som helst, men du må gjerne mene hva du vil (også om det) for min del. Selv er jeg opptatt av å få belyst fakta i størst mulig grad, og det fremkommer stadid ny informasjon, nye eksempler og nye medlemmer og/eller personer som fremstår i pressen og forteller om sine opplevelser. Jeg tror (men ikke sjekket dette i detalj) at problemer rundt Tesla enten det er feil eller manglende service fra Teslas side, er blant de tråder med klart flest innlegg. Når vi nå ser at selv Musk går ut med en beklagalse konkret overfor norske kunder så er det vel bare å innse at de sliter "big time" på området kvalitet, service og oppfølgning. Like det, eller ikke. For egen del liker jeg det ikke og håper de får orden på "ting", helst så snart som mulig, men ikke helt overbevist (enda).
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Motorwatt

Utrolig at de mangler servicekapasitet på biler hvor brorparten av dem er 2-3 år gamle. Min lokale bilforhandler har ca 3-4000 biler i sitt nedslagsfelt. Verkstedet har 12 mekanikere, og har ca 4-5 dagers ventetid for 90% av alle service og reparasjoner. Deler de ikke har på lager ankommer dagen etter. Tesla har 11 servicesentere og sannsynligvis ett hundretalls mekanikere. Totalt antall biler er vel rundt 28.000.

Jeg har hatt 5 biler de siste 10 årene, og jeg kan telle på 3 fingre de gangene noen av dem (svenske og tyske) har hatt behov for verkstedsbesøk utenom service, og de kjøres ca. 20000 km pr år. Ved bestilling av service, svares det på telefonen umiddelbart, og bekreftes med e-mail innen få minutter med dato og klokkeslett. Og verkstedene ligger maks 15 minutter hjemmefra.

Det finnes hele sikkert skrekkhistorier om andre andre også, men da er det kanskje bilmerker med opptil flere hundretusener av biler tuslende rundt i landet.

Jeg tror ikke alle Tesla-eiere med problemer melder seg i dette forumet, så man kan ikke bruke det som statistikk.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Elmo

Sitat fra: arthur på mandag 09. juli 2018, klokken 20:26
For egen del liker jeg det ikke og håper de får orden på "ting", helst så snart som mulig, men ikke helt overbevist (enda).
Jeg kan garantere deg at de får orden på ting så snart som mulig. Alt løser seg så snart som mulig, uansett om det tar 3 uker eller 3 år.
Det eneste som er helt sikkert er at de ikke klarer å få orden på ting før det er mulig for dem.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

1317142119

Det er ikke antall servicesentere det står på, men utnyttelsen av ressursene. Tesla har mange servicesentere i forhold til størrelsen og det lille antallet biler de har på veien. De har 3 servicesentre i Oslo-området og solgt 20-30 000 biler eller noe såntover hele landet. Til sammenligning har Bertel O. Steen også 3 Mercedes-verksted i samme område. Og sistnevnte har ekstremt mange flere biler å ta unna enn Tesla (de tar også service/reparasjoner på Kia og Peugeot). Vi snakker det totale bilsalget i Oslo-området til de tre bilprodusentene de siste 10-15 årene. Allikevel kan jeg hos BOS bestille service og en reklamasjonssak på en søndag, velge førstkommende uke midt i fellesferien hvis jeg ønsker og få svar på under en time (jeg gjorde dette for en uke siden).

Tesla har også folk i ledelsen i Norge som har drevet med bil tidligere, men som ikke får det til i jobben hos Tesla. Det virker nesten som at det står på viljen til amerikanerne - ikke den norske organisasjonen. Det er bare å se på prioriteringene til Musk.

Tesla har noen mandagsbiler - akkurat som andre bilprodusenter, men jeg har ikke sett noen konkrete tall på at Tesla er dårligere enn noen andre på det området. Forskjellen ligger i kundeservicen (eller mangelen på) og forventningsstyring.

Det er ingen grunn til at Tesla ikke skal kunne få levert deler på under 24 timer fra Europa-lageret. Eller lageret i Moss, som det påståes at Tesla har. Det er heller ingen grunn til at Tesla ikke kan kjøpe et CRM-system som fungerer, noe det de har i dag åpenbart ikke gjør.

1000kwh

Har man en hvilken som helst annen bil enn Tesla så kan man bestille time på julaften og få bilen ferdig 1. juledag  ;D

Fortsatt bare synsinger og antagelser.. Forrige bilen jeg hadde var Hyundai. Måtte vente på time og da hadde jeg mulighet til å velge 3 forhandlere innen 30 km rekkevidde. Hyndai selger halvparten av antallet til Tesla i året, men bare Nordland er det 4 forhandlere!

Noen mangler et objektivt syn på situasjonen. Tesla selger enormt med biler i Norge og er ikke i nærheten av å ha samme apparatet som de andre merkene.

Angående Mercedes. Tipper de har 40+ forhandlere i Norge. Mercedes selger vel ca det samme antallet biler som Tesla.

(Nei, dette forsvarer ikke Teslas alt for lange ventetider og problemer, men noe mer nøyansert bør enkelte bli)

(for øvrig er det totale antallet biler en produsent har i et land ikke representativt for arbeidsmengden til forhandlere)

1317142119

Det spiller ingen rolle hvor mange biler Mercedes selger på landsbasis for Oslo-forhandlerne - men i den grad det er umulig å få tall for fylkene, så er salg på landsbasis det eneste sammenligningsgrunnlaget. Tesla og Mercedes/Peugeot/Kia har like mange forhandlere i Oslo. Tesla har kun ansvar for de bilene som er solgt mellom 2013(?) og 2018 - som tilsvarer et sted mellom 20 og 30 000 biler så langt jeg kan se på landsbasis. BOS har ansvar for samtlige Mercedes/Peugeot/Kia solgt i Oslo siden begynnelsen av 2000-tallet og klarer allikevel å gi deg service på maksimum en uke. Bare i fjor solgte de 20 000 biler i Norge. Tesla er på ingen måte enorme når det kommer til bilsalg i Norge.

Det er det objektive synet du er ute etter.

Om Mercedes har 40 eller 100 forhandlere i hele Norge spiller ingen rolle for forhandlerne i Oslo.

1000kwh

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 11. juli 2018, klokken 21:21
Det spiller ingen rolle hvor mange biler Mercedes selger på landsbasis for Oslo-forhandlerne - men i den grad det er umulig å få tall for fylkene, så er salg på landsbasis det eneste sammenligningsgrunnlaget. Tesla og Mercedes/Peugeot/Kia har like mange forhandlere i Oslo. Tesla har kun ansvar for de bilene som er solgt mellom 2013(?) og 2018 - som tilsvarer et sted mellom 20 og 30 000 biler så langt jeg kan se på landsbasis. BOS har ansvar for samtlige Mercedes/Peugeot/Kia solgt i Oslo siden begynnelsen av 2000-tallet og klarer allikevel å gi deg service på maksimum en uke. Bare i fjor solgte de 20 000 biler i Norge. Tesla er på ingen måte enorme når det kommer til bilsalg i Norge.

Det er det objektive synet du er ute etter.

Om Mercedes har 40 eller 100 forhandlere i hele Norge spiller ingen rolle for forhandlerne i Oslo.
BOS har voldsomt lang garantitid skjønner jeg  ;)

Jaja, du får ha din virkelighet

Gordon Retriever

Jeg forstår ikke helt hvor relevant garantiens varighet er her.
Bertel O. Steens verksteder må til enhver tid ha kapasitet for reparasjoner utenfor garanti; slik som turboer, partikkelfiltre, injektorer, svinghjul, toppakninger og annet som kan - og vil - gå i stykker.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jkirkebo

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 11. juli 2018, klokken 22:55
Jeg forstår ikke helt hvor relevant garantiens varighet er her.
Bertel O. Steens verksteder må til enhver tid ha kapasitet for reparasjoner utenfor garanti; slik som turboer, partikkelfiltre, injektorer, svinghjul, toppakninger og annet som kan - og vil - gå i stykker.

Forskjellen er vel at alt av garantireparasjoner tas av forhandler, mens svært mye av reparasjonene utenfor garanti tas av andre verksteder. Får jeg en feil på Leafen vår nå så åker den ikke inn på Brennes for å si det slik, da blir det det lokale verksteder om det er en mekanisk feil eller Elbilmek om det er en feil relatert til batteri/fremdrift.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

1000kwh

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 11. juli 2018, klokken 22:55
Jeg forstår ikke helt hvor relevant garantiens varighet er her.
Bertel O. Steens verksteder må til enhver tid ha kapasitet for reparasjoner utenfor garanti; slik som turboer, partikkelfiltre, injektorer, svinghjul, toppakninger og annet som kan - og vil - gå i stykker.
Som åpner opp en verden av sikkert 1000+ verksteder i Oslo.

Var ikke Møller som byttet svinghjul og turbo hos oss.

Uansett. De andre merkene har en helt annen kapasitet til å håndterw service og garantiarbeid.

Dette kommer nok på plass når salget til Tesla normaliserer seg på et nivå. Spesielt mange uten Tesla (og bil generelt?) som krisemaksimerer alt mulig.. hustoriene om hvor fantastisk alt annet er blir bare mer og mer tåpelige.

fredag

Sitat fra: Horsenose på fredag 06. juli 2018, klokken 16:22
Ja mobbingen av Tesla og Tesla-eiere er lavmål.

Tesla fortjener pepper for fullstendig uakseptabelt lang ventetid på serviceverkstedene. Hvis du ikke ser det har du ikke vært ofte nok i køen på et Tesla servicesenter.

Mange Tesla-eiere opplever å ha bilen i månedsvis på garantireparasjon, eller å vente i over et halvt år på en vanlig servicetime.

Det er ikke mobbing av Tesla-eiere at media skriver om dette. Det er bra. Folk bør få vite om det, slik at de kan ta en vurdering før de bruker egne penger til å kjøpe bil fra Tesla. Kanskje de fører til at Tesla faktisk skjerper seg og fikser problemet.

Jeg har venner som vurderer å kjøpe Tesla, og dessverre er jeg nødt til å advare dem om at de kan risikere problemer med verksted, og at Tesla kanskje ikke er bilen for de som bare har en bil, eller ikke liker å krangle med et amerikansk firma.

Brukt Tesla utenfor garanti kan bli veldig dyrt. Småting som dørhåndtak (som vil feile for de fleste Model S før eller siden) kan vel koste mer enn 30 000 kroner pr stykk.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Bondeknøl

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 09. juli 2018, klokken 19:18
Det denne tråden handler ikke om de som er fornøyd og har fått en OK Tesla, det er vel dog de fleste. Det tråden handler om er de som har fått en mandags bil. Det som skremte meg bort fra Tesla var et par saker der folk hadde fått en bil med dårlige tilpasninger. Når folk klaget på feil i tilpasninger av plateskjøter og dører på mer enn 10 mm så var svaret at "det må man regne med på en Tesla" - bilen skulle aldri passer sluttkontrollen på fabrikken !

Og så høres logistikk systemet til Tesla ut til å være helt på trynet. En kjørbar bil må stå på lager i måneder i påvente av deler. Normalen er da at skaden registreres og kunden kommer tilbake når delen er kommet. Hos Tesla settes bilen tilsynelatende på lager til delen kommer. Tar man bilen hjem mister man plassen - dette må være helt spesielt for Tesla...
Ja dette systemet virker veldig rart. Merkelig at bilene må settes på vent. Plusser de på all ventetid på garanti-tiden tro? Er det slik for alle Tesla-eiere at kjørbare biler settes på vent på verksted til deler kommer og arbeidet er utført, eller er det bare enkelte verksteder som har slik praksis?

Det kan vel ikke stemme at tilpasninger og dører har hatt en feiltilpasning på opptil 10mm??

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA