Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva mangler jeg av overgang og er det forskjell på lade hastighet?

Startet av Apache, søndag 22. april 2018, klokken 00:16

« forrige - neste »

Apache

Jeg fått min første elbil (egolf), var innom Elkjøp Mega store på Lørenskog og ville teste laderen der i garasjen. Der var det en Rød  tykk kontakt som mine ledning som fulgte med ikke passet men det var en Schuko kontakt oppå den slik at jeg fikk ladet.
Vet ikke hva den kontakten heter, og lurer på om jeg hadde fått bedre lading av å bruke den hvis jeg hadde hatt riktig kabel.
Hva slags kabler og "dingse bomser" burde jeg skaffe meg for å være forbered på de vanlige strømstøpselene der ute?

elektrolux

Kabelen du skulle hatt er en såkalt mode 3 kabel med matchende plugger i hver ende.

Det følger med en slik kabel i e-Golf, men kun i 20A utgave. det gir ca 30 km/t ladehastighet. Var ladepunktet du så 7,4 kW, kan du få inntil 50 km/t ladehastighet med f.eks en slik kabel:

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/mode-3-type-2-til-type-2-ladekabel-32a-3fase?tm=ladekabler/mode-3-til-type-2-ladekabler.

Oppsumering:

Bilen din kommer med de kablene du normalt trenger, men siden vi har mye IT nett i Norge som betyr 1 fase lading og ikke 2 fase som e-Golf støtter kan en tredje kabel gi deg noe raskere lading på ladepunkt merket 7,4 kW. Motsatt vil en slik kabel gi deg redusert ladehastighet på et 11 kW ladepunkt siden den kun støtter 1 fase. ???
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TB

Elkjøp Megastore Lørenskog har ein rød industri kontakt i P huset. Dette ikkje spesielt vanlig måte å lade, om ein ikkje reiser på langtur utenom rekkevidde og offisielle ladestasjoner.

Type 2 plugg, mode 3 kabel som Electrolux beskriv er standard idag. Elkjøp burde satt opp ein lade boks med type 2 kontakt i staden for.

Men, med større batteri, og antall hurtigladere er gjerne stort, slik at lading på industri kontakt er ikkje nødvendig. Og lading ved Elkjøp ikkje er nødvendig. Er normalt for kort tid i butikken til at det gir spesielt mykje ekstra rekkevidde.

Finnes sikkert unntak... EVSE med industri kontakt er fint mulig å kjøpe. Men, for dei fleste blir denne lite brukt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

automat

Tidligere var dette et godt tilbud til Tesla-eiere. For Tesla er dette en enkel måte å lade med høy effekt. Men nå er det type 2 som gjelder.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Apache

Det var mest for å teste jeg gjorde det, jeg var bare på Elkjøp for en ting og det hadde dem ikke (usb modem ulåst). Så jeg tenkte jeg kunne prøve når jeg ført var der.
Men det å skaffe slik overgang/kabel er da ikke noe vist tydeligvis, heller ikke fra blå industrikontakt?

automat

Overgang fra 16A 1-fas blå industrikontakt kan være nyttig. F eks i parkeringshuset på Gardermoen er det slike.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Orbit

Du kan skaffe deg en egen ladekabel for rød/blå industristikk (med en kontrollboks og kabel som støtter >10A), men det er begrenset med steder du kan få benyttet dette, og de koster fort 5000 kr og oppover.

For å kunne bruke rød/blå stikk som en reserveløsning med den kabelen du har, finnes det rimelige overganger. Du får da samme ladefart som i en vanlig kontakt, men altså ikke utnyttet at det er mer effekt tilgjengelig i kontakten på veggen. I praksis blir dette samme resultat som å plugge inn i Schuko-kontakten slik du gjorde hos Elkjøp. Som automat skriver er det type-2 som er på vei inn, men du kan ofte finne rød/blå stikk i Norge på campingplasser etc.

Overganger:
Clas Ohlson: Rød, blå
Biltema: Rød (artikkel 44389), rød til 3xSchuko (med mulighet for deling av rød kontakt med tre biler), blå (artikkel 44571 litt ned på siden)

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA