Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

12V batteri må byttes

Startet av async3phase, tirsdag 03. juli 2018, klokken 12:31

« forrige - neste »

keepitsimple

For meg skulle det ta 2-3 måneder å få bytta batteri. Spurte om Tesla ranger, og han kom etter et par uker. Bra service!
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Jeronan

#16
Sitat fra: keepitsimple på onsdag 04. juli 2018, klokken 11:58
For meg skulle det ta 2-3 måneder å få bytta batteri. Spurte om Tesla ranger, og han kom etter et par uker. Bra service!

Changing 12V batteries one of the activities perfectly doable for the Road Service.

In Oslo it's Skøyen who operates the Tesla Road Service and they only have two cars unfortunately and a wait list with over 100 people at the moment.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Bjørn

Har byttet batteri før én gang, på min snart 5 år gamle bil. For noen måneder siden kom beskjeden igjen. Da hadde bilen stått i 1mnd, testet batteriet selv, og d viste veldig bra kapasitet både i ampere timer og styrke (max A trekk.
Så batteriet ble satt tilbake. Da var feilmeldingen borte, så.. Jeg tror den feilmeldingen kommer så snart batteriet har vært under et gitt antall volt, og blir stående til det blir frakoblet. Det ser ut til at en enkel frakobling er det som skal til for å fjerne feilmeldingen.
Selvfølgelig, om den gjentar seg til stadighet må batteriet byttes.
Men jeg tror at de fleste ganger er det bare at dcdc har slumret litt vel lenge, av sikkert et utall forskjellige årsaker, og at batteriet er helt ok når det blir lader opp igjen..

Velvel.. bare mine erfaringer og synspunkter..  :)

Muffinman

Sitat fra: Bjørn på onsdag 04. juli 2018, klokken 15:07
Det ser ut til at en enkel frakobling er det som skal til for å fjerne feilmeldingen.
Det funket ikke her, feilmeldingen bestod.

async3phase

Så for min del har sagaen fått en ende. Jeg ringte service igjen, og traff denne gangen en svært hyggelig (det har de forresten alltid vært) person, men som virket veldig opptatt av å løse floka. På toppen av det hele virket han svært teknisk oppegående!

Han nevnte på at disse 12V feilmeldingene ikke alltid var basert på reelle feil, det kan være alarmer som blir trigga uten at årsaken alltid er et dårlig 12V batteri.

Så denne karen lastet ned en logg og kjørte en diagnostikk på kjøretøyet, og riktig nok ser det ut som om dette er en "feil feilmelding". Han fjernet feilmeldingen remote, så nå har jeg endelig fått kjørt oppdatering som har vært pending i lang tid. Fint å få lyd på ryggesensorene igjen  ;)

Han reserverte uansett en time til meg for å bytte batteri i god tid før turen i september, i tilfelle feilen dukker opp igjen i løpet av en uke eller to.

Opplevelsen denne gangen var suveren. De tekniske løsningene som ligger i systemet til Tesla ble faktisk benyttet, noe som gjør jobben enklere for Tesla, og gir meg som kunde en bedre opplevelse.

Dette er nok en isolert hendelse, så vi må som alltid være forsiktig med å dømme for mye på for skralt grunnlag, men jeg føler meg ganske sikker på at dersom servicepersonellet hadde hatt mer tid og ressurser, så hadde de unngått brannslukking på ekstremnivå, slik jeg føler det er rundt om enkelte plasser nå.


Jeronan

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Bjørn

Sitat fra: Muffinman på onsdag 04. juli 2018, klokken 17:01
Sitat fra: Bjørn på onsdag 04. juli 2018, klokken 15:07
Det ser ut til at en enkel frakobling er det som skal til for å fjerne feilmeldingen.
Det funket ikke her, feilmeldingen bestod.
Kanskje feilen på ditt batteri var reel..?
Verd å prøve hvis man ikke har tid å sitte i telefonkø til Tesla.
Ikke godt å vite hva bilene våre bestemmer seg for.. Syns symptomene av og til ligner på pms. En dag er det ene greit, mens neste dag er det overhodet ikke greit.  ::)

Muffinman

Uproblematisk for min del ihvertfall. Tesla stakk innom karosseriverkstedet hvor bilen stod til utbedring etter et ublidt møte med et rådyr og skiftet batteriet uten at jeg behøvde å løfte en finger. På vår 2013 modell ble det byttet preventivt uten feilmelding etter feil på lader.

Tuxedo

Sitat fra: Muffinman på mandag 16. juli 2018, klokken 19:23
Uproblematisk for min del ihvertfall. Tesla stakk innom karosseriverkstedet hvor bilen stod til utbedring etter et ublidt møte med et rådyr og skiftet batteriet uten at jeg behøvde å løfte en finger. På vår 2013 modell ble det byttet preventivt uten feilmelding etter feil på lader.
Jo, men det var de gode gamle dager, Muffin...

Muffinman

Nei, det var bare ikke i områdene hvor det er kapasitetsproblemer ;)

En av bilene var til og med rundet 100k.

Tuxedo

#25
Muffin...rådyret døde i august 2017. Ifølge Stastistisk sentralbyrå er det definert som "gamle dager."  :D

Muffinman

Jeg er så gammel at min definisjon er noe ulik. Ikke for det, har hatt en del bruk for verkstedtjenester og deler de siste månedene også. Det har fungert smertefritt, med kort ventetid på time og arbeid skikkelig utført. Problemer med deletilgang har jeg heller ikke sett noe til :)

Alfa Bergen

Og der kom feilmeldingen "12V battery needs service replace 12V battery soon" hos meg også. Bilen er 2013 modell som jeg har kjørt 124000 km. Noen som vet om nytt batteri dekkes av Teslas 8 års garanti på batteri og drivverk? Hvor mye koster det i så fall å få byttet om jeg må betale selv? Husker at jeg fikk bakoversveis av kostnaden da jeg måtte skifte batteri på Audien hos Møller en gang.

Har meldt inn til Tesla Kokstad, men ikke fått svar derfra ennå.
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

async3phase

Jeg får faktisk byttet 12V batteriet nå. Etter at feilmelding ble slettet remote sist sommer har den dukket opp igjen...

Trodde i utgangspunktet dette burde være dekket av 5 års garanti, eller 5 års  serviceavtalen jeg inngikk i 2014, men dengang ei. Husker ikke summen nøyaktig, mellom 2 og 3 000,- for batteri og bytte.

B

Klykken

Det er jo omtrent prisen for et (skikkelig) batteri.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA