Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kutter pådraget

Startet av Caspar, tirsdag 03. juli 2018, klokken 21:20

« forrige - neste »

Caspar

Jeg mener jeg har lest om disse symptomene før men finner ikke igjen noen tråd. Bilen starter fint, men jeg synes det tar litt lang tid fra jeg veklser fra park til drive, før jeg kan begynne å kjøre. Når bilen går så plutselig mister den all trekkraft og gasspedalen bli helt død. Hvis jeg slipper opp gassen og gir gass igjen så er den der igjen og trekker normalt. Skjer hvert 5-10 minutt. Noen som har noe forslag?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Mener å huske jeg var borti tilsvarende, ja. Du kan jo evt. ta en tur med "noen på slep" så ser de om bremselyset kommer på når dette skjer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Caspar

Godt og billig tips. Jeg forsøker senere i dag
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Svein-O

Dette har jeg opplevd noen ganger. Sjekket og frikjente (første gangen) både bremselys og gasspedal. Etter en tids kjøring, 2-3 mnd med disse avbrekkene sporadisk, endte jeg opp i at en batteriblokk havarerte.
Etter bytte av blokk, ble alt OK.
Har opplevd dette i 3 ganger. Samme «medisin» hver gang.
Kjørt samme Think siden 2002. 120000km. Nå også med i-MiEV.

Caspar

Bilen er fremdeles på jobb så jeg har ikke fått sjekket enda. Men hvordan skal en defekt blokk kunne skape denne feilen? Hvis det er slik at BMS oppdager at en celle faller ut ved at det blir et spenningsfall så skulle man tro at det også kunne bli lagret som en feil?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Svein-O

Kan jo hende at dette fenomenet kan ha flere årsaker. Jeg har ikke utstyr til å lese ut feilkoder. Så hvis det ble generert en feilkode, er jeg i alle fall «lykkelig» uvitende om det. Jeg vet bare at med «ny» blokk på plass forsvant fenomenet.
Kan ikke huske at «ventetiden» fra park til grønn bil endret seg.
Kjørt samme Think siden 2002. 120000km. Nå også med i-MiEV.

elektrolux

Kan også være mikrobryterne i girlåsmekanismen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Har byttet girskifteren uten noe endring
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Caspar

#9
Nå trenger jeg litt hjelp her. Bilen kutter fortsatt under kjøring. Det kan ta 10-15 minutter mellom hver gang det skjer. Når den kutter så går strømmen til 0A, signalet fra gasspedalen og fra bremselysbryteren inn til motorcontrolleren er helt stabilt. samme medisin hver gang, bare å slippe gassen et kort øyeblikk så er den igang igjen når gassen trykkes inn igjen, og det kan ta 15 minutter før det skjer igjen. Jeg har byttet følgende:

Girvelger
Bremselysbryter
Motorcontroller
Gasspedal
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Caspar

Og da endte vi opp med å bytte motor, og nå er bilen helt fin. Det var en guffen feil å finne
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

 :+1:

Men, noen som har plausibel forklaring på sammenhengen her?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. oktober 2018, klokken 23:06
:+1:

Men, noen som har plausibel forklaring på sammenhengen her?
Det er det jeg også lurer på. Det kan jo være signalene som kommer fra motoren i den runde multistikkeren. Der er det vel et eller to hallgiversignal som gir motorkontrolleren informasjon om motorturtall og retning på motoren. Jeg finner ikke annen forklaring. Bilen gikk også vesentlig bedre med ny motor
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

#13
Rare greier. Kanskje har det vært overslag mellom viklingene i denne motoren. Da ville den trukket mer strøm og  motorkontrolleren ville reagert med å kutte pådraget. Det forklarer også hvorfor den nå går bedre, og sannsynligvis med lengre rekkevidde.

Snakker vi Think med "e-Up inside" eller Mini med "Think inside"
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Svein-O

Gratulerer med godt resultat!
Følte du at bilen var like sprek som den var som ny, før motorskifte?
Kjørt samme Think siden 2002. 120000km. Nå også med i-MiEV.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA