Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oslo - Lofoten (Kabelvåg)

Startet av Kapzx, tirsdag 03. juli 2018, klokken 11:35

« forrige - neste »

Kapzx

Hei! Jeg vurderer en kjøretur til lofoten med elbilen (Nye Leaf). Er det noen som har erfaring med å kjøre strekningen med elbil med ca lik rekkevidde som Nye Leaf og som vil dele sine erfaringer, og evt hvordan dere hadde/har lagt det opp?
Hvilken strekning valgte dere? Tok dere ferja (fra hvor) osv?

PS! Har aldri kjørt opp, og er ikke kjent med strekningen osv.

Tusen takk på forhånd! :)

Nissan Leaf 2012

hanche

Tja, hvis du ikke har tenkt å legge ruta innom Sverige, så er det vel naturlig å dele det i to: Oslo–Trondheim og så videre fra Trondheim.

Oslo–Trondheim har det vært skrevet en del om i andre tråder. Kort oppsummert: Østerdalen går fort, men er litt kjedelig å kjøre, og dyr fordi Fortum har satt opp prisen på hurtigladerne der. E6 gjennom Gudbrandsdalen er nokså problemfri, men du kan slite med å komme deg over Dovre uten å bruke en av BKKs ladere, gjerne på Hjerkinn. Ellers kan jeg anbefale E6 til Ringebu, hvor du lader, og så tar Fv 27 over fjellet til Folldal, hvor det også står en hurtiglader. Derfra kommer du deg greit til Oppdal uten å måtte bruke BKKs ladere (hvis det er et poeng). Det er også kortere enn å bare kjøre E6, og er en pen tur.

Nordover fra Trondheim ser det ut til at det ikke finnes realistiske alternativer til bare å føle E6 oppover. Det er kommet ladere nok til at det skal gå greit. Kystveien (masse ferger) er jo en mye finere tur, men uten hurtigladere sliter du litt.

Når du vel er kommet til Bodø, så kan det være greit å lade der, og så ta fergen over til Moskenes. Jeg har bare gjort det med fossilbil, og det for mange år siden, men jeg går da ut fra at den går fortsatt.

Jeg har dessverre ingen personlige erfaringer med elbil nordover fra Trondheim ennå, men det skal jeg nok skaffe meg. Så jeg vil følge denne tråden med interesse.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA