Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen Leaf 2011/2012 som har 12barer? (>84%SOH)

Startet av LeafSwe, tirsdag 03. juli 2018, klokken 11:13

« forrige - neste »

Balrog

Vi har behandlet batteriet så pent det er mulig og er nede på 75% SOH. under 70k fra 2011 hvorav alt unntatt 6mnd i vårt eie.

Jeg tror derfor ikke det er noen som helst sammenheng mellom å unngå høy og lav lading, unngå hurtiglading, unngå rask utlading, høy batteritemperatur og batteristatus.

Tesla derimot holder god kapasitet på batteriet.

Rådet om man kjøper en Leaf brukt eller ny er derfor: Vil 75% av dagens kapasitet være nok om 3-4 år? Hvis nei - kjøp en annen bil eller bytt ut bilen svært hyppig.

Nissan Norge vil ikke bytte batterier i Leaf, om noen skulle tro det, verken som garantisak eller som ordinær reservedel.

Bortsett fra batteriholdbarheten er Leaf en svært god bil.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

jkirkebo

Sitat fra: Balrog på onsdag 09. januar 2019, klokken 13:35
Vi har behandlet batteriet så pent det er mulig og er nede på 75% SOH. under 70k fra 2011 hvorav alt unntatt 6mnd i vårt eie.

Jeg tror derfor ikke det er noen som helst sammenheng mellom å unngå høy og lav lading, unngå hurtiglading, unngå rask utlading, høy batteritemperatur og batteristatus.

Tesla derimot holder god kapasitet på batteriet.

Rådet om man kjøper en Leaf brukt eller ny er derfor: Vil 75% av dagens kapasitet være nok om 3-4 år? Hvis nei - kjøp en annen bil eller bytt ut bilen svært hyppig.

Nissan Norge vil ikke bytte batterier i Leaf, om noen skulle tro det, verken som garantisak eller som ordinær reservedel.

Bortsett fra batteriholdbarheten er Leaf en svært god bil.

Vår Leaf fra oktober 2011 har gått bare 52k men har SOH på 83%. Den ble hurtigladet mye de første to årene og svært lite etter det. Lader sjelden til 100%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ThomasEL

Sitat fra: sylwester på onsdag 19. desember 2018, klokken 15:06
Sitat fra: Turbato på søndag 29. juli 2018, klokken 21:50
Sitat fra: sylwester på søndag 29. juli 2018, klokken 21:38
det kan jo hende jeg er heldig og at den får en vinter til over 85%. Jeg er pessimistisk siden etter jeg fikk 40kWh så er ikke denne på langtur lengre. Kun korte turer i byen :-(

Hva betyr dette? At langturer er bra for batteriet?
Ja. En langtur som representerer jevn utlading og en hurtiglading som går fra lavt til ca. 80% og ned igjen for så å lade den til 100% vil gi bilen mer data om hva helsetilstanden er på batteriet og det vil slippe litt flere % løs som den tidligere ikke turte å lade opp siden den er pessimistisk.
De batteriene jeg har sett som er "best" har høy km. De er nede i lav SOC og setter den til lading og kjører ved høy SOC og har typisk jevn bruk. Jeg så en 2018 med 30.000km med over 100%SOH. Min har 97%. Det kan jo være statistisk varians mellom batterier, men hver gang jeg ser slike data så ser jeg at det er høy km på de i forhold til modellår. Pleier å spørre om de passer på batteriene og og svarene varierer litt. Oftest er de ikke fullada i flere dager i strekk uansett pga av bruk.

Men jeg antar du også mener at det kun er MÅLINGENE/BERGNINGENE som blir bedre av dette. Ikke selve batterihelsen...


På min 2015-modell hadde jeg periodevis lav SOH. Jeg ladet nesten alltid til 80%. Kameraten min som stort sett alltid ladet til 100% hadde ofte høyere SOH.

Men jeg kunne enkelt "booste" opp SOH ved å ta et par gode hurtigladinger og et par 100% ladinger etter hverandre.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

vangli

Leaf fra januar 2012, gått 83.000 km. Har 12 barer, 89,5% SOH målt med Leaf Spy. Det har den ligget på i flere år, gjerne 91% på sommeren og ned mot 89% på vinteren. Saktelader stort sett til 80% og kjører i Oslo området, så ikke de største temperaturpåkjenningene.

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

Kjell Leaf

Jeg tror batterikvaliteten varierer fra bil til bil. Jeg tror at om to Leafer blir kjørt og behandlet helt likt, vil ikke batteritapet være helt likt. Fra det ene ytterpunktet til det andre tror jeg det kan variere ganske mye. Da handler det litt om flaks og uflaks når man får utlevert sin nye bil.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Jossemosse

Har en nyinnkjøpt 2011-mod (visstnok en av Norges 100-første), den har 12/12 igjen, og scoret 100% på batteritest på service. Bestilt meg LeafSpy, så får se hva den sier etterhvert..
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

RoaldLeaf

Vår bil har 11 av 12 bars. Har hatt ladetimer på 80% men på vinteren blir den som oftes
kanselert. Det er en Japansk 2012 mod. var ca 5 år når den gikk ned. tror den kommer ned til 10 i løpet av året...
2012 Nissan Leaf
x 1998 Nissan Primera p10 Sri
x 1995 Nissan Primera p10 SLX

RoaldLeaf


https://www.youtube.com/watch?v=Q3RCdrh666w

Cris Fix viser hvordan man bytter batteri på Toyota hybrid. Tror ikke det er så enkel på Leafen. Garanti???
2012 Nissan Leaf
x 1998 Nissan Primera p10 Sri
x 1995 Nissan Primera p10 SLX

Jossemosse

Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

leafnor

Sitat fra: Jostein Wall på lørdag 09. februar 2019, klokken 20:20
Sitat fra: leafnor på fredag 01. februar 2019, klokken 16:43
Hvor langt er den kjørt?

107.000km
Usannsynlig bra, men unntak finnes alltid. Eneste 2011 med over 100000km som har høyere SOH enn 85% i såfall.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Jossemosse

#41
Da har jeg endelig fått OBD, og kan bruke Leafspy! (Dvs. jeg fikk et innfall av gjerrig, og forsøker meg på den konkurrerende versjonen HappyLeaf som har et penere/intuitivt design).

SOH står på skuffende 87%, så det var en liten nedtur etter å akkurat ha skrytt av å ha 12/12 barer tilgjengelig.

PS: Takk så mye for interessante innlegg LeafSpy! Har trålet igjennom forumet, og følger stadig opp innspill herfra. (Har installert vann-Webasto, LED-lys skiftet bremser foran og derav sink-spray-galvanisering nå. Rakkelstag er bestilt, og skal forsøke å installere smørenippel på denne! Mye nytt å lære for en som ikke har mekket noe før :) )

PSPS: Beklager usansynlig sen tilbakemelding! Oppdaget først nå varsel-innstillingen på forumet, da bør det bli lettere å holde øye med svarene fremover :)

Sitat fra: leafnor på lørdag 09. februar 2019, klokken 20:50
Sitat fra: Jostein Wall på lørdag 09. februar 2019, klokken 20:20
Sitat fra: leafnor på fredag 01. februar 2019, klokken 16:43
Hvor langt er den kjørt?

107.000km
Usannsynlig bra, men unntak finnes alltid. Eneste 2011 med over 100000km som har høyere SOH enn 85% i såfall.
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

jarand

Eg har kun 8 barrer igjen ette 140 000 km... Da blir det fort å selge bilen snart, siden den ikke klarer mere en 50 km på vinteren...

sylwester

#43
Jeg har jo 11 barer, men tror salgsverdien av bilen faller drastisk etter det har hendt selv om bilen hadde like mye rekkevidde da den hadde 12 for noen måneder siden. Jeg bruker jo 2012 til maks 40km daglig så jeg kan ha den en god stund lengre, men lurer på om det lønner seg å eier bilen videre eller om det lønner seg å bytte. Gamle biler får jo en del verkstedregninger og jeg vet at selv om det er mindre bevegeloge deler er det dyre deler som slutter å virke på en 2012. PTC er vel en gjenganger.

I praksis er jo det 66% eler mindre restkapsitet og selve grenseverdien man bruker på batterilevetid. Hvor mye får man solgt en bil med 8 gjenværende barer?
Er det sannsynlig at bilen vil kunne kjøre med samme pakka ut bilens levetid, dvs. at den er halvveis om noen år og skal kjøre i tjeneste frem til 2029?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Tormod Beck

Mistet en bar på 39000, ladet til 159 på ecco nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA