Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Opplæring" av riktig lading.

Startet av NRIK, tirsdag 03. juli 2018, klokken 22:26

« forrige - neste »

NRIK

Hei! Har nylig kjøpt meg Peugeot Partner Electric.

Hvordan lader man disse mest skånsomt, og riktig for å bevare batteri best mulig?

Med vennlig hilsen NRIK

elektrolux

Lad opp før batteriet er under 20% og ikke lagre på over 80%.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Osloensis

Men hvordan klarer man å stoppe ladingen på 80%?
Den har ikke enkle innstillinger for dette slik e-nv200 har
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

hanche

#3
Når bilen ikke lar deg stoppe ladingen, som jeg tror det vanligste, må du gjøre det på laderen i stedet. Hvis du startet ladingen med en app, har du en stopp-knapp i appen. Hvis du startet den med brikke, kan du autentisere deg på ny med brikken og så trykke stopp på laderen. Og startet du den med SMS (dyrest), stopper du den med en ny SMS. Du skal finne bruksanvisning på laderen.

Og i de sjeldne tilfellene der ladingen er startet av kundesupport, fordi du ikke fikk den i gang selv, må du ringe dem på ny og be dem stoppe den.

Kort oppsummert: Laderen startes og stoppes med samme metode.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Elmo

Sitat fra: NRIK på tirsdag 03. juli 2018, klokken 22:26
Har nylig kjøpt meg Peugeot Partner Electric.
Hvilken årsmodell er bilen ??  Det er STOR forskjell på hvordan man skal lade gammel ("classic") og nyere Partner
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Trekkoppbil

#5
Kortversjon: Ved låg spenning og låg temperatur holder batteriet seg bra, innen rimelighetens grenser.

Det sies at det som sliter lithium-celler er høye toppladninger og djupe utladninger. Noen mener at kombinasjonen av høy temp og høy lading sliter på batteriet. I praksis kan det være stadige klattladinger til 100% og lagring over lengre tid på høy lading som sliter, spesielt i sommervarmen.

Det gjelder nok å bruke batteriet en del før man lader det opp, og hvis man har kjørt det varmt på langtur, så kan man la det kjøle seg ned over natta før man lader det opp igjen etter endt kjøretur. Det gjelder mest biler som er hurtiglada flere ganger på en dag og som kan komme opp i 50 grader, og da er det fortsatt litt varmt morgenene etter, og det er uheldig å saktelade og få høy SOC mens batteriet fortsatt er varmt.

Sakte lading kan antakeligvis daukjøre batteriet som forklart i denne videon: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=28543.0. Rask opplading før kjøretur, og ikke lade høyere opp enn nødvendig, kan antakelig være bra.





hanche

Når man først er på langtur, med hurtiglading underveis, er det lite hensiktsmessig å vente på avkjøling før man hurtiglader. Men kanskje det problemet løses av seg selv, ved kø på laderne.  ;)

At batteriet kan «daukjøres» ved sakte lading, har jeg ikke hørt før. Vanligvis får vi jo høre at det er hurtiglading som sliter på batteriet.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

sylwester

Jeg har en ny 40kWh Leaf og den stopper ikke på 80% slik som den gamle. Jeg kobler den til og bilen og appen sider hvor lang tid det tar og jeg henter bilen 2 timer før. På jobben vet jeg ca. hva SOC bør være for å ende på 80% når jeg drar.

De siste 20% tar lengre tid så for meg er det ikke så viktig at det er før 80%. 90% er vel så bra så det er ingen stress skulle ladingen gå for fort og noen få ganger rekker den også å bli ferdig, f.eks. hvis jeg jobber overtid. Det viktigste er jo å holde seg unna 100% og 0% så mye som mulig, men ikke så mye at du mister rekkevidden når du trenger den! Batterihelsen vil være nær optimal uten å miste gleden.

Lykke til :)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

Sitat fra: hanche på søndag 29. juli 2018, klokken 16:07
At batteriet kan «daukjøres» ved sakte lading, har jeg ikke hørt før. Vanligvis får vi jo høre at det er hurtiglading som sliter på batteriet.
Jeg har prøvd å søke etter optimal ladehastighet for Lithium-ion, og jeg har funnet ulike tall mellom 0,2C og 1C på nettet:
Sitat fra: batteryuniversity.com link= http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batteries
The advised charge rate of an Energy Cell is between 0.5C and 1C; the complete charge time is about 2–3 hours. Manufacturers of these cells recommend charging at 0.8C or less to prolong battery life; however, most Power Cells can take a higher charge C-rate with little stress. Charge efficiency is about 99 percent and the cell remains cool during charge.
http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batteries

En annen sak er at hurtiglading gjør batteriet varmt, og høy temperatur sliter på batteriet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA