Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Tesla-klager i kø hos Forbrukerrådet"

Startet av Gordon Retriever, onsdag 04. juli 2018, klokken 17:30

« forrige - neste »

Gordon Retriever

NTB skriver i dag at antall henvendelser til Forbrukerrådet som omhandler Tesla har hatt en markant økning siden i fjor.

SitatHøst opplyser at der Tesla i 2017 var den 24. vanligste motparten i saker der folk ber om råd, er bilprodusenten hittil i år oppe på en fjerdeplass bak Elkjøp, Power og Telenor.

Er dette et resultat av den store mengden biler levert etter rentekampanjene i fjor sommer, og at dette har ført til et stort arbeidspress på Teslas organisasjon i Norge?


Deler av NTB-artikkelen gjengitt:

SitatTesla-klager i kø hos Forbrukerrådet
Forbrukerrådet mottar store mengder henvendelser om bilkjøp. Produsenten Tesla er blant aktørene som peker seg negativt ut, ifølge rådet.

NTB
Publisert: 04.07.2018


– Vi forventer at Tesla ser på tjenestene sine overfor forbrukerne, sier Pia Cecilie Høst, leder for forbrukerdialog i Forbrukerrådet.

Høst legger til at Forbrukerrådet for øyeblikket har 39 klagesaker i forbindelse med nye Tesla-biler. Hun sier også at mange sliter med å komme i kontakt med firmaets kundeservice, og at flere har klagd på for sene leveranser.

I tillegg har Forbrukerrådet mottatt klager i forbindelse med biler med tekniske problemer.

– Voldsom økning
Høst opplyser at der Tesla i 2017 var den 24. vanligste motparten i saker der folk ber om råd, er bilprodusenten hittil i år oppe på en fjerdeplass bak Elkjøp, Power og Telenor.

– Det er en voldsom økning. Det ligger andre bilprodusenter i toppen av listen, men det er naturlig med tanke på det volumet disse omsetter. Når det gjelder Tesla, ligger de litt høyere enn hva som er naturlig med tanke på omsetning, sier Høst.

NTB har forsøkt å få en kommentar fra Tesla Norge, hittil uten å få svar.

Spørsmål om bruktbiler
Henvendelsene om Tesla utgjør 118 av de 29.235 spørsmålene Forbrukerrådet hittil har mottatt i år. 4219 av disse er gjelder bruktbilkjøp.

Kategorien utgjør 14 prosent av alle henvendelsene, samtidig som ti prosent av tvistene Forbrukerrådet mekler i dreier seg om bruktbil. I mange av henvendelsene er motparten en annen privatperson eller en liten bilforhandler

Rollep

Da er det vel bare å finne frem popkorn og cola slik at man er klar for å følge med på den kommende brannslukkingen her :D

Horsenose

Bra Tesla får litt trykk fra forbrukermyndighetene.
Kanskje det hjelper til å øke pri fra US ledelse.
Model X reservasjon

1000kwh

Sitat fra: Rollep på onsdag 04. juli 2018, klokken 18:03
Da er det vel bare å finne frem popkorn og cola slik at man er klar for å følge med på den kommende brannslukkingen her :D
Jeg tror det er dette som irriterer en del Teslaeiere.. skadefryden som enkelte har.

Men i denne saken tviler jeg på det blir store diskusjonen. Folk klager slik de har rett til.

Jeg tror likevel på at Tesla får servicenivået på plass nå voksesmertene avtar noe. Med Model 3 rundt hjørnet er det klart de må jobbe hardt. Den har forhåpentligvis ikke så mange feil som X har/hadde.


Horsenose

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 04. juli 2018, klokken 18:29
Sitat fra: Rollep på onsdag 04. juli 2018, klokken 18:03
Da er det vel bare å finne frem popkorn og cola slik at man er klar for å følge med på den kommende brannslukkingen her :D
Jeg tror det er dette som irriterer en del Teslaeiere.. skadefryden som enkelte har.
Slår aldri feil. Straks det dukker opp noe som er negativt er den samme lille gjengen på banen med en gang  :D

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 04. juli 2018, klokken 18:29
Jeg tror likevel på at Tesla får servicenivået på plass nå voksesmertene avtar noe. Med Model 3 rundt hjørnet er det klart de må jobbe hardt. Den har forhåpentligvis ikke så mange feil som X har/hadde.
Tesla vil ikke levere perfekt på alle områder, hele tiden. Se på selskapets vekst så sier det seg selv.
Model X reservasjon

turfsurf

Er som seg hør og bør dette. Tesla i Norge trenger å få litt hjelp til å få respons fra toppledelsen i USA. De har mye slakk å hente inn.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Er nok greit å få litt press på Tesla når det gjelder dette. Det som er ganske synd er at nye biler har ikke så mye feil lengre, så nå burde ting begynt å bedre seg. Men så begynner de å slite med deletilgangen (globalt), samtidig som de sliter med å få opp nødvendig verksted-kapasitet (i Norge). Om de bare hadde hatt litt fokus på disse to områdene kunne Tesla nå vært bedre enn noensinne på service-siden. Det som også er irriterende er at Tesla er helt stille. De kunne i hvert fall forklart hva som er utfordringene og hva de gjør for å utbedre de.

Men personlig har jeg ikke opplevd lange ventetider på time, lang ventetid på deler eller at service-sentret har gjort en sak verre, så personlig kan jeg ikke klage. Men det er for mange skrekk-historier, noe statistikken til forbrukerrådet også viser.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cra

Sitat fra: 1000kwh link=topic=40326.msg693461#msg693461 date=15307217
Jeg tror det er dette som irriterer en del Teslaeiere.. skadefryden som enkelte har.
/quote]

Definitivt!  Forumet her er ikke det verste (regner med noen bare prøver å balansere ting litt, ikke direkte troller), men ute i diverse fora (spesielt nettaviser) er det til tider håpløst.

Min første Tesla hadde en del smålpukk. Nr 2 har jeg hatt i ett år i disse dager, og når den skal inn på service neste uke (bestilte time i går) så er det eneste jeg egentlig har å påpeke en koppholder i baksetet som ikke lar seg åpne. Ingen tvil om at ting har bedret seg!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Gordon Retriever


Det sier endel at Tesla er nr. 4 på listen, selv om jeg mistenker at spranget opp til Elkjøp er stort:  Antall solgte Tesla kan neppe måle seg med antall Iphoner som Apple nekter å utbedre på garanti.

Men er Tesla sentralt klar over problemet og at det må løses?
Jeg tror det.


arthur

Kan det da aksepteres også av "enkelte" Tesla-eiere at dette faktisk er et reelt og uakseptabelt problem når selv øverste ansvarlige hos Tesla anser det som et problem?
Med andre ord er det løsningen som gjenstår, problemet er erkjent og reelt!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

Har noen sagt at det ikke er et reelt problem?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

THE

Hadde vært interessant å vite hvor mange av disse sakene som hadde havnet hos Forbrukerrådet hvis Tesla hadde hatt normale ventetider på verkstedtime.

Jeg har ei lang liste meg feil og mangler, men hvis Tesla hadde rettet feilene innen rimelig tid hadde alt vært OK. Slik det er nå med i beste fall +-10 mnd. ventetid på verkstedtime for utbedring av feil så blir resultatet at det sendes en formell klage til Tesla, og at jeg blir med som en del av statistikken til Forbrukerrådet. Totalt unødvendig, men dessverre ser jeg ikke lenger noen annen mulighet.

Håper er jo at en klage med en tidsfrist skal få Tesla til å utbedre feil og mangler slik at jeg kan beholde bilen, evt. at de foretar en omlevering. Det er ikke noen andre biler jeg egentlig har lyst på, og hvis jeg skal heve kjøpet så blir resultatet at jeg må kjøpe meg to biler igjen en fossil med tilhengerfeste og en elbil som bil nr. 1.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

DagfinnN

Sitat fra: arthur på fredag 06. juli 2018, klokken 08:20
Kan det da aksepteres også av "enkelte" Tesla-eiere at dette faktisk er et reelt og uakseptabelt problem når selv øverste ansvarlige hos Tesla anser det som et problem?
Med andre ord er det løsningen som gjenstår, problemet er erkjent og reelt!
Arthur: Du kjører ikke Tesla men har Leaf om jeg ikke husker feil. Kan du ikke heller skrive innlegg om gleder og sorger om å ha din elbil eller elbiler generelt. Jeg her lei av at du hele tiden kommer med negative kommentarer om Tesla. Tesla er det bilmerket det slenges mest dritt om, både sant og usant. Vi trenger ikke mer av det.
Jeg vet ikke hva som er din agenda, men skriv heller om det bilmerket du har enn å snakke ned Tesla.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

Skal vi ikke holde oss til sak, og ikke person?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Horsenose

Ja mobbingen av Tesla og Tesla-eiere er lavmål.
Model X reservasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA