Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Problemer med DAB-radio

Startet av elbe, onsdag 04. juli 2018, klokken 14:14

« forrige - neste »

elbe

DAB-radioen har nå plutselig begynt å falle ut. Ikke sånn, pga tunnell eller andre dårlige dekningspunkter. Men sånn permanent. Fungerer om morgenen, men om ettermiddagen kan den plutselig være død. Har dobbeltsjekket at DAB-radioen inne funker, så nettet skal være ok. Noen andre med samme problem?

Usikker

Hadde problemet med bilen da den var ny men ikke mer nå, ble bare borte
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=35406.0

Du kan jo prøve å resette hele media/navi enheten
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

goggo

#2
Jeg hadde samme problemet på min 2016 modell. Lærte meg etterhvert at jeg kunne resette radioen og da fungerte det igjen med en gang i stedet for å måtte vente til neste dag som jeg gjorde tidligere.
Hadde også bilen inne på KIA verksted for dette men de "kunne ikke gjøre noe med det siden de ikke  klarte å framprovosere feilen".

Nå har jeg fått meg en 2018 modell. Har bare hatt den en uke, og har ikke sett den feilen på den nye bilen foreløpig. Men er i Danmark med den nå og da var det ikke mulig å scanne inn de danske DAB kanalene uten å resette radioenheten først. Den sto bare å peip som en innbruddsalarm når jeg valgte DAB inntil jeg fikk resatt den...  Får litt sånn Windows95 følelse av den radioenheten i KIAen ja...

EDIT: Du resetter den ved å trykke en kulepenn eller annen spiss gjenstand inn i det lille hullet oppe til høyre på enheten. Fullstendig smertefritt og tar få sekunder, du mister ikke innstillinger eller noe :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Usikker

Sitat fra: goggo på onsdag 04. juli 2018, klokken 16:33Får litt sånn Windows95 følelse av den radioenheten i KIAen ja...

Litt OT men  :+1: :+1: 8)
Er forresten en 2018 version jeg også har
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

goev

Kanskje ikke samme problem, men jeg sleit meg elendig DAB-dekning. Den falt ut mellom Mandal og Vigeland, hvor det aldri hadde vært noe problem før.
Problemet viste seg å være kontaktfeil i antenna. Fikk byttet den på garantien.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

elbe

Takk for svar! Jeg hadde dette poblemet ganske intenst i løpet av et par ukers tid, men i ferien har det fungert uten problemer. Men da vet jeg hvor jeg kan resette - takk for hjelpen :-)

John Emil

Sliter med et tilsvarende problem selv.
Akkurat handla en brukt 2016 modell. Og frustrasjonen er stor når DAB'n fader ut med gjerne/utjevne mellomrom. Lyden er tilbake ila noen sekunder... Men dette medfører at en heller streamer fra mobilen...

goggo

Sitat fra: John Emil på tirsdag 31. juli 2018, klokken 10:00
Og frustrasjonen er stor når DAB'n fader ut med gjerne/utjevne mellomrom. Lyden er tilbake ila noen sekunder...

Hvis lyden kommer tilbake uten at du må resette enheten så høres det mer ut som du mister DAB signal. Kan være et problem med antenna på bilen, eller kanskje at du kjører på steder med dårlig DAB dekning?
Vær OBS på at det også kan være "digital støy"?? fra et eller annet som forstyrrer DAB signalet emkelte steder, selv vet jeg om et punkt der jeg ofte parkerer i Kristiansand Sentrum hvor DAB alltid faller ut. Det står en trafo stasjon eller noe like ved siden av, jeg antar det er denne som er problemet.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

John Emil

Sitat fra: goggo på tirsdag 31. juli 2018, klokken 10:41
Sitat fra: John Emil på tirsdag 31. juli 2018, klokken 10:00
Og frustrasjonen er stor når DAB'n fader ut med gjerne/utjevne mellomrom. Lyden er tilbake ila noen sekunder...

Hvis lyden kommer tilbake uten at du må resette enheten så høres det mer ut som du mister DAB signal. Kan være et problem med antenna på bilen, eller kanskje at du kjører på steder med dårlig DAB dekning?
Vær OBS på at det også kan være "digital støy"?? fra et eller annet som forstyrrer DAB signalet emkelte steder, selv vet jeg om et punkt der jeg ofte parkerer i Kristiansand Sentrum hvor DAB alltid faller ut. Det står en trafo stasjon eller noe like ved siden av, jeg antar det er denne som er problemet.

mvh
Hugo
Gjelder uansett hvor jeg kjører, og når jeg kjører... Er litt fristende å si alt det er feil med antenna...

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk


goggo

Høres mest ut som det er noe med antenna ja. Hvis du nettopp har kjøpt bilen så bør det vel være en reklamasjonssak hvis du ikke ble opplyst noe om dette når du kjøpte den.


mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

John Emil

Det er korrekt.
Blir en telefon t Motor Sør ila dagen.
Sitat fra: goggo på tirsdag 31. juli 2018, klokken 10:53
Høres mest ut som det er noe med antenna ja. Hvis du nettopp har kjøpt bilen så bør det vel være en reklamasjonssak hvis du ikke ble opplyst noe om dette når du kjøpte den.


mvh Hugo

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA